• Anonym (förvirrad)

Abort, varför känns det så fel nu?!

Jag har blivit oplanerat gravid med min sambo, och just nu vet jag varken ut eller in. 

Bara för några veckor sedan så tänkte jag att jag vi absolut inte ska ha barn just nu. Även fast vi båda är säkra på att vi vill ha barn tillsammans en dag, men inte just nu. Jag tänkte på att jag vill att vi ska slå oss lite mer till ro först, hitta platsen vi vill bo, kanske resa lite först, osv.
    Och det kan ju vara praktisk med ett litet barn. 

Men nu är jag gravid. Jag vet att vi varit oförsiktiga så det är helt och hållet vårt eget fel. Jag trodde nämligen att jag var inte var så väldigt fertil av någon anledning. Jag har märkt att jag vissa månader inte har ägglossning, och jag har en del problem med hela den där regionen kan man säga. Jag vet inte helt vad det beror på. Har varit på hos gynekolog och de har aldrig hittat något, säger att allt ser bra ut osv. Har inte gått igenom en "ordentlig" utredning för detta för jag har helt enkelt inte orkat eftersom vi egentligen inte ska ha barn just nu. 

Jag har en dotter på 2,5 år som inte är min sambos barn, men han är pappa för henne. Han är helt fantastisk med henne. Vi har inte varit tillsammans så länge, bara 9 månader. Vi är båda 27 år. 

Nu är jag helt förvirrad. Jag vill verkligen inte göra abort! Förnuftet säger att det är det enda rätta. Jag ville ju att det skulle bli "rätt" denna gången. Jag ville att vi skulle varit tillsammans lite längre, kanske hittat ett hus, gift oss, och graviditeten skulle varit planerad. "Nu är vi redo. Nu börjar vi försöka"  liksom.

Men hjärtat och hela kroppen säger något het annat. Jag känner SÅ tydligt att jag är gravid och hela kroppen ställer in sig på barn. Jag känner det i mig. Jag vet att det låter helt galet men så är det. 

Dessutom säger min sambo att han inte är redo än. Han vill att min dotter ska bli lite äldre, och som sagt att vi har lite mer koll på var vi ska bo, osv. Planerat helt enkelt. 
    Han vill inte bli pappa "på riktigt" ännu. 

Och jag vill inte göra någon till pappa mot sin vilja. Det är nog det som är det största argumentet för en abort. 

Men jag får panik! Vi var på sjukhuset igår och har bokat tid för abort på måndag. Då är jag vi vecka 7. Jag var helt i upplösningstillstånd igår och bara grät genom hela besöket. Det var gynundersökning, vul, blodprov, osv. och jag bara grät genom alltihop. 

Jag vet att det är alla hormoner som gör det också, och om jag varit vid mina "sinnes fulla bruk" kanske jag hade kunnat tänka rationellt. För det kan jag ibland. Jag vill ju egentligen inte ha ett till barn just nu. Det går så mycket upp och ner, ena stunden vill jag bara få det överstökat, och andra får jag panik bara av tanken på abort.

Jag är rädd för aborten, framför allt för den psykiska påfrestningen. Bara jag tänker på det får jag ett mindre sammanbrott. Dessutom är jag rädd att jag inte kommer att kunna blir gravid igen, för komplikationer och allt vad det innebär. 

Jag vet egentligen inte varför jag skriver här. Men kanske någon har några råd att ge mig? Kanske någon har gjort en abort "mot sin vilja"? Hur gick det? Kommer man över detta och inser att det var det rätta i slutändan? 

• Svar på tråden Abort, varför känns det så fel nu?!
  • Anonym (gör det inte)

Dina gråt och din förtvivlan är inte någon slump eller hormoner att skylla på. Att "det inte passar nu" - är det anledning att döda ett barn?

En abort kommer att förfölja dig för alltid - utsätt dig inte för det. Hårda ord kan tyckas men det är sanningen. 

mvh

• Whitetrash86

En abort ska du aldrig göra såvida du inte känner dig 100% säker på det. Det kommer få dig att må dåligt resten av ditt liv.
    Jag var 110% säker på min abort, jag ångrar den inte, men kan än idag 8 år senare, tänka på det. Tänk då om jag hade tvekat ens 1 sekund?

• Anonym (Samma här)

Hej jag sitter i nästan samma situation. Vet verken ut eller in. Har en sambo som inte vill ha fler barn (har tre redan och bott ihop i 14 år) själv har jag alltid varit emot abort om de inte finns en väldigt bra anledning till det. Alltså jag tycker att abort är jätte bra att det finns. Men för min egen del så måste de finnas en bra anledning till abort för att jag ska klara av att göra det. Men nu blir det nog en abort fast jag inte vill. Har försökt att intala mig själv att abort är de ända rätta...men kan inte lira mig själv längre. Jag vill inte tvinga på min sambo fler barn mot hans vilja. Men en abort kommer bli mot min vilja. Jag plussade idag så min sambo vet ingenting än, han jobbar fortfarande. Men jag drar mig för att han kommer hem och jag måste berätta tror inte att han kommer ta det så bra tyvärr

• Anonym (förvirrad)

Men det är ju så svårt. Ibland tänker jag på det och känner att det är ju det som är rätt, även för mig, för oss, för vår familj. Det är det förnuftiga. Och så kommer en helomvänding och jag bryter ihop bara av tanker på att tiden går och måndagen då jag ska göra aborten närmar sig.  

