• twix

Sköldkörteln, låg ämnesomsättning frågor om Levaxin!!!

Har varit hos läkaren och tagit blodprover. Har fått veta att jag har problem med sköldkörteln och har låg ämnesomsättning. Det har även visat sig att jag bildat antikroppar mot sköldkörteln och kommer få börja äta Levaxin. Har surfat runt lite om ämnet men har lite frågor till er som har problem med sköldkörteln och äter Levaxin. Mår ni bättre när ni började ta medicinen eller tog det lång tid innan den ställdes in rätt? Har ni gått upp i vikt efter att ni började med medicinen eller fått problem med att gå ner i vikt? Har ni fått mycket biverkningar av medicinen? Hur länge har ni ätit medicinen, har alla symtomen ni hade innan försvunnit? Vad hade ni för typ av fel med sköldkörteln? Vilka symtom hade ni? Funderar mycket och oroar mig för att börja äta Levaxin.

• Svar på tråden Sköldkörteln, låg ämnesomsättning frågor om Levaxin!!!
  • Humlebi

Du behöver inte oroa dig med att äta levaxin. Du kommer må bra!

Innan dem visste vad som var fel på mig mådde jag pyton!! Hade migrän som inte var av denna värld, spydde, åt ALLT, gick upp 25 kg i vikt..
    När dem väl kom på detta vilket tog tid fick jag medicin. Kommer inte ihåg hur lång tid det tog mig med att må som vanligt igen men det var inte mer än max 1-2 veckor.

Jag har ätit levaxin i snart 10 år, började äta den som 20-åring. Har aldrig behövt ändra dos mer än nu när jag är gravid. Då ändras värdena i kroppen mycket och man bara höjer dosen.
    Så oroa inte dig :)

• twix

Tack för ditt svar. Skönt o höra att du mått bra. Vad tidigt du fick det. Hur ofta har du gått på kontroller för att kolla dina värden? Jag tycker att jag läser så mkt negativt om det på nätet?

• MHBW81

Jag har själv inga problem med sköldkörteln men min pappa har och han äter Levaxin.
    Han mår väldigt bra av den medicinen och äter inte på långa vägar lika onyttig mat och godis som han gjorde förr vet inte om det har med medicinen att göra men han har minskat rätt mycket i vikt och orkar massor under dagen till skillnad från innan då han slocknade i soffan jättetidigt.

Ta vara på småbarnstiden.. Den försvinner VÄLDIGT FORT!
  • Drottningen70

Haft ständiga dosändringar i över sex år nu. För hög dos, för låg dos, går upp i vikt tappar hår. Fram och tillbaks. För

Några

Månader sedsn låg mitt TSH på bizarra 126. När jag kommer ned i tsh 6 så får jag istället hjärtklappning. Jävligt less...de första åren fungerade levaxinet klickrent, men senaste två åren har varit katastrof.

• twix

Jag tycker att det verkar så ojämnt. Vissa mår hur bra som helst andra mår jättedåligt!!! Att tappa håret är det en biverkning eller är det ett symtom på sjukdomen? De som mår dåligt när de äter Levaxin mådde de ännu sämre innan då? Känner mig lite rädd för att börja äta.

• nuharjagbytt

Nu äter inte jag Levaxin men min mamma. Jag har fattat det så här:
    Man mår dåligt om man inte äter det eller inte har rätt dos. Det är inte biverkningar som är problemet utan att man måste få rätt ämnesomsättning. 

• Aileen Allannah

Jag fick hypotyreos konstaterat vid min första graviditet, men jag har med största sannolikhet gått obehandlad en längre tid. Så snart jag fick Levaxin insatt så mådde jag mycket bättre, tog kanske två veckor innan jag fick tillbaka gnistan liksom, jag var så trögtänkt innan. Jag har inte heller haft några större problem att hitta rätt dos, under graviditeterna så har jag fått höja förstås, men nu har jag stått på samma dos i två år och värdena ser fina ut.

Har svårt att gå ner i vikt, men jag har inte gått upp heller sen jag fick medicinen.

Oroa dig inte, börja äta medicinen, det enda (i princip) som kan hända är att du får hyper-symptom och då får man minska dosen. Det kommer bli bra!

• MoonlightG

Äter Levaxin nu och gick lättare upp i vikt utan den samt tappade massa hår. Nu tappar jag inte längre. Det bästa är att ha ett tsh mellan 1 och 2 som jag tror är det normala även om vissa referensramar ligger på upp till 4. 

• Humlebi

Jag går i normala fall bara på kontroll 1 gång/år men nu är det varje månad pga graviditeten. :)

Det är nog ganska ovanligt att man har några biverkningar samt att det är svårt att ställa in dosen. Väldigt tråkigt när det blir så dock.
    Men som en ovanstående skriver, oroa dig inte, du kommer må bra av medicinen! :)

Svar på tråden Sköldkörteln, låg ämnesomsättning frågor om Levaxin!!!