kan något vara tokigt?
Hej alla
Jag har två fantastiska döttrar som är 2 och 3,5 år gamla. Min äldsta dotter har jag alltid haft en känsla av att hon inte riktigt kan ta instruktioner som man ska kunna och/eller har svårigheter att ta in information. Hon har svårt att förstå frågor som "varför" exempelvis.
Vi har varit på BVC som säger att hon utvecklas som hon ska, talat utvecklas och hon blir bättre och bättre. Hon kan prata hela meningar, MEN varför kan jag inte skaka av mig känslan att något inte riktigt är som det ska!? Jag vet att hon är tre år och utvecklingen sker olika fort och inom olika områden, men jag har bara en känsla som jag inte kan bli kvitt.... Jag har både ADHD och dyslexi i min släkt i min syster och min pappa. Jag själv har ingenting av det, men det finns i barnens direkta närhet. h'är är min anledning till oro;
*hon förstår som sagt inte frågan "varför" eller "när".
*hon kan inte minnas vad hon gjort på dagis, hon svarar automatiskt och med samma inlärda mening varje dag om vad hon gjort.
*hon har jättesvårt att ta emot instruktioner, exempelvis hur man gör när man cyklar. Det går bara inte in och hon får inte ihop koordinationen.
*hon tappar väldigt fort intresse i allting hon gör
*säger jämt att hon INTE kan, tycker det borde vara jag KAN SJÄLV hela tiden nu
*hon lär sig inte detta med bajsningen heller. Hon bajsar ned sig konstant och säger sedan att man inte ska bajsa i trosan, men kissa fungerar utmärkt så länge iv är hemma. På stan är det blöjor som gäller för hon ber aldrig om toaletten...
*hon tappar fokus med böcker efter 3 sekunder
Jag undanber kommentarer om att hon bara är tre år och int ekan kunna allting, är inte det jag säger, men min känsla kan jag inte skaka bort. det jag vill veta är om någon av er haft samma "problem" och hur det gick för era barn, om ni har barn i samma ålder och känner igen er i detta eller har tips och råd om vad jag ska göra för att det ska bli så bra som möjligt för min älskade lilla tjej.
Utöver detta vill jag påpeka att hon är otroligt utvecklad emotionellt, hon förstår allting som rör känslor, hon kan se film och tv i timmar utan att ens bli störd i sitt fokus, hon är duktig på prata (lite otydligt, men annars lååånga haranger) =)