• Anonym (Hurgöra?)

Sonen har nagellack - ett problem?

Jag är trebarnsmamma till en son och två döttrar i åldrarna 7, 4 och 2. Sonen är äldst. Jag har inte tänkt så mycket kring genus när det gäller barnen. Sonen har mycket typiska killplagg och tjejerna mycket rosa. Jag har mest handlat det som jag tycker är fint och det som jag vet att dom vill ha av utbudet som finns. Men sonen har även lite rosa och lila kläder från killavdelningen. Jättefina plagg som han tycker mycket om. Annars har han grön och röd som favoritfärg, mellantjejen vill ha rosa, rosa, rosa och den yngsta bryr sig inte alls. 

Nu till "problemet". Min son brukar få låna nagellack ibland. Min fyraåring älskar nagellack och ibland vill han också ha. Jag har självklart låtit honom ha det. Herregud, han är 7 år! Ett BARN som gillar FÄRG. Ingen big deal. Och vill han ha det som vuxen också så är det helt upp till honom. Hans kropp hans val. Bara han är nöjd och trivs med sig själv så är jag som mamma glad! Men igår fick jag en rejäl utskällning av en annan mamma som tyckte att det var en form av barnmisshandel att inte låta pojken få tillgång till sitt kön?!? Att det var så hemskt att försöka göra honom till en hen, att han skulle bli förvirrad och inte kunna hitta sin identitet osv. Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle svara. För helt ärligt är jag inte alls insatt i det här med genus och hen och hela karusellen kring det. Jag ser min son som en son och mina döttrar som döttrar. Han är en kille. Och mina döttrar är tjejer. Men vill min kille ha rosa, glitter och nagellack ser jag inget hinder i det. Vill han ha blått och bara Star Wars ser jag inget hinder i det, heller. Varför krångla till allt? 

Känner mig så misslyckad som mamma nu...tänk om det är så att han kommer bli mobbad i första klass om han har nagellack på sig ibland? Det vill jag absolut inte. Men vill samtidigt inte neka honom det bara för att han är en kille. Hur hade ni gjort? 

• Svar på tråden Sonen har nagellack - ett problem?
  • Anonym (Camp David)

Dra ut mängder av bilder på David Beckham där han har nagellack att visa småkidsen....

• Påven Johanna

Man får berätta för sina barn att det finns en hel hög med människor som resonerar, tänker och tycker som den där mamman gör. Och man får vara ärlig och öppen med att det finns risk för att få problem om och när man är sig själv istället för att vara på ett sätt som någon annan bestämt. Man kan också med fördel lov att stå bakom sitt barn om problem skulle uppstå. 

Ett sätt att avväpna en situation som skulle kunna utmynna i mobbing är att uppmuntra barnen att obekymrat vidgå att de gillar vad de nu gillar oavsett om det är en yngre kille, en tjej med glasögon, nagellack, marinblå färg, balett, serietidningar, sin mamma, ärtsoppa på torsdagar eller vad det nu kan vara. Allt det kan nämligen irritera någon annan unge som fått med sig en uppfattning hemifrån att det är okej att inte bara tycka att något är annorlunda utan också högljutt göra sig lustig över det. 

• Anonym (Hurgöra?)
    Korpen skrev 2014-05-06 16:14:34 följande:
    Jag hade skitit vad andra tycker och hade gjort som sonen önskat.
    Ja, det var min första tanke också. Men sedan kom grubblet. Är det så att det faktiskt finns ett problem som jag inte ser? Är det så att jag tillåter något som av andra anses vara onormalt? Finns det en stor chans till att han faktiskt blir mobbad i skolan om han fortfarande vill ha det då? Jag har inte reflekterat över detta innan så många frågor dyker upp. 

Om jag ser tillbaka på min egen skolgång...jag är ung, fick sonen som 16 åring så är 23 år idag. Då var det inga pojkar som hade nagellack vad jag kan komma ihåg. Vi hade stereotypa könsroller men mobbning och utanförskap fanns ändå. Jag ser det nog som så att om en mobbare vill mobba så hittar den ett offer. Och oavsett vem offret är så hittar mobbaren fel. Men samtidigt så går det inte att komma ifrån tanken att barn som är lite annorlunda på något sätt och avviker från normen tyvärr ofta blir utsatta...
  • Anonym (Olika)

Man är väl olika. Jag skulle inte acceptera att min son bad om att få nagellack på sig. Han är kille! Jag är tjej. En jädra stor skillnad! Det säger sig självt... om han sen som VUXEN väljer att ha nagellack, glitter och/eller är homosexuell - upp till honom. Jag har i alla fall inte "uppmuntrat" honom att välja den här "vägen". Barn är så formbara att man kan nog få ett barn att undra på detta med sexualiteten i ganska tidig ålder. Tycker man ska hålla sig till vissa "regler" och inte vara så jäkla mycket för "hen" och likgiltighet osv! Om min dotter skulle komma hem och säga att hon vill snagga sig skulle jag bli TOKIG!!! Hon är tjej. Hon ska inte snagga sig! 4, 7 år - dom är barn. Man har ett ansvar som vuxen att lotsa sina barn och berätta vad som är rätt och fel. Och dom senare känner och väljer en annan väg så ska det vara upp till dom själva. Men inte för att man har accepterat klackskor, klänningar och glitter när det är killar.

