Inlägg från: Anonym (TS) |Visa alla inlägg
  • Anonym (TS)

Varför använder ni mensskydd på natten?

Jo just det. Första och andra dagen använder jag ca 1-2 tamponger/dygn. Resterande dagar så beror det på vad jag gör. Är jag på språng och "uppbunden" så använder jag tampong. Men är jag hemma och har tillgång till toalett så räcker det med lite papper och gå på toaletten med jämna mellanrum ( det kommer som sagt oftast när jag sitter på toaletten).

• Anonym (TS)
    persikofjaril skrev 2014-05-08 10:58:46 följande:
    Sen jag fick tillbaka min mens efter att min dotter föddes så blöder jag mycket mer än innan jag slutade med p-piller och blev gravid. Så nu måste jag byta binda kanske varannan timme de första dagarna, iaf inte mer sällan än var 3:e timme. Tror att det skulle blöda mindre om jag började med p-piller igen, men känner att det är värt det då andra saker istället blivit bättre

Jag är inte alls för P-piller, så där gör du nog ett bra van enligt mig. Om du däremot skulle börja med något liknande P-medel så skulle jag rekommendera minipiller. Mycket mindre biverkningar och i regel mindre mens än med P-piller. Mest mens fick jag av kopparspiral. Men det var snarare konstanta småblödningar än rikligare.
  • Anonym (TS)

Jisses. Nu börjar jag nästan bli lite chockad över hur mycket folk verkar blöda. Får ni inte dåligt blodvärde? Borde det finnas mensskyddsbidrag? Måste ju bli en ganska stor summa om man behöver byta varannan timme /lägga omlott osv. fast å andra sidan finns det ju mycket i livet som kostar. Hur som helst. Jag känner mig ganska lyckligt lottad iaf. Visserligen så har nog min knäppa mens ett finger med i spelet i att jag har svårt att bli gravid. Men nu när jag redan har ett par underbara tvillingflickor, så tackar jag och tar emot.

• Anonym (TS)
    elmadumle skrev 2014-05-08 12:03:35 följande:
    Gravitationen funkar inte riktigt så, tänk vad enkelt det vore att föda barn om det fungerade så att står man upp så kommer barnet ut;) ja har haft hormospiral flera år och har ändå mens och blöder på natten också, utan binda skulle det bli kletigt och blodigt varje natt:)

Nej, men om man har lite mens som jag så verkar det ju fungera. när jag ligger ner så kommer den inte ut, men när jag ställer mig upp.
  • Anonym (TS)

Ang blodvärde så tänker jag på mig själv. De perioder då jag har haft mens mer regelbundet. Ca varje eller varannan månad så har mitt hb legat på runt 110-120. medans de perioder då jag haft mens ca en gång i halvåret så har det stigit till runt 135. Visserligen kan det bero på helt andra saker. Men det var ett samband jag noterade. Och om man då lägger till att jag har väldigt sparsam mens, så kan man ju anta att det kan ha större påverkan vid rikligare. Dessutom så är det ju allmänt känt att menstruerande kvinnor ofta har problem med lågt hb.

• Anonym (TS)
    Flygfotogen skrev 2014-05-08 15:50:03 följande:
    Eftersom du säger dig redan förstå att vissa har mer riklig mens än andra så förstår jag faktiskt inte varför du ens ställer frågan till att börja med.

Det förstår jag så klart, vilket jag förklarade i TS. Men det var nog en jävla tur att jag ställde frågan. För jag hade inte en aning om att folk blödde så mycket :-O trodde verkligen inte att vissa behöver dubbla skydd, handdukar och så vidare.. Trodde dels det var vanligare än det verkar att vara som mig, och dels att folk som faktiskt behövde skydd borde klara sig med något enklare (t.ex. En nattbinda). Men nu har jag lärt mig något nytt.
  • Anonym (TS)
    Indianica skrev 2014-05-08 16:17:46 följande:
    Herregud....tror du verkligen folk är så dumma att de använder mensskydd nattetid om de inte behöver det???? Tror du jag skulle ha en tampong av största storleken plus en tygbinda nattetid om det inte var blodigt på mina mensskyd på morgonen? Skärpning och tänk till lite grann, men kan informera dig om läget: På helgen när jag sover ett par timmar extra så är det ibland så att mitt mensblod läckt igenom både super sizetampongen och den tjocka tygbindan och trosan och det är en blodfläck på lakan och även bäddmadrassen måste tvättas!

