• Styrox

Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?

Okej såhär: Jag är emot dödsstraff och jag tycker att man ska hjälpa brottslingar att "inte falla tillbaka" som du kallar det.

Jag är även mot dödsstraff om det handlar om en pedofil som döms för brott där mitt barn var ett av offren.
    MEN skulle jag senare i livet träffa på personen, där denne var i ett dödshotande läge skulle jag inte göra någonting för att rädda personen. Skulle jag hamna i situationen där jag hade makt över brottslingen (typ kirurg) tror jag att jag skulle göra "ett diskret misstag" som gjorde att personen fick men för livet.

• Styrox
    Novasmamma skrev 2014-05-07 20:25:23 följande:
    Vi ska fråga allmänheten om vad de anser!
    På universitetsnivå?
  • Styrox
    LillGris skrev 2014-05-08 04:34:34 följande:

Det vet jag inte. My bad. Det finns inga bevis för att han är skyldig, vilket också är anledningen till att han släpptes och fick 8 miljoner (kan ha varit mer) i skadestånd.
    Vi ska väl helst inte döma folk för att de kanske inte är oskyldiga, utan för att de är bortom allt rimligt tvivel skyldiga.
    Var det inte så att det faktiskt så gott som är fastställt att det var han bortom allt rimligt tvivel. Vad det föll på var att det inte kan bevisas att han gjorde det vid den tidpunkten som åklagaren specificerade att mordet ägde rum.

Lite som med Linda Chen fallet. Alla VET vem det är som är skyldig.
  • Styrox
    Novasmamma skrev 2014-05-08 11:20:30 följande:
    Spelar det någon roll?
    Ja det gör det.
  • Styrox
    Novasmamma skrev 2014-05-08 20:28:57 följande:
    För att?
    För att på universitetsnivå kan knappast ett forum räknas som "allmänheten".
  • Styrox
    Ingram skrev 2014-05-08 21:03:39 följande:
    Jo det är klart att universitetsnivå är allmänheten eftersom allmänheten tenderar att studera på universitet eller har gjort.
    Alltså, om man ska fråga "allmänheten" innebär väl ändå det att man ska fråga just allmänheten och inte ett relativt snävt urval?
  • Styrox
    Novasmamma skrev 2014-05-08 21:01:10 följande:
    Blir din kväll bättre om du får lägga dig i hur min undersökning är uppbyggd? För i såna fall kan jag maila över hela kursplanen. Håll dig till ämnet!
    Jag har väldigt svårt att se att din handledare skulle godkänna din metod om det var på universitetsnivå. Det är bara det jag säger. 
    Skulle metoden ändå bli godkänd är det något som är seriöst fel i utbildningssystemet.
  • Styrox
    Jupiter skrev 2014-05-08 21:27:10 följande:
    Allmänheten består just av alla människor...
    Ja, och hur många män tex har svarat på frågan?
    Där saknas typ 50% av "alla människor"
  • Styrox
    Jupiter skrev 2014-05-08 21:40:15 följande:
    Jag kan ärligt inte svara på den fråga, kan du?
    Nej, och det är det som är själva grejen här
Svar på tråden Dödstraff på exempelvis barnamord/pedofili?