Amanda CL skrev 2014-05-06 00:17:40 följande:
Hej "mamman"! Mina absolut bästa råd till dig är att du verkligen försöker att finnas där och att du är väldigt tydlig med att din roll som förälder är att kunna stödja och hjälpa både i vått och torrt. Att det aldrig ska vara en belastning för sonen/dottern att kunna dela med sig av sin ångest och destruktivitet, försök att hitta på aktiviteter som du vet att ditt barn tycker om. Småsaker, såsom att laga favoritmaten, köpa hem saker som ditt barn uppskattar lite extra och prata om saker som inte rör negativa ämnen är extremt viktiga faktorer. Som ungdom krävs ett enormt förtroende och en trygghet för att man ska kunna dela med sig av den djupaste smärtan. Skriv uppmuntrande sms, beröm varenda liten sak, varenda framsteg. Belöna, Sedan är det tyvärr så att någon annans självskadebeteende är otroligt svårt att lägga i sina händer och "ta bort." Men det är betydligt mycket lättare att sluta om man får stöttning och hjälp. Försök att hitta lösningar som dämpar ångesten utan att vara destruktivt. Det kan vara allt från läsande, sportaktiviteter, skrivande, musik, film, TV-spel, ta en kalldusch, gå ut i skogen och skrika, sätta en hårsnodd runt handleden att smätta med, pyssla, vad som helst egentligen så länge det får ditt barn att komma på andra tankar.
BUP har jag svårt att tro på, det har jag alltid haft. De vill oftast bara ställa diagnoser och förstora situationer.
Att gå kognitiv beteendeterapi är däremot att föredra eller iallafall prova på. Då får individen verkligen tala ut om det som trycker extra hårt över bröstet.
Du får gärna höra av dig till mig på min email (m4ndz13@gmail.com) om du vill prata mer, jag själv är omringad av självdestruktiva människor och har en gång varit det själv. Utan mina föräldrars hjälp så hade jag inte skrivit här nu, och det har då inte varit en lätt resa. Varken för dem eller för mig, men om jag kan hjälpa dig på något sätt med egna erfarenheter så gör jag gärna det!
Varma hälsningar.
Det första du skriver är ju jätteviktigt och jag försöker verkligen visa det. Det finns inget som är så hemskt eller så jobbigt att hen inte kan berätta det för mig. Inte från mitt perspektiv i alla fall. Detta både pratar jag om och försöker visa när hen kommit och visat sina sår, och ikväll sitt farväl-brev. Även om det skär i hjärtat :(
Vi har också ett gemensamt projekt som hen gillar och där jag försöker att lägga lite tid varje dag och göra hen delaktig så mycket det går.
Sen har man ju fel och brister, det är lätt att hamna i en negativ spiral och klaga på saker som egentligen inte betyder så mycket i ett vidare perspektiv. Men jag försöker låta bli, samtidigt som jag försöker upprätthålla vanliga gränser.
Vi har inte kommit så långt att hen är mottaglig för alternativa strategier till skärningarna. Tack och lov är det mer rispningar än djupa sår än så länge.
Själv har jag väldigt goda erfarenheter av BUP, vi har fått mycket hjälp genom åren. Bra och duktiga läkare och psykologer som varit ett bra stöd. Och nu ska vi få lära känna självskade-teamet eller vad man nu ska kalla dem. De jobbar ju med någon slags beteendeterapi, och har mycket goda resultat tydligen. Mitt barn har också ett förtroende för BUP och vill just nu få samtalsstöd vilket också känns bra. Men det känns ju som det tar alldeles för lång tid!!!
Tack för ditt svar, jag skriver nog en rad när jag samlat mina tankar lite..