• Lillac

    FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?

    Ok så här ligger det till....  Jag och mitt blivande barns far är inte längre tillsammans. Av olika anledningar. Kanske primärt för att hans psyke är rätt ostabilt, och att han under perioder använder sig av olika substanser för att "må bättre". Han har inte varit delaktig under graviditeten och nu flytt iväg utomlands för att arbeta, under minst ett år...han är svensk medborgare men kommer ursprungligen från  ett annat EU-land. Graviditeten var dock bådas beslut. att göra slut hamnade tillslut på min lott. Något som kanske inte uppskattades riktigt, Var dock tvungen att fatta beslutet jag tror e bäst för alla inblandade parter just nu.

    Vi har i princip inte talat med varandra sedan graviditetens början. jag har dock hela tiden  hållt en dörr öppen om frågor rörande graviditeten, vilket han inte varit så intresserad av.

     Innan han reste utomlands...så träffades vi iaf på mitt initiativ för att reda ut en del frågetecken, vilket kändes bra. Han ställde då inga krav på delad vårdnad tror inte riktigt han har någon större koll på vad det innebär. Även om jag tog upp ämnet och berättade kort om vad det innebär, men han hade inte mycket att säga. Bara att han om det går,  helst vill slippa betala underhåll då hans ekonomi e rätt kass... jag hoppas iaf att han kommer att vilja ha någon form av umgänge med barnet när/om han återvänder..om hans tillstånd inte utgör en risk för at jag eller barnet kommer att fara illa dvs.

    I iallafall så ser läget ut så just nu att han inte kommer vara närvarande i barnets liv dess första år, och jag har på något sätt fått "mandat" att själv ta hand om barnet. Vilket jag accepterar och är väldigt tacksam för trots att omständigheterna kanske inte är helt optimala...men när är det egentligen det? :)  Ser verkligen fram emot att lära känna det lilla liv som finns inom mig :) Jag tror också att det bästa i vår situation är att jag har ensam vårdnad, men att om fadern  framöver vill och har möjlighet naturligtvis får umgängesrätt, i någon form. vilket jag tror gynnar alla på sikt. Men det får tiden utvisa.

    Här kommer mina FRÅGOR:

    Jag funderar på om det hela skulle bli enklare genom att uppge fader "okänd"?
    Detta eftersom farsan nu är utomlands och jag inte riktigt vet var, så misstänker jag att prosessen med faderskaps påskriftern också kan dröja ett tag och jag kommer att behöva underhållstödet så snart som möjligt. 

    Vad har det för för-naktdelar med att ange fader okänd? både för min men även hans del?
    Några har jag googlat fram, men ni kanske har fler?

    Många frågor och tankar...jag vet...men behövde bara" outa" dem någonstans... hoppas ni orkar med att svara på något iaf...

    konkreta tips, men även tankar och resonemang mottages tacksamt :)
    KÄRLEK och PEPP till er alla!

  • Svar på tråden FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?
  • Lillac
    Anonym (hade fader okänd) skrev 2014-05-04 23:59:11 följande:
    Fördelen ( om man nu vill kalla det så) är att det går att få pappan på papper senare när han vill eller är redo.

    Kommer du berätta för barnet om pappan sen om du har fader okänd? Frågorna från barnet kan vara ganska jobbiga när de kommer upp i åldern.

    Hade fader okänd på mitt barn några år innan jag hittade pappan själv, så vet lite iaf.
    om fadern i efterhand skriver på pappret...blir han då återbetalningsskyldig till FK? Då e de nog ingen fördel för hand del :)

    Oavsett så kommer jag att vara öppen med vem fadern är till mitt barn. Redan nu har jag viss kontakt med familjen på pappans sida, så även om de inte kommer att träffas så finns det en  biologisk koppling jag inte kommer att gömma undan. Det är självklart för mig...

    Det är bara det att det är lite oklart hur hans del av ansvaret kommer att se ut för tillfället...men det lär tiden utvisa.

    Du verkar vara lite av en detektiv :) hoppas det löst sig för dig också! 
  • Lillac
    Anonym (O) skrev 2014-05-05 00:02:51 följande:
    Det heter nackdelar, inte naktdelar. :)
    Tack för denna reflektion och mycket konkreta tips :)
  • Lillac
    Anonym (pelle) skrev 2014-05-05 00:08:03 följande:
    Fördjävligt.skaffa ungar och sen inte försörja dem. Varför ska vi försörja dina ungar För jag antar att du ska ta emot bidragsförskottet
    Jag tänker försörja min unge så gott jag kan, det kan jag med all säkerhet ge dig ett besked på.
    Om jag därefter kommer få resterande del av FK eller från Barnets far står fortfarande skrivet i stjärnorna.
    Allt är liksom inte svart eller vitt.


Svar på tråden FÖR och naktdelar med att ange "okänd" fader, även om fadern är "känd"?