Nej, som jag förklarade i TS så tror jag att man gör som mig om man har såpass sparsam mens. Däremot är det nytt för mig att folk behöver dubbla skydd, behöver gå upp på natten eller lägga sig på handdukar. Jag och mina vänner brukar knappast "jo ikväll var jag uppe tre gånger och bytte binda..." Trodde kanske att en vanlig binda borde duga för de allra flesta (och att nattbinde-reklamerna verkade något överdrivna). Men detta verkar ju vara ett jättevanligt problem! Är detta en öm punkt för dig? Eftersom du fick en sån tråkig ton? Jag är iaf tacksam för ditt bidrag till diskussionen.
  • Anonym (TS)
    Tooie skrev 2014-05-08 16:53:15 följande:
    vänta bara tills du fött barn direkt efteråt.. då får du ev köra med jätte bindor från sjukhuset...  efersom man blöder oftast en hel del.. jag gjorde det i alla fall :D

Jag födde tvillingar för sex år sen. Har man varit gravid med tvillingar är såret efter moderkakan dubbelt så stort eftersom det finns två moderkakor (i mitt fall två hopväxta till en stor). P.g.a. Detta så förlorade jag mycket blod direkt efter förlossningen. Hade dock sparsamt avslag och använde vanliga bindor hela tiden. Bortsett från de första timmarna. Jag läckte aldrig mjölk heller (ammade i 7 månader), när vi ändå är på det spåret ;)
  • Anonym (TS)

Undrar lite oförstående hur så många kan sakna läsförståelse? Om man läser TS så borde varje vuxen människa kunna tyda att jag aldrig ifrågasatt att mängden menstruation varierar från kvinna till kvinna. Däremot om det verkligen krävs effektivare skydd nattetid än dagtid, för majoriteten av kvinnor. Eftersom jag själv, och många andra, kräver mindre (dvs inget) skydd under natten, men skydd på dagtid. Jag erkänner dock att jag inte hade någon aning om att det var så vanligt att folk blödde sådana extrema mängder att det kunde liknas vid "blodbad" och "brottsplats". Beträffande rubriken "varför använder du mensskydd på natten?" Så har jag, likt varje framgångsrik journalist, använt en formulering som fångar ögat och väcker intresse (och lyckades!). När man sedan läser TS så borde man förstå att "varför" inte ska tolkas som ett ifrågasättande (om det verkligen är nödvändigt) utan som en invit att förklara hur just din menstruation fungerar och hur du hanterar den nattetid. Jag tycker dock att detta, trots allt, har lett till en mycket god diskussion.

• Anonym (TS)
    Anonym (Lill,) skrev 2014-05-09 13:25:56 följande:
    Du menar alltså att man inte kan förblöd ur sår på huvudet, bara man står upp....?

Du menar alltså att du inte är dum, utan bara har otur när du tänker? Är ju inte riktigt samma sak med ett blödande sår i huvudet och att mensblodet samlas i slidan i stället för att rinna ut ur kroppen när man ligger horisontellt?
  • Anonym (TS)
    jvs skrev 2014-05-09 12:28:14 följande:
    Bortsett fran det faktum att de flesta nog sover liggandes horisontellt sa borde det inte vara sa svart att lista ut hur det gar till nar en vatska rinner genom ett "ror" som ligger plant - bara ta ett sugror som du lagger pa ett bord och borja sakta fylla pa med vatska i ena anden och se vad som hander om du inte kan forestalla dig hur det funkar. Manga har verkar ha skippat grundskolan helt.

På mig, mfl så rinner det bevisligen inte ut. Jag tror att det beror på tre saker. Slidans form, mensens konsistens (lättrinnande eller trögflytande) samt givetvis mängden.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Lill,) skrev 2014-05-09 13:36:28 följande:
    Och skillnaden är? Det är ju blödande sår från hinnan som lossnar som är mens?

Du var ingen stjärna på biologilektionerna va?
  • Anonym (TS)
    Ojsan skrev 2014-05-09 13:58:26 följande:
    det är nästan så man tappar hakan av dumheter, antar att tråden är på skämt, annars är det mest sorgligt att kunskapen är så låg hos världens intelligentaste varelser.

Nej, jag undrade seriöst hur andra människor hanterar sin mens nattetid då jag anade att jag hanterar den på ett ganska ovanligt sätt. Är det av märklig fråga? Endera har många allvarliga brister i läsförståelsen eller så vill folk verka dumma.
  • Anonym (TS)
    jvs skrev 2014-05-09 15:01:42 följande:
    Ja men man kan val inte utga fran att alla andra har en gigantisk bananformad slida som haller allting inne eller att alla hellre gar till badrummet med hopknipta ben pa morgonen an att anvanda en stackars binda.

