• Ess

Dagis

Precis som några skriver så har du inga skyldigheter att ha dem hemma när du är ledig. De går efter föräldrarnas tider. Om du letar på forumet så finns det trådar med länkar till domar som säger att den regeln gäller i hela Sverige, det är alltså inte upp till varje kommun eller förskola att själva bestämma, utan det är reglerat via lag att det ENDAST är föräldrarnas tider som räknas.

Men däremot så är resonemanget du läser i tråden vanligt, att ni är en familj och naturligtvis så ska du va hemma med barnen. Många kärringar/personal kör med det utan att veta hur det ligger till.

Ring skolverket annars för dom borde kunna skicka en av domarna som säger att sambo/make aldrig räknas som förälder. Sen kan du ge den till förskolan och dom bråkar.

• Ess
    Förundrad skrev 2014-05-06 10:28:50 följande:

Summa summarum, barnen/barnet ska vara på dagis enligt de biologiska föräldrarnas schema. Mitt schema blir inte inblandat på något sätt, men jag kan komma överens med min framtida sambo att jag hämtar dem tidigare än hennes schema säger. 

JA!
Svar på tråden Dagis