• Mims01

Matvägrande barn!!

Har en liten tjej på ett år som alltid varit glad i maten sedan dess hon började äta..
    Hon blev magsjuk för ca 2 mån sedan och åt lite sämre efter det men sen kom aptiten tillbaka igen.. All is well..
    Tills för ca 2 veckor sedan då hon börjar vägra det vi ger henne.
    Först trodde jag det berodde på att hon inte ville äta barnmat utan att hon bara ville äta det vi åt. Fantastiskt att hon är så intresserad av vår mat tyckte jag och började ge henne samma mat som oss..  MEN..!! Nu vägrar hon nästan totalt att äta. Hon äter två skedar och sedan spottar hon ut allt.. Gröten går ned på morgonen och välling också men förutom det vägrar hon att äta.
    Jag har pratat med BVC som sa att det viktigaste var att jag inte ersätter ett mål med välling utan att jag erbjuder henne mat efter någon timme igen och behåller de gröt och välling mål hon haft tidigare på morgon och kväll. Varken mer eller mindre.. Detta har jag gjort.
    Men det oroar mig ändå att hon inte äter ordentligt.. Detta är ett barn som ätit två ordentliga mål mat per dag förutom välling och gröt. Nu petar hon i sig några ärter och viss frukt..
    Har försökt att mata henne, att låta henne äta själv..
    Jag håller tummarna för att detta är en övergående fas.

Är det någon som känner igen sig i det jag skriver?
    Har ni några tips isf att dela med er av? 

Kan tillägga att vi måste gå på en extra viktkontroll nästa månad för dom inte tycker hon gått upp tillräckligt i vikt.. Visserligen har hon börjat röra sig mycket mer så är det väl naturligt att vikten stannar av men när BVC vill göra extra kontroller så börjar man ju oroa sig..Obestämd

• Svar på tråden Matvägrande barn!!
  • Mims01

Tack för ditt svar!
    Vi hade inte ändrat något med maten tills det att hon började vägra och då började vi ge henne samma som vi åt..
    Hon blev god i maten igen ca en vecka efter magsjukan så tror inte det är att hon mår illa.. Känns liksom som hon bara inte vill äta.. Hon sitter och pillar och leker med maten när hon själv får äta och de gånger jag försöker mata henne så biter hon ihop munnen och skakar på huvudet. Vill inte heller tvinga i henne maten så hon får en negativ upplevelse av matningen så känner mig lite villrådig hur jag skall göra..

Har funderat på om hon har ont i halsen eller om det helt enkelt är något hon inte tycker om men hon är så himla pigg och har inte haft feber och vi har provat att ge henne allt från makaroner till couscous så känns som att något borde hon ju gilla om det var där skon klämde..

Hur märkte du att sonen inte tålde viss mat?

• Mims01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-03 21:27:26 följande:
    Har hon kräkts mkt som liten? Tänkte på reflux, det får de ont i halsen av, längst ned. Vanligt med matvägran då för det gör ont när de äter.

Sonen hade magproblem och hudproblem också. Planande kurvor.
    Nja hon har inte kräkts speciellt mycket fast har iof inte mycket att jämföra med.. Det konstiga är att hon äter sin gröt som vanligt på mornarna men resterande mat vägrar hon..
    Reflux? 
    Hoppas din son mår bättre nu..
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-03 21:40:00 följande:
    Det är inte kindtänderna på gång?
    Kommer dom så tidigt? 
    Hon har iof varit väldigt tidig med sina tänder i övrigt men tycker mig inte känna igen några av de symptom hon hade innan när dom första framtänderna kom...
  • Mims01
    Mandelskorpan skrev 2014-05-03 22:57:40 följande:

