• Tyra89

Ett tidigt missfall i april 2014

Jag fick missfall i slutet på april när jag var i vecka 6-7. Det var min första graviditet så det kändes sjukt jobbigt. Det var som en mensblödning ungefär och tog 8 dagar. Första dagen gick jag och väntade på att det skulle sluta blöda, men sen på kvällen när jag kom hem från jobbet fick jag jätteont i magen. Jag var jätteledsen och i chock... Men jag visste ju inte säkert om det faktiskt var missfall eller bara en "normal" blödning. Sen var jag hemma från jobbet i 3 dagar, under dessa dagar blödde jag mer och det började komma mer och mer klumpar. Det kom ut två större klumpar men resten var småklumpar, blod och slem. Eftersom att det aldrig gjorde jätteont och kroppen skötte det själv så besökte jag aldrig någon barnmorska eller gynekolog.

Från dag 1 så började jag läsa en massa trådar här på FL och googlade jättemycket om missfall. Jag tyckte det hjälpte mig att få kontroll över situationen och framför allt ingav det hopp att läsa om alla som blivit gravida igen efter sina missfall. Det blev lättare att börja tänka framåt då och jag känner verkligen nu som så många andra gjort att jag vill bli gravid igen!! Helst igår liksom!

Jag känner mig sjukt orolig över att det ska sluta med missfall igen..... Jag var inte orolig första gången, jag visste att risken fanns men jag tänkte ändå att jag skulle lyckas ta mig hela vägen.

Jag blev gravid på första försöket och det känns som att missfallet var relativt snällt mot kroppen. Jag hade inte mycket ont, inte mer än vid mens, och blödningen slutade efter 8 dagar. Så jag och min kille tänker börja försöka nu direkt efter.

Vi kör inte med ägglossningstest och så utan vi ligger lite på måfå, jag ska dock försöka få det till att bli varannan dag hehe...

Jag ville bara dela av mig med detta och hoppas att det kan vara till hjälp eller tröst för någon annan som tror sig vara eller hamnar i samma situation!

• Svar på tråden Ett tidigt missfall i april 2014
  • Tyra89
    malina 87 skrev 2014-05-08 22:13:01 följande:
    Jag blev inte skrapad, va till dr i måndags och gjorde vul, de visade sig då att allt va tomt och allt hade redan kommit ut.

Vi försöker direkt, dr sa att han inte såg nå hinder att vi inte kan försöka

Fick ni nån info om när ägglossning och mens ska komma? Det verkar som det kan variera en del... Tar du ägglossningstest?
  • Tyra89

Jag hoppas också att det kommer gå vägen för oss alla!

Det känns faktiskt bra att få dela med sig av det som har hänt och att få veta att man inte är ensam. Jag tycker att vi ska vara stolta över att vi har klarat oss genom en så svar sak. För mig kändes det så himla ledsamt och allt det fina man hoppats på rann bokstavligt talat ur en.... Men det finns ju inget annat man kan göra än att acceptera det, så det är i den riktningen man får styra sina tankar.

Jag har insett att vägen till ett barn kräver en hel del tålamod av en! Men det är nog bra att ha med sig inför föräldraskapet Drömmer 

Och som tur är går tiden fortare (känns det som) när man fyller dagarna med kul saker och inte låter oron vara med för mycket i tankarna Solig

• Tyra89

Redan innan vi bestämde oss att försöka (dvs under tiden jag försökte övertala min sambo) så sa jag att det kan ta lång tid att bli gravid och man kan få missfall etc... Det var liksom därför jag inte ville vänta till "rätt" tillfälle med att börja försöka, för det går liksom inte att planera utan det är en process som man inte kan styra över. Så vi var väl "beredda" på att det kunde bli missfall.

Min sambo tog det ganska bra när det hände, han var mest orolig för mig och så. Och han har varit peppad på att börja försöka igen nu direkt, så det känns bra! Han har verkligen varit ett bra stöd, plus att jag blev tvungen att ta mig samman lite extra för jag vill inte att han ska oroa sig för mig.