Jag är så ambivalent, och det ger mig så mycket ångest. 

Mina största rädslor inför aborten är att jag ska må så otroligt dåligt efter och under den. Jag är också rädd att det ska bli komplikationer och jag inte kan får barn igen, som sagt. Dessa rädslorna äter mig inifrån just nu. 
    Dessutom är det ju ett önskat barn, om än inte planerat. 

Men det finns ju rädslor i att behålla också. Vi har ju inte varit tillsammans så länge, och han vill ju inte ha barn just nu. Det skulle ju vara som ett svek mot honom. Det är ju inte den bästa situationen för att sätta ett barn till världen direkt. Jag vill inte separera från en far till mina barn en gång till. Jag vill att det ska funka denna gång. Man ju vet ju aldrig om det kommer funka för alltid, men jag vill ju skapa de bästa förutsättningarna för att det ska hålla så länge som möjligt i alla fall. 

Anonym (Samma här) skrev 2014-05-06 19:00:55 följande:
    Hej jag sitter i nästan samma situation. Vet verken ut eller in. Har en sambo som inte vill ha fler barn (har tre redan och bott ihop i 14 år) själv har jag alltid varit emot abort om de inte finns en väldigt bra anledning till det. Alltså jag tycker att abort är jätte bra att det finns. Men för min egen del så måste de finnas en bra anledning till abort för att jag ska klara av att göra det. Men nu blir det nog en abort fast jag inte vill. Har försökt att intala mig själv att abort är de ända rätta...men kan inte lira mig själv längre. Jag vill inte tvinga på min sambo fler barn mot hans vilja. Men en abort kommer bli mot min vilja. Jag plussade idag så min sambo vet ingenting än, han jobbar fortfarande. Men jag drar mig för att han kommer hem och jag måste berätta smile4.gif tror inte att han kommer ta det så bra tyvärr
    Berätta gärna hur det går. Kram!
  • Nellan12

Skrev som anonym samma här förut men behöver inte skriva som anonym är nog ingen som vet vem jag är Jag känner igen mig i allt det du skriver. En abort är nog egentligen det ända rätta men det känns så fel. Är också rädd för hur jag kommer må sen och under om jag gör det. Men jag har ju redan tre barn och jag skulle få sluta mitt jobb och hitta något nytt. Sen vet jag ju att min sambo inte. Ill. ha fler barn.

• Nellan12

Nu har sambon kommit hem och ja jag hoppas att jag ska få någon möjlighet att berätta. Vi har två äldre barn som måste somna först innan, vill inte riskera att de hör något fy detta känns så jobbigt. Låter kanske låter konstigt men jag är rädd att jag inte kommer få den stöttningen och förståelsen från min sambo som jag tror att jag kommer behöva

• Anonym (förvirrad)
    Nellan12 skrev 2014-05-06 20:24:06 följande:
    Nu har sambon kommit hem och ja jag hoppas att jag ska få någon möjlighet att berätta. Vi har två äldre barn som måste somna först innan, vill inte riskera att de hör något smile4.gif fy detta känns så jobbigt. Låter kanske låter konstigt men jag är rädd att jag inte kommer få den stöttningen och förståelsen från min sambo som jag tror att jag kommer behöva
    Har du berättat ännu? Isf, hur gick det? Hoppas han tog det hyfsat bra och att ni kan prata om det i alla fall :)

Just nu är jag helt upp och ner. Jag bryter samman för absolut ingenting. Det är säkert en del hormoner som gör det och jag fattar inte riktigt hus min sambo står ut med mig just nu. Jag märker att han är irriterad på mig och det gör det mycket värre. Jag försöker hålla mig undan nu och ta hand om denna sorg själv, men det är tungt. 

Jag har nog "accepterat" att denna abort måste göras. Jag tror inte det hade varit bra att behålla detta barn nu. Så känns det just nu i alla fall. 

Jag tror dock att det kommer bli tungt efteråt. Dessutom ska min sambo åka bort ca 5 dagar efter aborten, och det känns skit just nu. Fattar inte hur jag ska fixa det. Men det kanske är lika bra. Det kan ju inte vara kul att vara runt en neurotisk kvinna hela dagarna. 
  • Nellan12

Förstår precis hur du känner. Jag mår illa som bara den, hormonerna är upp och ner. Och jag springer och spyr hela tiden jag som ska resa bort med jobbet i över en vecka jag har beställt tid för abort men känns så tufft för jag åker bort i en vecka. Känns som att tiden springer iväg...vill göra det så fort som möjligt. Jag förstår att jag inte har någon annan utväg än abort...men de känns så tufft. Jag har inte fått tillfälle att berätta, min sambo är typ bara hemma när han sover. Men ärligt talat vet jag inte hur jag ska säga det.... Rädd att han flippar ur...han vill verkligen inte ha ett barn till....jag överreagerar säkert men de är svårt

• Anonym (B)

Är själv i samma sits, gravid i vecka 11 och har bokat abort på måndag. Av många skäl passar inte en graviditet just nu, framförallt för att sambon inte vill ha en till. Vi har redan 2 små varav den yngsta är 1 år. Jag vill ha denna bebisen samtidigt som jag är otroligt oroliga att den kommer splittra familjen. Är det värt det för att ha varannan vecka barn? Hade jag bara haft mig själv att tänka på så hade valet varit självklart, jag har iallafall till måndag morgon att bestämma mig.

Svar på tråden Abort, varför känns det så fel nu?!