• PHofie

Fruktansvärd smärta i magen

Hej! Inatt vaknade jag runt kl. 2 och precis när jag vaknat och lagt mig på rygg smällde det till och började jag helvetiskt ont i magen! På båda sidorna av magen. Det gjorde så fruktansvärt ont att jag började gråta. Men det kändes ändå inte farligt utan det kändes som att jag hade fått sendrag i hela magen. Det var en smärta som var nästan lika intensiv hela tiden i kanske en kvart. Ringde Mvc på morgonen och dom trodde det var sammandragning. Men gör det såååå ont och håller i sig så länge? Någon som varit med om något liknade? Kan det ha framkallats av att jag hade penetrerande sex utan kondom på kvällen innan? Har förstått att sex kan göra att man får sammandragningar men kan det komma några timmar efter sexet? Jag har inte haft sex på 4-5 månader och hade det inte under slutet av mi. Förra graviditet heller. Nu är jag i vecka 30. Någon som känner igen sig? Eller som kan gissa om det hade med sexet att göra?

• Svar på tråden Fruktansvärd smärta i magen
  • Grönt är skönt

Jag upplevde det samma ca v 30 på natten när jag vände mig i sängen lite snabbt en gång. Det satt i några timmar helt konstant. Jag trodde det var vändningen i sängen som utlöste det, eftersom magen var i en snabb växtfas. Verkar som d går lite i vågor, att magmusklerna och ligamenten ändrar sig såpass att de inte hänger med helt på vad man gör på natten, eller om man gör en ovan rörelse som sex om man som du skriver har avstått länge. Då utlöses lätt smärta i dessa redan stressade strukturer. Jag tycker inte sammandragningar känns på samma sätt. Fast några gånger när det gör ont i blygdbensfogen tycker jag att det även då kan kännas nere på sidorna i magen, något som BM sa att msn kan ha. Våra gravida kroppar har ju lite konstigheter för sig ...

• FruHemligagent

Jag har haft en liknande känsla i magen. Just som du beskrev ett sendrag. Fruktansvärt ont och obehagligt. Men jag har fått detta på dagtid, två av gångerna på jobbet. Var in och kollade upp det första gången på bedömningsmottagningen som tog prover och kollade att bebisen var okej. Nästa gång åkte jag akut in till förlossningen efter att ha pratat med dom. Men allt va okej med bebisen denna gång också. Läkaren sa då att det är stress och att jag måste stressa ner. Jag är i v31+2 idag och detta började för ca en vecka sedan. Nu har jag gått hem med gravpenning och tänker inte stressa upp mig mer, det är inte värt det :)

Svar på tråden Fruktansvärd smärta i magen