• Anonym (Tjej)

EMDR-behandling -någon som provat?

Jag har haft en riktigt terapisession med emdr. Fick följa terapeutens fingrar fram och tillbaka. Tyckte det var svårt och visste inte riktigt vad jag skulle göra mer. Svårt att tänka på något jobbigt samtidigt. Och svårt att hela tiden känna efter "vad som hände" efter jag följt hennes fingrar. Var helt slut resten av dagen. Någon som provat EMDR? Av vilken anledning och vad är din upplevelse av det. Hjälpte det dig?

• Svar på tråden EMDR-behandling -någon som provat?
  • Anonym (ja)

hej

jag har gått på emdr för våldtäkt
    och jag tyckte som du att det var svårt första gången, typ vad ska jag tänka på osv nästan så jag började skratta.
    är terapeuten bra kommer denne med förslag på en tanke eller situation som kan vara jobbig sedan jobbar man sig bakåt målet.
    Tillslut kommer känslorna och reaktionen utan att man själv bett om det eller så om du förstår.
    Det tar ändå några gånger innan man kommer in i det hela.
    och vissa gånger hände inget alls.

Att du var helt slut efteråt är ändå ett tecken på att ngot hände

vill säga att det absolut hjälpte mig!

• Anonym (Tjej)
    Anonym (ja) skrev 2014-05-06 14:13:11 följande:
    hej jag har gått på emdr för våldtäkt och jag tyckte som du att det var svårt första gången, typ vad ska jag tänka på osv nästan så jag började skratta. är terapeuten bra kommer denne med förslag på en tanke eller situation som kan vara jobbig sedan jobbar man sig bakåt målet. Tillslut kommer känslorna och reaktionen utan att man själv bett om det eller så om du förstår. Det tar ändå några gånger innan man kommer in i det hela. och vissa gånger hände inget alls. Att du var helt slut efteråt är ändå ett tecken på att ngot hände vill säga att det absolut hjälpte mig!

Tack för att du delar md dig! Jag har nu varit på min andra emdr-behandling. Det som är mitt trauma är att (kort beskrivet) min morfar tänkte begå självmord. Denna gång var jag ännu mer trött. Dock just precis efteråt kände jag mig nästan hög på något haha. Denna gång fick jag en panik-känsla....så mycket känslor i huvudet så det kändes som att jag skulle svimma! Detta var samma sorts av panik som jag känt när jag, påverkad av alkohol, ha velat begå självmord....tagit massor av tabletter eller gått ut i för kallt vatten. Egentligen har jag inte velat begå självmord utan velat komma ifrån dessa panik -känslor! Och omedvetet har jag under flera år försökt att undvika dessa känslor. Stor aha-upplevelse detta. Det är ingen panikattack som jag upplever för jag tror inte att jag ska dö, men det känns nästan som att jag ska dö när alla känslor bara skriket i huvudet. Min terapeut för sina två fingrar från höger till vänster 10ggr och frågar sen "vad kommer över dig mu/vad känner du nu/ vad tänker du på". Jag svarar och sen ska jag följa fingrarna igen. Ibland säger jag "jag vet inte, inget". Ofta så vandrar jag framåt i händelseförloppet.... Hur var det för dig? Vad gjorde din terapeut?
  • Anonym (Tjej)

Det jag tänker att i nyktert tillstånd har jag lyckats hålla fasaden uppe och hålla känslan tillbaka men när jag varit onykter har dessa panik-känslor kommit upp till ytan....precis som de gjorde under dagens session. Jag åt förut också hög dos ca antidepressiva vilket kanske också bidrog till att dessa känslor "gömde" sig.

• Anonym (Tjej)

Ingen annan som vill dela med sig av sina erfarenheter?

• Anonym (ja)

det är bra att kännslorna kommer ut efter ett tag kommer du inte kunna "känna" dem.

min behandling gick i stora set liknande.

mitt trauma var våldtäkt, så fick börja med känslor i dag av sex, sedan arbeta sig bakåt.
    jag kunde oxå i bland känna som om jag skulle somna unde behandlingen.
    Vi körde ca 1 min med fingrarna sedan reflektion.
    Höll på ca 1 timme.

tills man inte kunde "känna" något mer om händelsen.
    Jag gick iallfall säkert 30 ggr, för jag var lite motsträvig, hade svårt att ändå öppna upp, men det släppte fter ett tag när man mer kom in i hur man sulle slappna av.

Hoppas det hjälper för dig!

• Cladde

Jag har testat emdr 2 gånger nu, och eftersom jag är uttmatad så kommer alla känslor på en gång, första var när jag håll på drunkna när jag var 2 år, helt otroligt att jag fick bilder från händelser, förut har jag bara känt av känslan att kvävas nu får jag hela bilden, det hjälper verkligen, ser nästan framemot nästa gång, går ditt en gång i veckan nu... Rekommenderar behandlingen, blir i alla fall lite skeptisk, men efteråt, ser jag art det funkar.

Svar på tråden EMDR-behandling -någon som provat?