• Elie

    djävulsk svamp i underlivet, står inte ut (gravid) TIPS tack!!!!!!!!

    Snälla någon som har tips på att få bort svamp i underlivet under graviditet??

    Enligt läkaren får jag inte ta några receptbelagda preparat och apotekets salva hjälper inte ett dugg. 
    Det blir bara värre och värre, i natt vaknade jag ca 20 ggr av att det kliade och sved. Tvättar med ekologisk babyolja, smörjer med locobase och ibland xylocain, när jag inte står ut, men tyvär håller det bara i sig i 10 min, sen är karusellen igång igen. Jag har varit på hälsokosten och köpt vassle vilket är koncentrerad mjölksyrabakterier och har sprutat på underlivet några gånger per dag. Efter jag började med det blev besvären värre, det svider ännu mer! Men jag tror det beror på att syran går in i alla småsår som jag fått pga av svampen och därför blir det ännu mer irriterat.

    Har även prövat att smörja med filmjölk, vilket lindrar för stunden men inte i längden.

    Nu har jag sökt mig till på nätet att pröva grapefruktkörneextrakt, zink-tabletter, och probiotika. Ska jag testa allt på samma gång tro? Någon med erfarenheter? Har även hört att MSM ska vara effektivt, men kan inte rekomenderas till gravida. Tar mer än gärna emot era tips!!!

  • Svar på tråden djävulsk svamp i underlivet, står inte ut (gravid) TIPS tack!!!!!!!!
  • Elie
    Myc skrev 2014-05-06 14:23:27 följande:
    Grapefruktkärnolja ska du inte ta som gravid tror jag. Aloe är omdiskuterat för användning invärtes för gravida. Jag använder dock aloegel men jag gör den själv av särskilt ren aloeextrakt och xantangum. Den hjälper efter 1-2 dagar. Kolla alltid upp alla naturläkemedel noga.
    Jasså, ok. Jag ska dubbelkolla med läkaren innan jag börjar ta några piller eller droppar, men har beställt hem ett gäng tänkbara varianter nu!, bla kaprylsyra som jag inte hört talas om än. Någon med erfarenhet?
  • Produktchef RFSU AB

    Hej,

    Jag kom över den här tråden och tänkte tipsa om en produkt inte blivit nämnd i denna tråd men som faktiskt hjälper mot svampinfektion i underlivet och som kan hjälpa dig i detta fall. Produkten heter Active Balance och är en probiotisk receptfri vaginaltablett, som på ett helt naturligt sätt, både behandlar och förebygger svampinfektion. Det som är det unika med produkten är att den även förebygger svampinfektion, dvs om du vet att du får svamp ofta, så kan du ta tabletten i förebyggande syfte och på sätt hålla svampinfektionen borta.


    Eftersom produkten är helt naturlig, så är den dessutom, helt ofarlig att använda under graviditet.


    Om du vill, kan du läsa mer om produkten här: www.rfsu.se/sv/Private-Area-Mini-SIte/Produkt.../


    Lycka till!


    Mvh Yodit ,Produktchef RFSU AB

  • Grönt är skönt

    Hej, jag fick jättebra lindring av en gel som heter Multigyn Actigel, som jag fick tips om av min syster som bor i Norge. Lite krångel att få tag på den i Sverige, men jag fick hjälp av bekanta i Oslo som köpte den på apoteket. (Den kan kanske finnas på apotek-nätbutik ex. apotek1.no. men jag misstänker fraktkostnad som gör prosjektet lite väl dyrt.) Den hjälper också mot bakteriell vaginos som inte är bra när man är gravid. Svamp är ju inte farligt, bara fruktansvärt jobbigt. Gelen verkar så att den hjälper din kropps egna bra bakterier så att den bygger upp motståndet mot svampen och andra dåliga bakterier. Ingen risk att använda som gravid :) Jag kan inte heller använda pevaryl el canesten länger, då blir det bara värre. Det som hjälpt mig allra bäst någonsin mot svamp var en längre kur med Sporanox, men det medlet är receptbelagd och helt uteslutet som gravid. Men om man har bekymmer som hela tiden återkommer även efter graviditeten och ammning vill jag rekommendera en kur. Jag blev helt besvärsfri i 3 år, intills nu som gravid. Lycka till!