En bananformad slida behövs knappast för att hålla inne ca en tesked mens. Knipa med benen behöver jag inte. Däremot med slidmusklerna. Gör 100 knip om dagen vanligtvis, så antar att de är ganska vältränade. Men eftersom vätska är vätska och en slida inte är tätslutande så skulle det givetvis rinna ut efter en stund. Men till toan hinner jag gått och väl hålla det inne.
  • Anonym (TS)
    jvs skrev 2014-05-09 15:01:42 följande:
    Ja men man kan val inte utga fran att alla andra har en gigantisk bananformad slida som haller allting inne eller att alla hellre gar till badrummet med hopknipta ben pa morgonen an att anvanda en stackars binda.

Varför skulle jag använda en binda om jag inte behöver? Det om något låter synnerligt korkat. Det är liksom inte jobbigt att sova utan binda om man inte läcker.
  • Anonym (TS)
    jvs skrev 2014-05-09 16:36:08 följande:
    Alltsa nu ar det ju du som fragar varfor folk anvander binda pa natten.. nu vet du. Alla bloder inte bara en tesked. Gackat dig i aratal, okej, sjalv borjade jag intressera mig for teknik och vetenskap nar jag hade lost mysteriet med mensen i tonaren.

Teknik har aldrig intresserat mig, men jag har studerat med handikappvetenskaplig inriktning i fyra år på universitetet. Det hindrar mg dock inte från att även intressera mig för världens enkla ting.
  • Anonym (TS)
    Ojsan skrev 2014-05-09 18:05:54 följande:
    ja eller hur? när ska du erkänna att du är en man?

Vill du ha en bild på min snippa?
  • Anonym (TS)
    puss skrev 2014-05-09 18:26:13 följande:
    och vad vill du påstå att mens är?
    Ernst Hugo.

Blöder man ur en kroppsdel t.ex. Huvudet, ska man hålla det högt pga gravitationen! Det motverkar blödningen. Mens är dock inte en sådan typ av blödning. Det är slemhinnan i livmodern som stöts ut. Att ligga ner hindrar ju inte slemhinnan från att stötas ut, däremot från att rinna ut ur slidan för vissa av oss. Genom att ligga horisontellt så stannar den i slidan tills vi stiger upp. Förstår du?
  • Anonym (TS)
    Anonym (Storblödaren) skrev 2014-05-09 22:11:21 följande:
    Skit i folk som spelar tröga. Jag tror många av oss med riklig mens helt enkelt är bittra över det och ordentligt avis att nån kan ha det så lätt som dig. Jag förstår (trots mina rikliga menstruationer) precis vad du menar med gravitationen och att det inte rinner ut före du sätter dig på toaletten. Så har jag det mina sista blödardagar, och då behövs inget skydd för mig heller. Men när det är som värst blöder jag igenom supersize tampongen på några timmar. Tack och lov håller det i sig Max 1-2 dygn, sen avtar det fort.

Tack! Är beredd att utnämna dig till FLs klyftigaste medlem. :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (FAKTA) skrev 2014-05-10 09:48:21 följande:
    Jag skulle kunna gissa på att du och dina vänner är väldigt smala.....på gränsen till anorektiska. Både med dina svårigheter att få barn, samt din sparsamma mens. Gott att du har fått barn nu =) Det är även svårt för en överviktig att få barn, men mensen brukar inte vara frånvarande. Men man rek överviktiga att gå ner i vikt, och underviktiga att gå upp eller äta mer näring. Iallafall gjorde de förr.  Har kompisar som fått de rek. Fast på 90-talet. Jag har 4 vänner som gjort konstgjord befruktning, men det var efter skador pga av klamydia och cystor

Mina vänner? Vad har dem med saken att göra? Idag är jag 168 cm och väger 50 kg. Jag är smal, men uppskattar inte att bli benämnd som anorektisk. Har du inte fått lära dig vanligt hyfs? Men jag har under många år varit mer normal/mullig och mensen har alltid varit densamma, så jag ser inget samband där. Jag har pco och därav ingen regelbunden mens. Dock föregås den alltid av ägglossning, så när jag väl har mens så är det ingen "fejkblödning". När jag blev gravid med mina barn så vägde jag 60 kg och fick pergotime (ägglossningsstimulerande). Ingen bad mig gå upp i vikt då eftersom jag var normalviktig.
Svar på tråden Varför använder ni mensskydd på natten?