• Anonym (genant)

Svid i rumpan, vuxen

Hej! Har ett problem som pågått sen jag vet inte när, men länge tillbaka iallafall.

Får emellanåt svid i rumpan, ibland mer och ibland mindre. Men för det mesta känns det bara när jag torkar mig efter toabesök. Svedan kommer i regel upp i samband med att jag haft mens och använt bindor. 

Någon fler som har detta problem? Kan det vara av fukten? Någon som har råd vad jag kan göra för att det inte ska komma upp, alternativt hur jag kan behandla det när det uppstår?
    Är givetvis inget jättestort problem, men jag är ändå besvärad av det och uppskattar därför råd... 
    Tack på förhand :)

• Svar på tråden Svid i rumpan, vuxen
  • Anonym (Fukt)

Troligen fukt. Använd tamponger på dagen, använd inte bindor med mer plastig yta, typ Always utan Libresse.

• Anonym (genant)

Tack för ditt svar, jag kan dessvärre inte använda tampong av diverse anledningar. Tycker att fukten inte borde bli så farlig eftersom jag byter binda ofta... frågan är om man borde testa apotekets bindor? Eller om det finns några andra som är skonsamma för huden? Tanken har även slagit mig att använda babypuder... men det känns lite sådär.

• Anonym (Fukt)

Libresse är skonsammare, eftersom de har ett annat ytskickt. Menskopp kanske är ett alternativ för dig?

• Anonym (genant)

Okej! Jag ska tänka på det nästa gång, har inte ens tänkt på att dom har olika ytskickt.. tack :) 

Jag har prövat menskopp faktiskt, men jag fick väldig mensvärk när jag använde den av någon konstig anledning.

• Anonym (AC)

Jag blir likadan, men använder Libresse, så för mig är den bindan inte bättre. Kanske som du är inne på att köpa från Apoteket.

• Anonym (svamp)

Om du har haft detta problem länge, vad har du hunnit testa med hittills då?

Jag skulle tvätta med typ babysavett efter att jag bajsat vilket är skonsammare än enbart toapapper samt att det blir renare. Efter det smörja med mjukgörande salva. Funkar inte det testa babypuder och om inte det heller funkar med nåt som innehåller kortison som är avsett för rumpan. Alternativt med Dactakort som innehåller både kortison och antisvampmedel. Det du beskriver kan vara svamp! Det finns även andra preparat mot svamp både salva och puder. Minns inte vad det heter just nu. Jag har haft svamp bl.a. i naveln.

Har du testat allt detta och inget hjälper och det verkligen är ett problem så konsultera sjukvården. Liver är för kort för irritation i rumpan!

• Anonym (Lillekatt)

Det är ju lätt hänt att bindan åker upp lite där bak och ligger och skaver. Så om så är fallet kan det säker vara värmeslag.

• Anonym (Fukt)
    Anonym (AC) skrev 2014-05-06 05:27:39 följande:
    Jag blir likadan, men använder Libresse, så för mig är den bindan inte bättre. Kanske som du är inne på att köpa från Apoteket.

Kan ha med friktionen att göra också.
Svar på tråden Svid i rumpan, vuxen