• Amelie75

Hade ni kunnat ge ert barn insektsbaserad barnmat?

Hej Familjeliv!

Jag har nyligen blivit mamma för tredje gången (minstingen är nu 3,5 månader gammal Drömmer). Jag lagar den mesta barnmaten själv och väljer alltid ekologiska och miljövänliga varor. (vill ju att både lillen och världen ska må bra Drömmer) Jag har en väninna som bor i USA och vi diskuterar ofta alternativ till barnmat.

Hon har nyligen börjat laga mat (både till sig själv och sin 2 år gamla pojke) med "Cricket flour", alltså mjöl gjort på malda syrsor. Det kanske låter tokigt, men det är nyttigt, innehåller väldigt mycket protein och det är bra för miljön. Finns även som processat protein i helfabrikat?

Jag har inte testat det själv, men då jag är väldigt mån om miljön börjar jag fundera på att göra något liknande. 
    Om tillexempel Sempers hade producerat barnmat som innehöll cricket flour, hade ni köpt de? Om inte, vad är det som tar emot?

Insektsbaserad föda är ju vanligt i många delar av världen och kanske ett framtida alternativ till kött ... Har någon av er erfarenhet av denna typ av mat? 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hade ni kunnat ge ert barn insektsbaserad barnmat?
  • Lucius Vorenus

Tja... Studier visar ju på att vi måste äta mer vegetarisk och insektsbaserad föda i framtiden. Så mjöl låter ju tämligen harmlöst att starta med.

• Nyfikna72

Delar av världen äter ju insekter så det är väl bara en vanesak och hur man ser på saker och ting. Resten av världen tycker att det är obegripligt att äta kalles kaviar typ och det ses som typ lika udda......

• Natulcien

Vi köper mycket ekologisk mat och försöker ha ett miljötänk när vi handlar. Men insektsbaserade livsmedel skulle jag inte köpa så länge det finns andra likvärdiga alternativ.
    Jag skulle t.ex. hellre välja icke animaliska proteiner framför insekter om jag var nödd och tvungen att avstå från kött och fisk t.ex.

Anledningen är enbart känslomässig. Det skulle kännas obehagligt att äta något jag inte är van vid att se som människoföda. Så lika lite som jag vill äta insekter vill jag äta katt, kråka eller näbbmus.

• fluu

Första tanken: Urk.... Andra tanken: Egentligen inte mer urk än ko.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Bling1975

När jag läste rubriken så nej. Men mjöl gjort på torkade syrsor lät inte så tokigt. Svaret blir nja, lite tveksam när jag inte har smakat. Det var nämligen det jag utgick ifrån med allt jag gav dottern. Tyckte jag inte om det så fick hon det inte vilket gjorde att all burkmat utom Ellas gick bort helt. Den var ok och dög när vi var på språng precis som jag ibland kan köpa vissa färdigrätter.

• Kofot
    fluu skrev 2014-05-07 19:17:21 följande:
    Första tanken: Urk.... Andra tanken: Egentligen inte mer urk än ko.

• Pandamamma79

Ja, egentligen borde man ju kunna äta det om man äter gris och ko. Men insekter...på mig skulle det vända i munnen. Man är inte van helt enkelt. Så nej. Då ska jag själv kunna äta det utan att få upp det igen.

Svar på tråden Hade ni kunnat ge ert barn insektsbaserad barnmat?