Hm skumt. Testa att byta frukost? Ge en banan istället och se vad som händer...? Har hon ätit just den gröten "i evigheter"?
    Nä har bytt sort en del.. Fast i morse så vägrade hon gröten också...
    Banan brukade funka men nu tar hon två tuggor och hivar sedan iväg den.
    Lunchen totalvägrade hon med men en tunnbrödsmacka med leverpastej och smör gick ned.. 
    Kanske är någon övergående fas, de flesta jag pratat med tycke ratt jag skall låta henne bli hungrig för DÅ lär hon äta men när hon matvägrat allt förutom morgon och kvälls välling så börjar man ju bli orolig.. 
    Så kan det ju inte fortsätta Rynkar på näsan
    Får nog ringa BVC igen imorgon IGEN men tycker inte att dom gör mig så mycket klokare..
  • Mims01
    Flickan och kråkan skrev 2014-05-04 22:47:23 följande:
    Ja, de kan få dem så tidigt. Min äldsta hade alla hörntänderna och de fyra första kindtänderna när han var drygt ett år. Mellan några månader senare. Yngsta är 10 månader och första kindtanden framme lite grand. De brukar ta god tid på sig och ofta vara svullet och ömt.
    Hur var dina när dom fick kind och hörntänder? Matvägrade dom då också?
    Kan ju kanske vara det som är problemet.. Har fått en tid på BVC imorgon bitti så skall be henne titta efter..
  • Mims01

Tack snälla för alla era svar!

Var på BVC där sköterskan sa att jag har en liten trollunge som är "full i fan" och prövar att testa och visa sin vilja.. Rådet jag fick var att fortsätta erbjuda mat ofta och att inte truga utan går det inte första matningen så kanske det går andra eller tredje.. 
    Lillan for runt som en stolla i rummet och lekte så sköterskan sa att det var helt klart att hon inte var sjuk utan hon trodde detta är en fas som snart kommer att gå över av sig själv. 

Råden om att minska på vällingen var intressant, skall försöka hoppa över den på morgonen och se hur aptiten ser ut under dagen.

Vi har ändå haft två dagar nu som hon har ätit fantastiskt bra! Känns väldigt skönt Glad  Kanske beror på att jag lugnat ned mig lite i min oro efter besöket på BVC.

• Mims01
    kantele skrev 2014-05-28 21:46:26 följande:
    hej! vàr dotter är nu i precis samma situation. förut àt hon det mesta, sen gick bara välling, mjölk, gröt och banan ner. nu gàr det nästan bara med välling som hon fàr màrgon och kväll. 

ska testa det som nàn sa med att inte ge välling pà màrgonen, (ska jag ge mjölk ist?) och se om hon är hungrigare vid lunch! vissa dagar äter hon massa makaroner för att dagen därpà vägra makaroner, men bara äta majs. som kommer ut hela i avföringen sà tänker att de inte ger sà mycket näring... mjölk dricker hon massor om hon fàr men försöker att inte ge sà mycket att dricka iom att hon ju äter sämre dà.

har tänkt att bara hon äter nàt sà är det bra och därför gett banan och mjÖlk men borde kanske ta en "bananpaus" och se om hon dà vill ha annat... hur har det gàtt fÖr er andra?

förresten sà var jag hos en vän häromdagen med 2 barn i àldrar som min dotter, (mellan 1-2) och fràgade om min ebba vill ha ett tuc-kex (salt smörgàskex). hon fick dà ett som hon àt men jag undrar, är det inte lite för salt?
    Min dotter har nu börjat äta igen efter att ha haft en ordentligt förkylning med riktigt hög feber så jag tror att anledningen till att hon inte åt var att hon hade ont i halsen.
    Detta i kombination med att hon vill pröva äta själv.
    Hon vägrar äta om hon inte har en sked i handen och får försöka själv medan jag matar henne.

Det kanske är detsamma för din dotter?
    Prova att ge henne en sked och låt henne prova lite medan du ger henne mat. Det kan bli lkite kladdigt men det får man räkna medGlad
  • Mims01

Min lill tjej började äta igen men nu är det tvärstopp igen.
    Hon käkar lite när hon känner för det, känns som det är lite som en lek för henne och hon testar oss.
    Men har börjat ge henne mat som är väl mixad eller barnmat från 6 månader för den äter hon bättre.
    Det får mig att undra om det är tänderna som spökar och hon helt enkelt har ont när hon tuggar.
    Bröd och smörgåsrån funkar men det kanske är skönare för tandköttet?

Svar på tråden Matvägrande barn!!