• Krusenberg

Nackont - sele eller sjal

Ska jag välja sele eller sjal om jag vill bära mitt barn?
    Jag får lätt ont i nacken när jag bär en vanlig ryggsäck och ännu värre är det om jag har en axelväska av tyngre modell.

Finns det några rekommendationer?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Nackont - sele eller sjal
  • Lena

Välj en ergonomisk sele med ett bra avlastningsbälte för höfterna eller en sjal. Prova selen ordentligt innan köp.

• Batmamba
    Lena skrev 2014-05-05 19:59:08 följande:
    Välj en ergonomisk sele med ett bra avlastningsbälte för höfterna eller en sjal. Prova selen ordentligt innan köp.
  • Krusenberg

Har ni någon att rekommendera?

Jag är ca 160cm lång med normal längd på överkroppen.

Svårt att prova nu när jag är gravid men jag ska testa så fort bebis anlänt. Tre veckor kvar till BF...

• Flickan och kråkan

En stadig trikåsjal - mam eco är mitt tips (stadigaste trikåsjalen). Du är rätt kort och därför viktigt att göra rätt val med sele om du väljer det. Många passar inte mindre bärare. 

• Lena
    Krusenberg skrev 2014-05-05 20:13:20 följande:
    Har ni någon att rekommendera?
    Jag är ca 160cm lång med normal längd på överkroppen.

Svårt att prova nu när jag är gravid men jag ska testa så fort bebis anlänt. Tre veckor kvar till BF...
    Du kan prova det viktigaste även som gravid, axelbredd och rygglängd.

Jag kan inte tipsa om selar då jag använde en vävd långsjal.
  • Krusenberg

Säljaren var nog sponsrad av babybjörn för det var det enda hon rekommenderade. :(

Får försöka läsa mer på nätet och hoppas att det finns att testa i någon annan affär.

• Flickan och kråkan
    Krusenberg skrev 2014-05-06 12:01:18 följande:
    Säljaren var nog sponsrad av babybjörn för det var det enda hon rekommenderade. :(
    Får försöka läsa mer på nätet och hoppas att det finns att testa i någon annan affär.
    Tyvärr finns det inte så många fysiska butiker som säljer ergonomiska bärselar. Bor du nära stockholm har du ett jättefint utbud hos knyt an. Annars brukar de i bästa fall ha ergo på vissa vanliga babybutiker, ibland manduca. Ingen av dem passar en kort bärare något vidare. Det finns dock gott om "bär-föräldrar" runt om i Sverige som gärna visar. Gå in på sjalbarns forum. Gå på sjalträff eller eftersök specifika bärselar i ditt område så får du säkert napp .
Svar på tråden Nackont - sele eller sjal