• Anonym (Karma)

Tror ni på Karma? Har ni något exempel?

Jag vill verkligen tro att what goes around comes around. En del människor tycks kunna rida på andra, manipulera och ljuga genom livet. Nån gång måste det ju slå tillbaka?! Även om man inte har något direkt samvete så borde man få ett riktigt jäkla bakslag nån gång...?
    Själv undrar jag ju vad för ond galning jag måste ha varit i nåt tidigare liv eller så eftersom mitt liv kantats av jävelskap. Jag har såklart sårat medmänniskor under detta liv med och jag tycker då rakt jag har straffats med råge, och då är det ju inga värstingsaker jag ställt till med ; )

Vad säger ni? Hur ser ni på Karma?

• Svar på tråden Tror ni på Karma? Har ni något exempel?
  • traveler
    Anonym (Karma) skrev 2014-05-03 22:41:53 följande:
    Jag vill verkligen tro att what goes around comes around. En del människor tycks kunna rida på andra, manipulera och ljuga genom livet. Nån gång måste det ju slå tillbaka?! Även om man inte har något direkt samvete så borde man få ett riktigt jäkla bakslag nån gång...?
    Själv undrar jag ju vad för ond galning jag måste ha varit i nåt tidigare liv eller så eftersom mitt liv kantats av jävelskap. Jag har såklart sårat medmänniskor under detta liv med och jag tycker då rakt jag har straffats med råge, och då är det ju inga värstingsaker jag ställt till med ; )

Jag tror inte på någon himmel eller helvete. Finns det en plats där våra själar kommer efter vi dör så kommer alla dit oavsett om det är självaste moder Theresa eller Bin Laden.
  • Johan75

Beror väl på vad man menar med karma. Jag tror inte att det finns något plus- och minuskonto som upphålls genom universums förtjänst. Sen är ju risken givetvis större att folk behandlar dig illa ifall du beter dig som ett arsle.  

Behold, i come as a thief.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Karma) skrev 2014-05-03 22:41:53 följande:

Jag tror inte man behöver tänka på det så mycket, jag tror att en del personer är jätte snälla hela sina liv och sen får de sjukdomar och hemskheter som händer dem. Trots att de sköter sig och är bra människor.
    Sen kan man ju möta elaka personer som verkar få allt i livet.
    Så jag tror inte karma är något bestämt som sker alla. Däremot kan man ju ibland uppleva att någon som har massor utav tur, råkar få något som går emot och ja då kanske man tänker att det är "karma". Men det kanske hade hänt oavsett. 
  • Anonym (goda gärningar)

Jag tror inte på karma på så vis att det "slår tillbaka" direkt på en själv.
    Däremot tror jag att bra karma i det långa loppet bidrar till en lite bättre värld. Som t.e.x att man gör goda gärningar för andra personer utan att det direkt gynnar en själv. Det finns många exempel som man kan göra i vardagen. Som att ge bort sin parkeringsbiljett till någon som precis ska parkera, om man själv ska åka därifrån och har tid kvar på biljetten. Eller berätta för någon att man beundrar en viss egenskap hos den personen.

Att man hjälper andra människor helt enkelt tror jag bidrar starkt till god karma. Det i sin tur skapar glädje och välvilja hos andra människor, som i sin tur förhoppningsvis blir lite gladare, och kanske gör likadant. Att man sätter igång en liten våg av välvilja här och där som sköljer över andra människor. Dock kanske man inte hinner "träffas" av den vågen själv under sin livstid, men chansen blir iallafall större..:)

Filmen "Skicka vidare" (Pay it forward) är ett jättebra exempel på det jag menar, se den! :)

• Flisan79

Min man har iaf en egen "karma" som håller koll på honom. Han har tom tatuerar in "karma is a bitch" för att det är så himla tydligt.

Så fort han för saker han inte borde. Vilket händer en hel del då han har en blandning av lite "diagnoser" så slår det tillbaka på honom själv.

Dessutom ekonomiskt. Får han in någon extra summa, kommer en extra oanad utgift (typ datorn går sönder) som ett brev på posten. Summorna motsvarar ofta varandra.
    Det positiva i det är att det också fungerar tvärt om. Vi kan få en oanad utgift som vi inte har råd med men det har hittills alltid löst sig genom någon extra inkomst.

• Anonym (-)

Jag blir provocerad av folk som tror på karma. Säg det till de svältande i Afrika, typ... "Det var ert fel för ni betedde er fel förra livet".

