• Anonym (Tulipan)

nån som vet om daglig verksamhet är obligatorisk?

Jag undrar över kommunens dagliga verksamhet. Är den obligatorisk eller frivillig?

• Svar på tråden nån som vet om daglig verksamhet är obligatorisk?
  • Petter och jag

Daglig verksamhet enligt SoL/LSS är frivilligt - men varför har du ansökt om en insats du inte vill ha?

• Anonym (Tulipan)
    Petter och jag skrev 2014-05-07 23:17:30 följande:
    Daglig verksamhet enligt SoL/LSS är frivilligt - men varför har du ansökt om en insats du inte vill ha?
    Jag? Nej, det handlar inte om mig utan en annan. 
  • Madmoiselle

Anses en person klara av daglig verksamhet kan personen bli av med sin aktivitetsersättning/sjukersättning om personen vägrar. Har man aktivitetsersättning/sjukersättning så gör man upp en plan med handläggaren på FK tillsammans med personens läkare eller övriga vårdkontakter, man måste inte klara daglig verksamhet om man får dessa bidrag, men det måste finnas en plan.

• melicia

Man måste ha daglig verksamhet för att få sjukersättning alt aktivitetsersättning

• Alexi
    melicia skrev 2021-10-30 16:53:43 följande:

Man måste ha daglig verksamhet för att få sjukersättning alt aktivitetsersättning

Nej!
  • Anonym (lökuily)

Nej, det måste man inte. Däremot uppmuntras det och om man erbjuds en plats som de anser att man klarar av men vägrar prova/vägrar vara kvar där trots att det går bra, då kan man bli av med aktivitetsersättningen. 
  • melicia

Själv har man tränings lägenhet vilket suger och då måste man gå till ens dv som man hatar och umgås med down syndrom barn, alkisar och transor

• Anonym (!)

Jag har sjukersättning men ingen daglig verksamhet. Så det är inget måste...
  • Anonym (Lola)
    melicia skrev 2021-10-30 22:59:08 följande:

Själv har man tränings lägenhet vilket suger och då måste man gå till ens dv som man hatar och umgås med down syndrom barn, alkisar och transor

Vad är det för verksamhet?
  • Glinda från Oz
    melicia skrev 2021-10-30 22:59:08 följande:

Vad har transpersoner med det här att göra? Barn har inte Daglig verksamhet, jag är rätt säker på att de har någon åldersgräns.
  • Anonym (fff)
    Madmoiselle skrev 2014-05-08 01:06:34 följande:

Anses en person klara av daglig verksamhet kan personen bli av med sin aktivitetsersättning/sjukersättning om personen vägrar. Har man aktivitetsersättning/sjukersättning så gör man upp en plan med handläggaren på FK tillsammans med personens läkare eller övriga vårdkontakter, man måste inte klara daglig verksamhet om man får dessa bidrag, men det måste finnas en plan.

inte träffat nån handläggare där
Svar på tråden nån som vet om daglig verksamhet är obligatorisk?