my1313 skrev 2014-05-25 15:17:00 följande:
Du hade med några livsmedel där som inte borde passa om man ska undvika FODMAP-kolhydrater.
Den här länken om FODMAP-livsmedel är den mest pålitliga jag hittat:
www.ibsgroup.org/brochures/fodmap-i ntolerances.pdf
Min man tycker inte att han märker någon skillnad i sitt mående då han är på FODMAP-diet. Ända tills han äter något förbjudet livsmedel...DÅ märker han hur dåligt han mår av livsmedel med mycket FODMAP-kolhydrater!
Ja, jag vet att jag äter saker som man borde utesluta enligt FODMAP. Men det är ett val jag har gjort då just t ex kokt potatis, bulgur, mindre mängder av vissa knäckebröd och brödsorter inte ger mig några besvär. Inga gaser, ingen uppsvälld mage, inga smärtor osv.
Och skulle jag följa FODMAP stenhårt skulle jag definitivt få svåra smärtor, så det där måste man upptäcka på egen hand (kanske med hjälp av dietist men där har jag inte fått mycket hjälp).
Jag har kramp i övre delen av buken och oftast i vänstra sidan och rent allmänt svår smärta i hela magen dygnet runt. Jag kan inte ens dricka vatten (naturellt, ej kolsyrat) eller andra drycker förutom te, utan att få ont. Det spelar ingen roll vad jag äter, ibland går det utmärkt, ibland ger
exakt samma mat en oerhört smärtsam reaktion. Det finns inget mönster helt enkelt, utom att jag vet att VISSA saker aldrig går att äta utan problem. Paprika, vitlök, vattenmelon, ananas och kolsyrat vatten t ex som jag ÄLSKAR!
Egentligen mår jag som bäst när jag inte äter alls!

Men då får jag istället smärtsamma kramper när magsyran tar över och tarmarna har varit utan jobb för länge.
Så mitt problem handlar inte bara om IBS, jag har förmodligen fått nervskador i buken efter två st operationer. Har tagit bort gallblåsan, men har fortfarande svår smärta där den satt, typ "gallsmärtor med kramp".
Har i väldigt många år haft bråck på magmunnen (diafragmabråck) och "sliding hernia". Vet ej det svenska namnet men under natten glider diafragman upp i strupen. När jag vaknar på morgonen och sätter mig upp för första gången känner jag hur något "glider ner" igen och jag har alltid som mest ont under natten och morgonen.
Så trots att kirurgen påstår att det lagades så glappar det fortfarande där. Ca 1 år efter operationen fick jag tillbaka alla symptom på diafragmabråck igen, så de lagade förmodligen inte vävnaden med ett nät, så det var egentligen totalt meningslöst då nästan alla får tillbaka bråcket igen utan nätet. Även svår dyspepsi/halsbränna som ingen medicin hjälper mot, trots att jag har omeprazol minst 40 mg/dag (har testat alla andra mediciner och omeprazol är det enda som hjälper över huvud taget).
Jag har gått ner ca 40 kg och har inte längre något fett som trycker på diafragman (det har omfördelat sig och hänger numera på andra ställen

), så det är inte problemet numera. Snarkningarna försvann också!