• Anonym (anonym)
    Anonym (-) skrev 2014-05-04 10:27:08 följande:
    Jag blir provocerad av folk som tror på karma. Säg det till de svältande i Afrika, typ... "Det var ert fel för ni betedde er fel förra livet".
    Jo det är sant. Men vart man föds kan man ju inte påverka direkt. 
    Men hon menar ju vad man gör i livet, mot andra. Dvs att behandlar man andra illa så får man tillbaka på ett annat sätt senare i livet. 
  • Anonym (dog)

Tror på karma till en viss del. Mitt ex slog mig, manipulerade mig mm och några år efter att jag lämnat honom dog han i cancer.

• JessicaDeluxe79

Jag har inte alltid trott på karma, då hade jag nog inte gjort så mycket skit i min ungdom... Men jag tror att jag betalt tillbaka en del av mina elakheter/dumheter genom att vara hjälpsam och ställa upp sjukt mycket för mina vänner genom åren dock. Men jag har ett exempel på sånt som nästan kan få mig att tro att karma verkligen finns.

Jag känner nämligen en person som varit en riktig jävla skata och rent ut sagt ELAK mot så gott som alla i åratal. Det var slagsmål på krogen, ragg på andras partners bara för att jäklas med dem, skitsnack om varenda människa, stölder och förskingring, droger och lögner om allt och alla mm mm.
    Denna människa sitter idag och har cancer på flera ställen, och lider enormt av smärtor och ångest över sin situation. Personen själv tror stenhårt att det är karman som slagit till, och faktum är att jag faktiskt, hur förbjudet och elakt det än må vara, känner lite för att säga "you had it coming" och jag tycker någonstans att personen i fråga nästan får "skylla sig själv" lite.

Ett annat exempel som förmodligen handlar mer om slump är en hästmänniska jag träffat genom åren som behandlat sin personal och sina hästar riktigt jäkla illa i åratal. Jag vet, jag var med och såg och hörde en hel del. Den människan har idag fått rejäla skador pga en hästrelaterad olycka, och är förlamad så det känns för mig litegrann som karma också. Ironin i hela grejen, att hästar behandlats så illa under så lång tid och sen blir den här människan själv invalidiserad för resten av livet på grund av just hästar. Jag tycker ärligt talat inte synd om den personen, även om jag förmodligen inte borde säga detta.

• läppar
    JessicaDeluxe79 skrev 2014-05-06 01:19:01 följande:

Jag har inte alltid trott på karma, då hade jag nog inte gjort så mycket skit i min ungdom... Men jag tror att jag betalt tillbaka en del av mina elakheter/dumheter genom att vara hjälpsam och ställa upp sjukt mycket för mina vänner genom åren dock. Men jag har ett exempel på sånt som nästan kan få mig att tro att karma verkligen finns.

Jag känner nämligen en person som varit en riktig jävla skata och rent ut sagt ELAK mot så gott som alla i åratal. Det var slagsmål på krogen, ragg på andras partners bara för att jäklas med dem, skitsnack om varenda människa, stölder och förskingring, droger och lögner om allt och alla mm mm.
    Denna människa sitter idag och har cancer på flera ställen, och lider enormt av smärtor och ångest över sin situation. Personen själv tror stenhårt att det är karman som slagit till, och faktum är att jag faktiskt, hur förbjudet och elakt det än må vara, känner lite för att säga "you had it coming" och jag tycker någonstans att personen i fråga nästan får "skylla sig själv" lite.

Ett annat exempel som förmodligen handlar mer om slump är en hästmänniska jag träffat genom åren som behandlat sin personal och sina hästar riktigt jäkla illa i åratal. Jag vet, jag var med och såg och hörde en hel del. Den människan har idag fått rejäla skador pga en hästrelaterad olycka, och är förlamad så det känns för mig litegrann som karma också. Ironin i hela grejen, att hästar behandlats så illa under så lång tid och sen blir den här människan själv invalidiserad för resten av livet på grund av just hästar. Jag tycker ärligt talat inte synd om den personen, även om jag förmodligen inte borde säga detta.

Intressant trådstart, intressant inlägg, o även, (för mig:) intressant att
    jag för första gången ännu har kvar lite godis i ägget trots att påsken är över,
    (köpte nog lite mer än vanligt....iofs....men imorrn är det nog slut, ngn mer som har kvar?)

(vad nu påskagodis har med just karma att skaffa - men jag ska nog komma på ngt:)
    (höll på att skriva, jag ska nog kläcka ngt fyndigt, men jag hann hejda mig i tid:P)

Solig

Svar på tråden Tror ni på Karma? Har ni något exempel?