• Anonym (Linn TS)

Cellförändringar och livmoderhalscancer, hjälp?

Jag fick svar från mitt första cellprov för 2 veckor sedan (åh vad tiden går sakta just nu) och fick svaret
    "Provet visade cellförändringar. Uppföljning av detta kommer att ske via: en undersökning och en utökad provtagning på livmodertappen. Du kommer att få en kallelse till läkarmottagningen inom sex veckor."
    Jag har min tid om 3 veckor nu och har fått symptom som kan tyda på livmoderhalscancer.

Jag och min sambo hade inte haft sex på ca en månad och när vi hade sex fick jag sjukt ont i magen/ längst in i slidan, smärtan var kraftig och satt i i ca 10 min. Efter de tappade jag sexlusten lite och sedan kom brevet med provsvaret, då tappade jag lusten helt och fick sedan min mens.
    Jag använder alltid tampong men nu fick jag jätte ont längst in när jag förde in tampongen, jag testade vid ett annat tillfälle när mensen kommit igång lite mer men samma sak då.

Häromdagen hade jag och sambon sex och det gjorde jätte ont när han kom för djup, alltså vi har inte "hårt" sex utan tar de lugnt och värmer upp innan och så som vanligt. När vi var färdiga märkte vi att jag blödde, blödningen verkade sluta en stund efter sexet men de va inte lite blod men heller inte så mycket, men tillräcklig för att förstå att något är fel.

Det här kan ju vara symptom på livmoderhalscancer. Eller kan det vara något annat? Inget av detta har hänt mig tidigare och jag är så orolig för de känns verkligen som om något är fel.. :( 
    Alltså jag fyller bara 25 i år och något sånt här kan inte hända, jag är väl för ung för livmoderhalscancer? 
    Någon som varit med om något liknande?
    Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Cellförändringar och livmoderhalscancer, hjälp?
  • Maria 79

Cellförändringar är inte detsamma som livmoderhalscancer! Det tar 10-15 år för lätta cellförändringar att utvecklas till cancer. Man tar ett nytt prov för att kolla vilken grad av förändringar du har.
    Om det behövs så gör man en konisering, dvs man bränner bort en del av livmodertappen där förändringarna sitter. Detta är relativt vanligt.
    Man kan skydda sig mot cellförändringar genom att ta vaccinet Gardasil (som förövrigt också ger ett visst skydd mot kondylom) samt att använda kondom vid sex, då förändringarna orsakas av HPV viruset (Humant papillomavirus).

• Anonym (Linn TS)
    Maria 79 skrev 2014-05-08 23:55:28 följande:
    Cellförändringar är inte detsamma som livmoderhalscancer! Det tar 10-15 år för lätta cellförändringar att utvecklas till cancer. Man tar ett nytt prov för att kolla vilken grad av förändringar du har.
    Om det behövs så gör man en konisering, dvs man bränner bort en del av livmodertappen där förändringarna sitter. Detta är relativt vanligt.
    Man kan skydda sig mot cellförändringar genom att ta vaccinet Gardasil (som förövrigt också ger ett visst skydd mot kondylom) samt att använda kondom vid sex, då förändringarna orsakas av HPV viruset (Humant papillomavirus).
    Jag vet att cellförändringar inte är cancer, men på ett cellprov kan man väl inte se cancer? Det ser man väl via en biopsi och undersökning., rätta mig om jag har fel. 
    Det är pga blödningen och smärtan som jag blir orolig eftersom jag har cellförändringar.
  • Maria 79

Förstår oron.
    Du har rätt, man ser inte cancer på på SMEAR men man tar ett nytt prov för att fastställa graden av förändringar.
    Blödningar och smärta kan bero på andra saker också, ev könsjukdom tex.
    Och behövs en konisering så görs det i lokalbedövning.
    Lycka till på besöket! Hoppas det inte är nåt allvarligt!

• Anonym (Linn TS)

Det är de jag menar, att de kan bero på annat också men könssjukdom är uteslutet. Har fastförhållande sen flera år tillbaka och testades för de vanligaste i samband med cellprovet. 
    Tack så mycket! 

Glömde skriva att jag har en värk som sitter i magen och ländryggen som jag haft sedan blödningen efter samlaget, dock väldigt svag värk som max 5 på en skala 1-10, men den går över med värktabletter iallafall.
    Det kanske inte är något, jag kanske oroar mig i onödan..

• Anonym (Linn TS)

Nepp inte gravid, har preventivmedel och så hade jag ju mens för ca en vecka sen.

• Anonym (?)

Cellförändringar grad 1, 2 eller 3? 

• Anonym (Linn TS)

Det vet jag inte, i brevet stod de bara att provsvaret visade cellförändringar. Det får jag väl förmodligen reda på vid nästa undersökning.

Svar på tråden Cellförändringar och livmoderhalscancer, hjälp?