• sextiotalist

Dagis

Ellie skrev 2014-05-05 22:33:42 följande:
    Det beror på var i landet man bor. Hur som helst är jag ganska säker på att du inte har något ansvar utan man bara går efter de biologiska föräldrarnas scheman. För säkerhets skull kan ni kontakta en förskola där hon bor och höra vad som gäller just i den kommunen.
    ÅH, jag blir så trött.

Nej, det beror inte alls på vad man bor i landet. Det är endast vårdnadshavarnas (de juridiska vårdnadshavarna alltså) tider som gäller och inget annat. Var man än bor i landet.
    Så man ska inte ens kolla av med dagiset, för det är exakt samma regler i hela landet

• sextiotalist
    Korpen skrev 2014-05-05 22:01:16 följande:
    Ja, det hoppas jag. Man är ju en familj om man flyttar ihop.
    Man blir inte en familj bara för att man flyttar ihop, med de band som finns i en familj, bara för att man flyttar ihop. Det kan ta upp till 2-3 år innan en ny vuxen har sådan relation till barnen (och barnen till den nya vuxen) innan de är så bekväma med varandra så att de kan kännas som en familj.

• sextiotalist
    RöttÄrSött skrev 2014-05-06 10:20:36 följande:
    Som övriga skriver så är det bara föräldern som kan krävas vara hemma (även om vissa pedagoger inte har koll på att det är så)

Dock skulle jag bli aldrig flytta ihop med någon som inte såg mina barn som "våra"! Ta de där lediga dagarna som en chans att få en egen relation med dem och bygga band för framtiden.
    Varför är det svårt att inse att dina barn är dina och pappans barn. Den nya har inte de banden till dina barn. Det kan ta år innan man når dit och det blir inte bra om man pådyvlas varandra.

Att ta möjligheten att lära känna varandra är helt OK, men det ska vara i den takt som barnen och den nya vuxna känner sig bekväm med

• sextiotalist
    Linnez skrev 2014-05-06 10:37:47 följande:
    Det är vårdnadshavarna som har det ansvaret om barnen, inte du. Sedan kan ju du hämta dem kl 14 istället för kl 17.
    Däremot får du vara hemma och vabba fast du inte är vårdnadshavare. 

Med tillägget att fk kan betala ut ersättning för VAB, även till de som inte är vårdnashavare, men man saknar rätten, som vårdnadshavarna har, att vara tjänsteldig. Dvs arbetsgivaren kan neka den tjänsledigheten (som de inte kan när det gäller vårdnadshavarna)
Svar på tråden Dagis