Sonen har nagellack - ett problem?
Jag är trebarnsmamma till en son och två döttrar i åldrarna 7, 4 och 2. Sonen är äldst. Jag har inte tänkt så mycket kring genus när det gäller barnen. Sonen har mycket typiska killplagg och tjejerna mycket rosa. Jag har mest handlat det som jag tycker är fint och det som jag vet att dom vill ha av utbudet som finns. Men sonen har även lite rosa och lila kläder från killavdelningen. Jättefina plagg som han tycker mycket om. Annars har han grön och röd som favoritfärg, mellantjejen vill ha rosa, rosa, rosa och den yngsta bryr sig inte alls.
Nu till "problemet". Min son brukar få låna nagellack ibland. Min fyraåring älskar nagellack och ibland vill han också ha. Jag har självklart låtit honom ha det. Herregud, han är 7 år! Ett BARN som gillar FÄRG. Ingen big deal. Och vill han ha det som vuxen också så är det helt upp till honom. Hans kropp hans val. Bara han är nöjd och trivs med sig själv så är jag som mamma glad! Men igår fick jag en rejäl utskällning av en annan mamma som tyckte att det var en form av barnmisshandel att inte låta pojken få tillgång till sitt kön?!? Att det var så hemskt att försöka göra honom till en hen, att han skulle bli förvirrad och inte kunna hitta sin identitet osv. Jag blev chockad och visste inte vad jag skulle svara. För helt ärligt är jag inte alls insatt i det här med genus och hen och hela karusellen kring det. Jag ser min son som en son och mina döttrar som döttrar. Han är en kille. Och mina döttrar är tjejer. Men vill min kille ha rosa, glitter och nagellack ser jag inget hinder i det. Vill han ha blått och bara Star Wars ser jag inget hinder i det, heller. Varför krångla till allt?
Känner mig så misslyckad som mamma nu...tänk om det är så att han kommer bli mobbad i första klass om han har nagellack på sig ibland? Det vill jag absolut inte. Men vill samtidigt inte neka honom det bara för att han är en kille. Hur hade ni gjort?