Matvägrande barn!!
Har en liten tjej på ett år som alltid varit glad i maten sedan dess hon började äta..
Hon blev magsjuk för ca 2 mån sedan och åt lite sämre efter det men sen kom aptiten tillbaka igen.. All is well..
Tills för ca 2 veckor sedan då hon börjar vägra det vi ger henne.
Först trodde jag det berodde på att hon inte ville äta barnmat utan att hon bara ville äta det vi åt. Fantastiskt att hon är så intresserad av vår mat tyckte jag och började ge henne samma mat som oss.. MEN..!! Nu vägrar hon nästan totalt att äta. Hon äter två skedar och sedan spottar hon ut allt.. Gröten går ned på morgonen och välling också men förutom det vägrar hon att äta.
Jag har pratat med BVC som sa att det viktigaste var att jag inte ersätter ett mål med välling utan att jag erbjuder henne mat efter någon timme igen och behåller de gröt och välling mål hon haft tidigare på morgon och kväll. Varken mer eller mindre.. Detta har jag gjort.
Men det oroar mig ändå att hon inte äter ordentligt.. Detta är ett barn som ätit två ordentliga mål mat per dag förutom välling och gröt. Nu petar hon i sig några ärter och viss frukt..
Har försökt att mata henne, att låta henne äta själv..
Jag håller tummarna för att detta är en övergående fas.
Är det någon som känner igen sig i det jag skriver?
Har ni några tips isf att dela med er av?
Kan tillägga att vi måste gå på en extra viktkontroll nästa månad för dom inte tycker hon gått upp tillräckligt i vikt.. Visserligen har hon börjat röra sig mycket mer så är det väl naturligt att vikten stannar av men när BVC vill göra extra kontroller så börjar man ju oroa sig..