  • lillarnold

    RFSU har kommit ut med produkter bland annat för svamp, dom får man använda genom hela graviditeten och är GRYMMA. Annars så kan jag bara rekommendera rapsolja eller annan matolja, det funkar alltid bäst för mig och det är billigare än babyoljor o sånt. Men RFSUs active balance kommer bli dina bästa kompisar, finns på apotea.se  

  • Anna J01

    Jag lider också av "graviditetssvamp"...

    Har haft det alla mina graviditeter (väntar 3:an nu) och INGET hjälper.

    Har verkligen provat allt och varit hos flera läkare. Problemet är ju att de flesta behandlingar inte får göras när man är gravid. Men även om man skulle få det skulle svampen säkert bara komma tillbaka direkt på mig.

    Jag behandlar dagligen med Canesten kräm vilket får bort symptomen nästan helt. Det finns receptfritt på apoteket (som fotkräm om man inte vill köpa kombioack med vagitorier. Den är dessutom billigare men det är exakt samma kräm) men jag har fått storpack uskrivet av gynläkare.

    Denna graviditet stör det mig inte så mycket. Har liksom förlikat mig med tanken.. Men struntar jag i att smörja bara en dag så vill jag amputera hela underlivet.

    Tack o lov så har svampen varit puts växk direkt efter förlossningen. Hoppas på det denna gång med såklart.

  • Elie
    Anna J01 skrev 2014-05-13 19:24:01 följande:
    Jag lider också av "graviditetssvamp"...
    Har haft det alla mina graviditeter (väntar 3:an nu) och INGET hjälper.
    Har verkligen provat allt och varit hos flera läkare. Problemet är ju att de flesta behandlingar inte får göras när man är gravid. Men även om man skulle få det skulle svampen säkert bara komma tillbaka direkt på mig.
    Jag behandlar dagligen med Canesten kräm vilket får bort symptomen nästan helt. Det finns receptfritt på apoteket (som fotkräm om man inte vill köpa kombioack med vagitorier. Den är dessutom billigare men det är exakt samma kräm) men jag har fått storpack uskrivet av gynläkare.
    Denna graviditet stör det mig inte så mycket. Har liksom förlikat mig med tanken.. Men struntar jag i att smörja bara en dag så vill jag amputera hela underlivet.
    Tack o lov så har svampen varit puts växk direkt efter förlossningen. Hoppas på det denna gång med såklart.
    Ja det låter inte kul Jag har inte haft det så här illa mina tidigare graviditeter, men som du också säger så har jag tidigare gått på canesten oavbrutet och så fort jag slutade blev det olidligt. Då fick jag förklarat för mig av en läkare att det är för att det är ett bedövande medel i salvan som lindrar, men min senaste läkare sa att jag skulle sluta med det direkt och att det inte var bra alls att gå under lång tid med canesten. Man vet inte riktigt vem man ska lyssna på.... Lutar åt att gå tillbaka till canesten nu. När det stör nattsömnen såpass som det gör nu kan nog inte salvan göra mer skada.
  • Anna J01

    Ja jag tycker också det är jättkonstigt att läkare säger så olika. Har hört att det inte är bra för slemhinnorna att behandla längre tid med Canesten men som sagt känns som att det är värre att inte göra det och jag fick det ju ändå rekomenderat och utskrivet av en gynläkare..

  • wildflowers

    Det jag gör att jag smörjer in med OLIVOLJA. Både när jag har besvär och när jag ska förebygga...har olivolja på pappret i en liten sprayflaska..varje gång jag torkar mig

    Smörjer även in bara för att. .har känsligt underliv och har undvikit just svamp på detta sätt jättelänge nu :)

  • Calanthe

    Säger som ovanstående, olivolja, det är guld värt.

