Hade ni kunnat ge ert barn insektsbaserad barnmat?
Hej Familjeliv!
Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången (minstingen är nu 3,5 månader gammal Drömmer). Jag lagar den mesta barnmaten själv och väljer alltid ekologiska och miljövänliga varor. (vill ju att både lillen och världen ska må bra Drömmer) Jag har en väninna som bor i USA och vi diskuterar ofta alternativ till barnmat.
Hon har nyligen börjat laga mat (både till sig själv och sin 2 år gamla pojke) med "Cricket flour", alltså mjöl gjort på malda syrsor. Det kanske låter tokigt, men det är nyttigt, innehåller väldigt mycket protein och det är bra för miljön. Finns även som processat protein i helfabrikat?
Jag har inte testat det själv, men då jag är väldigt mån om miljön börjar jag fundera på att göra något liknande.
Om tillexempel Sempers hade producerat barnmat som innehöll cricket flour, hade ni köpt de? Om inte, vad är det som tar emot?
Insektsbaserad föda är ju vanligt i många delar av världen och kanske ett framtida alternativ till kött ... Har någon av er erfarenhet av denna typ av mat?