• Lotten 66

Kaviar i handbagage?

Ska ut och resa med enbart handbagage. Kan man ha med sig kaviar och leverpastej eller räknas det som flytande? Någon som varit med om att bli stoppad och vad händer då...tar dom bara grejerna och man kan fortsätta resan? Åker med Norwegian.

• Svar på tråden Kaviar i handbagage?
  • Nyfikna72

Går det inte att resa utan då? De lär väl med all säkerhet bara ta det av dig om du inte ska till australien eller nåt då.....

• Pimpinellan

Det är ju inte flygbolaget i sig som avgör utan säkerhetskontrollen.  Jag flög med sprutor,nålar och ampuller sist och det gick bra. Andra har fått hälla ut välling de haft med så jag vet inte var gränsen går,kanske godtyckligt från land till land och person till person.

• Ja82

Jag bodde utomlands en längre tid och köpte alltid med något hem efter mina Sverigebesök. En gång hade jag kaviar i handväskan och den tog de av mig.

• Ja82

De sade bara att den inte var tillåten och tog den.
    Det är ju så olika det där, jag har flera gånger rest med parfym, vattenflaska, olika hudkrämer och dylikt i handbagaget utan att nån sagt något. Vissa är mer petiga än andra.
    Dra en kaviarchansning du ;)

• evaoregon

Reglerna säger att man inte får ta det med sig, men du kan ju alltid chansa.

Övrig mat

Du får ta med dig livsmedel och mat genom säkerhetskontrollen så länge den inte räknas som vätska. Om den räknas som vätska gäller vätskereglerna.

Läs mer om hur mycket vätska du får ta med i handbagaget

Med vätska avses bland annat geléer, krämer, drycker, soppor, saft, maträtter med blandning av fasta och flytande ingredienser (t.ex. kött och potatis med sås, Janssons frestelse, inlagda gurkor). Detta gäller även om maten är fryst.

• evaoregon
    evaoregon skrev 2014-05-09 17:59:20 följande:
    www.transportstyrelsen.se/Global/Luftfart/Res...
    Enligt den listan räknas kaviar på tub som vätska, men inte Kaviar/rom (ex: löjrom och stenbitsrom) så det beror på vilken typ det gäller.  Leverpastej finns inte med på listan så där är jag osäker.

Ett tips är annars att köpa det efter säkerhetskontrollen för då kan man ta det i handbagaget.
  • evaoregon

Leverpastej verkar inte räknas som vätska.  Om jag vore du så skulle jag kopiera listorna och ta med om du blir ifrågasatt.

Inför julresan

Sedan den 6 november 2006 gäller nya EU-regler för säkerhetskontroll vid flygning. Bland annat begränsas mängden vätska man får ha med i handbagaget.
    Med anledning av det har Luftfartsstyrelsen inför julen publicerat en lista över exempel på julmat som betraktas som vätska eller inte vätska. Listan är inte komplett och omfattar enbart exempel aktuella kring jul.

VÄTSKA

Vatten, läsk, öl, vin, sprit
    Inlagda rödbetor
    Sill- och strömmingsinläggningar
    Sylt

INTE VÄTSKA

Bröd, kakor och tårtor
    Brunkål
    Dadlar
    Kött- och fiskprodukter som inte ligger i
    vätska t ex:
    • Julskinka utan spad
    • Kaviar/rom
    • Köttbullar
    • Leverpastej
    • Lutfisk utan spad
    • Prinskorv
    • Revbensspjäll
    • Sylta
    Marsipan och annat julgodis
    Ostkaka
    Pepparkaksdeg
    Ris a la Malta
    Rödbetsallad
    Rödkål

Mer information på luftfartsstyrelsen.se

Luftfartsstyrelsen har också publicerat en allmän lista med exempel på vilka livsmedel och övriga produkter som är att betrakta som vätska eller inte vätska.

• Godnatt
    Godnatt skrev 2014-05-09 20:16:53 följande:
    Varför inte checka in? Då förvaras det oftast litet svalare än rumstemperatur.
    Läste förstås inte meningen "enbart handbagage". Jaja.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
Svar på tråden Kaviar i handbagage?