    Jag hade aldrig tidigare haft svamp men när jag satte in min p-stav kom det, det kändes som att jag mer eller mindre hade svamp under ett helt år...jag provade allt man kunde hitta på apoteket, vissa saker lindrade tillfälligt men svampen kom hela tiden tillbaka. Efter att ha testat allt möjligt började jag smörja in med olivolja. Sen dess har jag inte haft svamp en enda gång. Nu har jag fått som vana att jag smörjer in mig någon gång i veckan med olivolja, har en liten flaska stående i badrummet.

  • MirandaMay

    Det enda som funkat på mig är att blanda äppelcidervinäger från kung markatta (för att just den är väldigt dryg och stark) med vatten och sen badda underlivet med. Slutade svida och klia på nån timme. Blandar en skål och har i badrummet så blöter jag toapappret och baddar efter varje toalettbesök. Underverk!

    Hade också fotsvamp för nått år sen och provade alla krämer från Apoteket men inget hjälpte. Tillslut baddade jag ren äppelcidervinäger mellan tårna och svampen försvann direkt.

  • gumman 1

    Har kronisk svampinfektion. Är nu gravid i v 31 o har anv mig av Canesten hela grav. Tog faktiskt en kapsel flucanazol för 2v sedan, även om man inte bör ta den vid grav men jag var tokig av alla besvär. Jag rådde med en förlossningsläkare och vi läste på FASS och janusinfo tillsammans o kom fram till att en dos inte är farligt.

    Tar även tavegyl till natten för att lindra klådan.

  • Harmagedon

    Fick också svamp min andra graviditet. Körde med olivolja och xylocaingel för att kunna sova. Efter vecka 22 var det enligt gynläkaren ok att testa med en dos av någon receptbelagd tablett. Hade tur och den funkade.

  • Frallanz

    Jag använde mig av canesten vagiatorer, men utan hylsan, i v18 och har sen dess inte haft några som helst tecken på att svampen skall vara tillbaka :) är i v26 idag.

    Min BM tipsade mig om Canesten, och dessa fungerade bra för mig och var OK att använda utan hylsan som följer med. Men antar det är individuellt om vad som fungerar på vem.

  • Majros

    Hej! Jag har alltid svamp och graviditeten har definitivt fått fart å det hela. Det som räddar mig är Rfsu:s vagiatorier mot svamp och för balans i underlivethttps://www.apotea.se/rfsu-active-balance-vaginaltablett-10-st

    Sedan använder jag en salva på de yttre delarna alltså yttre blygdläppar som heter APLhttps://www.apotea.se/propylenglykol-i-decubal-kr%C3%A4m-apl-kr%C3%A4m-20-med-pump-460-gr

    Det här är fantastiska produkter. Du får absolut inte klia dig!

  • 2Deville

    Jag har tagit en dos diflucan tabletter. Min läkare sa att det är helt ok vid enstaka tillfällen i graviditeten. Ny forskning visar att det är helt ok hävdar hon. De finns receptfria på Apoteket.
    Utvecklade kraftig allergi mot alla salvor och vagiatorer under min graviditet.
    Äter penicillin mot urinvägsinfektion nu och har fått klartecken att få ta en tablett diflucan igen om jag får svamp igen.

    Kan även rekommendera multi Gyn salva i och utanpå för att förebygga och lindra symptom vid svamp och obalans. Super bra!

    RFSU har oxå en kur mot svamp som är ok att ta under graviditet. Har ej testat den men tidigare trådskrivare har det funkat på så kanske värt att testa.

    Gamal tråd men kanske kan hjälpa någon annan stackare iaf????

  • Kattskalle

    Någon härovan rekommenderade Multi-gyn Actigelmlch det innehåller ju baktierier, men också polysackarider. Det kan väl knte vara bra när man vill bli av med svamp?

Svar på tråden djävulsk svamp i underlivet, står inte ut (gravid) TIPS tack!!!!!!!!