Jag hoppas att ägglossningen kommer igång nu utan problem, om man kan räkna missfallet som en mens så borde jag haft det typ idag... eller nu i dagarna liksom. Jag brukar inte känna nåt när det händer, så svårt att säga. Hoppas kroppen är redo liksom!! Men får jag mens nu om nån vecka så blir jag nog glad över det, för det är ju också ett tecken på att kroppen återställer sig. Men mest glad blir jag ju av ett PLUS!

Är lite orolig för missfall, men inte mer än jag var första gången.... Men om det händer igen kommer det nog att kännas jobbigare än första gången =/

• Tyra89

Välkommen EmmasaraL :)

Förhoppningsvis är det fortfarande bebis på väg, fast med viss fördröjning. Jag är ännu mer sugen nu på att handla bebisgrejer och sånt! För jag känner mig mer säker nu på att jag vill och är redo för barn!

Vi har kommit igång ganska bra nu med försöken!… Har dock ingen aning om hur pass återställd min cykel är.
    Jag använder appen "clue" för att hålla koll på min mens, nu är den inställd på 28-dagars cykel och jag har angett missfallsblödningen som mens. För vissa blir ju cykeln återställd direkt efter MF så jag hoppas vara en av dem! I vanlig fall har jag runt 26-dagars cykel. De gröna prickarna i kalender är sex :))) och dagar som har "moln" på sig är fertile period. Hoppas hoppas! Men jag blir glad även om jag får mens för då vet jag ju att kroppen ändå är på rätt bana igen.

Livmodern var lite öm i början, ungefär som jag brukar ha ibland efter mens. Annars har det känts OK. Dock kanske lite torrare, slemhinnorna typ, än vanligt (over sharing kanske), i och med med lång blödning och så.
    Jag (dvs. mitt underliv) brukar vara känslig för sånt.

Vi kommer nog fortsätta ligga i helgen också. Mest för skojs skull, men även för att pricka in om ägglossningen är senare än vanligt!

• Tyra89

Hej alla!

Nu har det snart gått en månad sen mitt MF (28 april). Tiden har ändå gått ganska fort och det är ju skönt! Så nu vilken dags som helst är det dags för sanningens ögonblick; mens eller plus??!
    Om inget hänt innan torsdag så tänkte jag testa och ta ett gravtest då för att se om det visar något.

Hoppas hoppas :)

Har dock inga symptom nu.... mina bröst var spända och ömma för någon dag sedan, men sen försvann det snabbt igen och nu är fortfarande svullna/större men inte ömma... Humöret har varit lite upp och ner. Men det är svårt att avgöra om det är PMS eller gravsymptom så här tidigt.

• Tyra89

Nu har jag mens! Och det är väl kul, på sitt sätt. Som vanligt gör det dock j-vligt ont.

Men det känns ju bra att mensen kom som om det vore en normal cykel (29 dagar), hoppas ägglossningen är igång också som den ska :) 

Nu blir det till att ligga på nationaldagen så det är ju alltid nåt att se fram emot, hehe.

Hoppas det går bra för er andra med och att det händer nåt snart!

• Tyra89
    EmmasaraL skrev 2014-05-27 23:50:52 följande:

Ja visst är det bra att veta att det är igång, även om man kanske hoppats på plus :) ah då var det som en normal cykel? Hm! Japp det hoppas vi! Lycka till inför nästa! Hihi ligg på! smile5.gif

Har de klassiska äl flytningarna nu!! Dock blandat med lite torkat blod/rosa flytningar. ÄR det normalt vid äl efter mf? Nån som vet? Vi kör fortf varannan dag, får se vad som händer! Om inget annat hoppas jag isf att mensen kommer som den ska om plusset uteblir. Hur går det för er övriga?
    Kul med ägglossning! hehe
    Lite blod är nog vanligt rent allmänt (med eller utan MF) vid ägglossning, jag har själv haft det några gånger tidigare. Trodde bara det var nån jobbig mellanblödning då, men nu i efterhand när jag har läst på så har jag förstått att det är ganska vanligt i samband med ägglossning.
Svar på tråden Ett tidigt missfall i april 2014