• Mellanmjölkens land

    Hur hög ska cykeln vara?

    Är det jag som missuppfattat nått eller ska barn som ska lära sig cykla kunna sätta ned fötterna i marken när de sitter på sadeln? Eller räcker det med att nå ner med tårna till pedalerna?

  • Svar på tråden Hur hög ska cykeln vara?
  • Alexi

    Det blir ju extremt mycket farligare om de inte når ner till marken, då kan de ju inte parera med fötterna om balansen sviker.

  • ursula

    Barnen ska nå ner till marken när de sitter på sadeln

  • Mellanmjölkens land

    Jag tycker man ser så många barn på jättehöga cyklar och nu har grannen (efter att ha läst sig till vilken storlek som var lämplig) köpt en cykel där barnet knappt når ner till pedalerna. Det får en ju att fundera på om rekommendationerna ändrats ;-*)

  • ursula
    Mellanmjölkens land skrev 2014-05-08 12:21:35 följande:
    Jag tycker man ser så många barn på jättehöga cyklar och nu har grannen (efter att ha läst sig till vilken storlek som var lämplig) köpt en cykel där barnet knappt når ner till pedalerna. Det får en ju att fundera på om rekommendationerna ändrats ;-*)
    Jag tror bara att du har en snål granne
  • Scruffy

    Jo dem ska nå ner till marken när dem sitter på sadeln. Tycker att man ser alldelesför många barn med för stora cyklar. Hur ska ett litet barn kunna stanna och gå av om dem inte mår ner till marken. Min son är lite kortare än medel och lärde sig cykla väldigt tidigt. Vi fick lyfta upp honom på cykeln och sedan ta emot när han skulle av. Sportson har en cm guide för storlekar. Vi har bytt storlek när barnen har varit ca 5 cm över gränsen. Min dotter fick sin 24 tummare när hon var ca 131 cm och det är på gränsen att den är för stor, men hon klarar det.

  • Sticka
    Mellanmjölkens land skrev 2014-05-08 12:21:35 följande:
    Jag tycker man ser så många barn på jättehöga cyklar och nu har grannen (efter att ha läst sig till vilken storlek som var lämplig) köpt en cykel där barnet knappt når ner till pedalerna. Det får en ju att fundera på om rekommendationerna ändrats ;-*)
    Ja, cyklar man i stan på morgonen ser man många skolungar som cyklar. Antingen är cyklarna jättestora och de har sadeln i botten men sitter ändå och "glider" på sadeln när de trampar, eller så är cykeln totalt urväxt och sadeln sitter så högt det går. 
  • Mellanmjölkens land
    Sticka skrev 2014-05-08 12:36:20 följande:
    Ja, cyklar man i stan på morgonen ser man många skolungar som cyklar. Antingen är cyklarna jättestora och de har sadeln i botten men sitter ändå och "glider" på sadeln när de trampar, eller så är cykeln totalt urväxt och sadeln sitter så högt det går. 
    Fast när jag säger barn menar jag i det här fallet förskoleåldern, ofta med stödhjul som ju gör att de kan klättra på/av cykeln utan att den välter.

    Grannen har en sån där stång att hålla i som gör att sadeln inte går ner i botten, skulle nog varit bättre annars
  • Elin 834

    Det är inte bara vilken tum på cykeln som är avgörande utan ramstorleken. Den kan skilja mycket på olika cyklar.

  • Indianica
    Mellanmjölkens land skrev 2014-05-08 12:21:35 följande:
    Jag tycker man ser så många barn på jättehöga cyklar och nu har grannen (efter att ha läst sig till vilken storlek som var lämplig) köpt en cykel där barnet knappt når ner till pedalerna. Det får en ju att fundera på om rekommendationerna ändrats ;-*)
    Feltänk av föräldrar som köper prylar barnen ska "växa i". Jag förstår inet alls det tänket, för det innebär ju risker och mindre glädje med prylarna under ett bra tag....
Svar på tråden Hur hög ska cykeln vara?