Inlägg från: persikofjaril |Visa alla inlägg
  • persikofjaril

Varför använder ni mensskydd på natten?

Om jag inte använde nattbinda de 3-4 första nätterna (vanlig dagbinda räcker följande nätter) skulle det bli väldigt blodigt och kladdigt i sängen, och det skulle inte kännas så fräscht.

• persikofjaril
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 10:31:35 följande:
    Behövs det större bindor på natten eftersom mensen får större "spridning" i och med att man ligger ner, vänder och vrider på sig? Ursäkta mina dumma frågor. Men jag funderar på detta varje gång jag ser en bindreklam :P

Ja, detta, och för att man ju sover och inte byter binda under 7-8 timmar (eller hur länge man nu sover). Det behövs en binda som klarar av att suga upp merparten av det blod som kommer under den tiden.

• persikofjaril

Sen jag fick tillbaka min mens efter att min dotter föddes så blöder jag mycket mer än innan jag slutade med p-piller och blev gravid. Så nu måste jag byta binda kanske varannan timme de första dagarna, iaf inte mer sällan än var 3:e timme. Tror att det skulle blöda mindre om jag började med p-piller igen, men känner att det är värt det då andra saker istället blivit bättre Glad

• persikofjaril
    sextiotalist skrev 2014-05-08 11:11:19 följande:
    Det där mycket indviduellt. Jag hade mycket mellanblödningar när jag åt minipiller (vilket inte är helt ovanligt). När jag p-piller så hade jag knappt någon mens alls. Men båda dessa p-medel hade som bieffekt, ingen sexlust alls (är tydligen en av de vanligaste biverkningar när det gäller hormoniella p-medel)
    Kopparspiral fungerade bäst för mig och nej, jag fick inte speciellt mycket mens, 4-5 dagars blödningar och av dessa var två kraftiga.
    Men oavsett om jag hade lite eller mycket blödningar så blödde jag alltid på natten
    Det är just det där med sexlusten som gör att jag inte vill använda hormonella p-medel. När jag åt p-piller så kände jag nästan aldrig att jag ville ha sex, plus att det gjorde ont när jag hade samlag (ev en kombination av biverkning av p-pillren och en ständig rädsla för att det skulle göra ont, som blev till en ond spiral). Jag vill ogärna hamna där igen, så jag har skjutit upp det här med p-medel tills vidare. Jag vet dock att min sambo gärna vill köra utan kondom, så snart måste jag ta tag i det. Vet bara inte vad jag ska välja. Är lite rädd, ärligt talat, finns det något som garanterat inte dödar sexlusten?

• persikofjaril
    Anonym (TS) skrev 2014-05-08 11:05:34 följande:

Jag är inte alls för P-piller, så där gör du nog ett bra van enligt mig. Om du däremot skulle börja med något liknande P-medel så skulle jag rekommendera minipiller. Mycket mindre biverkningar och i regel mindre mens än med P-piller. Mest mens fick jag av kopparspiral. Men det var snarare konstanta småblödningar än rikligare.
    Ja. Jag känner absolut att det är bra för mig att inte stoppa i mig en massa hormoner. Om jag fick bestämma skulle jag och sambon fortsätta använda kondom resten av vårt liv. Det är inte så att han klagar, men jag vet att han vill kunna köra utan. Så jag måste bestämma mig snart för något p-medel, känner jag. Det har ändå gått 2 år sen vår dotter föddes...
  • persikofjaril
    sextiotalist skrev 2014-05-08 11:39:17 följande:
    För mig fungerade kopparspiral suveränt. Jag var skeptisk, eftersom jag visste att det fanns biverkningar som mycket mens och svåra menssmärtor, jag slapp båda de biverkningnarna.

Men jag vet att det inte fungerar för alla. Men det kan vara värt att prova. Det går ju ta ut den ifall det inte fungerar
    Jo. Jag har funderat på kopparspiral. Det jag oroar mig mest för är väl själva insättandet, att det ska göra ont. Fast det kanske inte är så farligt som man hört?
Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?