• Kerubmamman

Tips på krukväxter som tål att stå i solen?

Jag skulle behöva tips på medelstora krukväxter (inte yuccapalm eller liknande) som man kan ha som insynsskydd. Det är sol från soluppgång till lunchtid ungefär. Det är en fördel om de klarar uttorkning, men soltåligheten är viktigare. 

Jag har svärmorstungor i det fönstret redan, men de växer mer på höjden än på bredden. Så de nya skulle jag vilja "brer ut sig" mer.  

Nån som har nåt bra tips? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Svar på tråden Tips på krukväxter som tål att stå i solen?
  • Pimpinellan

Hibiskus,benjaminfikus,andra fikusar och såna där sydländska växter tål sol bra. Även höstglöd,men de är ju för små då. Glad

• Kerubmamman
    Pimpinellan skrev 2014-05-07 15:29:24 följande:
    Hibiskus,benjaminfikus,andra fikusar och såna där sydländska växter tål sol bra. Även höstglöd,men de är ju för små då. Glad
    Tack för dina tips.  
    Enligt vad jag nu har googlat mig till så "ska" inte fikusar stå i direkt sol. Men det kanske inte är lika viktigt när inte är söderfönster? 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Sune03

Calamondin, då får du lite fin frukt på köpet också. Ampellilja är också extremt tålig och kan stå i söderfönster.

• Pimpinellan

Jag har fikusar i syd-öst,går alldeles utmärkt. Ampellilja har jag snarare mörkt,de blir bleka i solen.

Svar på tråden Tips på krukväxter som tål att stå i solen?