• Påven Johanna
    Anonym (Olika) skrev 2014-05-06 16:26:37 följande:
    Man är väl olika. Jag skulle inte acceptera att min son bad om att få nagellack på sig. Han är kille! Jag är tjej. En jädra stor skillnad! Det säger sig självt... om han sen som VUXEN väljer att ha nagellack, glitter och/eller är homosexuell - upp till honom. Jag har i alla fall inte "uppmuntrat" honom att välja den här "vägen". Barn är så formbara att man kan nog få ett barn att undra på detta med sexualiteten i ganska tidig ålder. Tycker man ska hålla sig till vissa "regler" och inte vara så jäkla mycket för "hen" och likgiltighet osv! Om min dotter skulle komma hem och säga att hon vill snagga sig skulle jag bli TOKIG!!! Hon är tjej. Hon ska inte snagga sig! 4, 7 år - dom är barn. Man har ett ansvar som vuxen att lotsa sina barn och berätta vad som är rätt och fel. Och dom senare känner och väljer en annan väg så ska det vara upp till dom själva. Men inte för att man har accepterat klackskor, klänningar och glitter när det är killar.
    Ja, det är människor som du som man bör informera sina ungar om. Det är era ungar som pekar finger och säger till en tjej som klippt sig kort att hon ser ut som en kille och inte alls är fin längre och att en kille inte kan ha nagellack för då "är han minsann ingen kille!"

Mina egna ungar har tack och lov alltid bara replikerat: "Din åsikt är inte viktigare för mig än vad min egen åsikt är."
  • sextiotalist

Jag tycker inte att barn ska ha nagellack alls

• Anonym (Olika)
    Påven Johanna skrev 2014-05-06 16:31:21 följande:
    Ja, det är människor som du som man bör informera sina ungar om. Det är era ungar som pekar finger och säger till en tjej som klippt sig kort att hon ser ut som en kille och inte alls är fin längre och att en kille inte kan ha nagellack för då "är han minsann ingen kille!"

Mina egna ungar har tack och lov alltid bara replikerat: "Din åsikt är inte viktigare för mig än vad min egen åsikt är."
    Det finns en liten detalj som du har missat och bara för att jag tycker så, så uppmuntrar jag inte mina barn till att vara elaka och mobba folk som inte ser ut som "vanliga" tjej vs killar. Dom är uppfostrade och har hyfs! Man har rätt att se ut som man vill. Men vissa saker är rätt och fel! Och att en tjej har kortklippt är inte så ovanligt. Att tjejer är snaggade är däremot mindre vanligt. Så allt behöver inte vara svart eller vit bara för att jag inte skulle stötta nagellack!

Och jag skulle varna mina ungar för dina ungar som tror att dom vet bäst och vägrar lyssna på omgivningen utan tror dom vet bäst! Att ha olika åsikter behöver inte vara något negativt!
  • Påven Johanna
    Anonym (Olika) skrev 2014-05-06 16:38:38 följande:
    Det finns en liten detalj som du har missat och bara för att jag tycker så, så uppmuntrar jag inte mina barn till att vara elaka och mobba folk som inte ser ut som "vanliga" tjej vs killar. Dom är uppfostrade och har hyfs! Man har rätt att se ut som man vill. Men vissa saker är rätt och fel! Och att en tjej har kortklippt är inte så ovanligt. Att tjejer är snaggade är däremot mindre vanligt. Så allt behöver inte vara svart eller vit bara för att jag inte skulle stötta nagellack!

Och jag skulle varna mina ungar för dina ungar som tror att dom vet bäst och vägrar lyssna på omgivningen utan tror dom vet bäst! Att ha olika åsikter behöver inte vara något negativt!
    Så du tror att du kan uppfostra dina barn att vara och bli bättre än vad du själv är samtidigt som du skulle - och jag citerar ordagrant - "bli TOKIG!!!" om din dotter skulle komma hem och vilja snagga sig. För "hon är tjej". 
  • Anonym (Olika)
    Påven Johanna skrev 2014-05-06 16:43:23 följande:
    Så du tror att du kan uppfostra dina barn att vara och bli bättre än vad du själv är samtidigt som du skulle - och jag citerar ordagrant - "bli TOKIG!!!" om din dotter skulle komma hem och vilja snagga sig. För "hon är tjej". 
    Ja. Jag skulle bli tokig för att jag skulle inte vilja se min dotter snaggad. Problem med det?
Svar på tråden Sonen har nagellack - ett problem?