• ClaraV

Hur får jag rent madrassen? HJÄLP!

Det är då typiskt. Köpte ny säng i förrgår och inatt så kom dottern och kröp ner i sängen... Och kissade såklart på sig just denna natt. Står med lite panik. Det har inte gått igenom till vanliga madrassen men däremot är bäddmadrassen blöt, har tagit bort överdraget men det får tydligen inte bli blött? :s Hur tusan ska jag göra rent? Känns lite surt att behöva köpa ny igen..

• Svar på tråden Hur får jag rent madrassen? HJÄLP!
  • ClaraV

Ingen som har nåt tips? Har varken potatismjöl eller bikarbonat hemma så det funkar inte, bor på landet och närmsta affär öppnar inte förens 9. Har textilrengöring till bilklädsel men den ska inte användas på material som inte får blötas. Allt blir ju mer komplicerat känns det som...

• Fia 28

Är du riktigt säker på att överdraget inte får bli blött? Jag har iaf tvättat mitt överdrag till bäddmadrassen i tvättmaskin utan problem.

• Birgitta02
    Fia 28 skrev 2014-05-09 09:52:45 följande:
    Är du riktigt säker på att överdraget inte får bli blött? Jag har iaf tvättat mitt överdrag till bäddmadrassen i tvättmaskin utan problem.
    Har också tvättat överdraget. Du får nog ta risken. För min del blev det jättebra. Tvättar du i 40 grader och låter torka i torkskåp (inte tumlas) så ska det nog funka.
  • ClaraV

Det står klart och tydligt i instruktionerna att man inte får tvätta i maskin, och ej med vatten. Endast kemtvätt. Så är 100% säker. Men å andra sidan så är ju madrassen obrukbar nedpissad så får väl försöka tvätta överdraget, men själva bäddmadrassen återstår ju, den är 10 cm tjock, går inte in i min maskin.

Får väl köpa en ny igen, men känns så surt att behöva spendera ytterligare 1500 två dagar efter att man köpt en säng.

• Nyfikna72

Låt det torka bara, kiss är inte farligt på nåt vis och luktar nästan ingenting heller. Det blir ju skillnad om det blir väldigt frekvent........

• ClaraV

Fast jag tycker att det luktar nu på kvällen. Tog potatismjöl på överdraget och det har blivit helt torrt, luktfritt och det syns ingen fläck heller, men däremot själva bäddmadrassen luktar kiss plus att det är en stor gul fläck. Fläcken i sig bryr jag mig inte om, den syns ju ändå inte. Men lukten...

• Nyfikna72

Jo men nu är det ju färskt, kan ju ta bra lång tid innan det torkat ur ordentligt. Det här är ju vardagsmat för föräldrar i allmänhet och ska man köpa nytt varje gång det sker en olycka så blir man nog ganska fattig.....

• ClaraV

Haha jo du har nog rätt. Jag har lite bacillskräck, och i dotterns säng har vi plastad frotté, och våran förra bäddmadrass gick att stoppa in i maskinen utan problem. Så blev ganska ställd över detta. Blir att ha plastat frotté även i våran säng framöver för att slippa dessa missöden.

Men hur gör jag inatt då? Vill ju inte riktigt lägga en luktande bäddmadrass i sängen, och blir inte skönt att sova utan heller. För jag gissar på att lukten inte försvinner redan ikväll?

• SIN74

Lukten går att ordna. Ställ in ett fat/glas med ättika nu och fram till att ni ska lägga er. Det tog t.o.m. bort muskisslukt och det luktar kan jag lova!!

• ClaraV

Ska jag ställa det på madrassen eller räcker det med att det står bredvid på sängbordet? :)

• Nyfikna72

Urin är för övrigt helt sterilt och bakteriefritt om man inte lider av nån åkomma.

• youarefools

Jag klippte loss trådarna de sytt fast madrass överdraget med och tvättade det på det "lugnaste" programmet min tvättmaskin har, med tvättmedel. Det blev helt rent. Kiss lär ju gå bort så också. Men var det i bäddmadrassen hade jag tagit ur den och försökt skölja ren den med vatten o citron eller vinäger :P.. Vet ej hur det hade funkar men det fick jag se..

• FruOMor

Handsprit på lissfläcken, häll på rätt mkt och gnugga in så försvinner lukten :) den enda nackdelen med handsprit är att de bleker tyg en aning!

• ClaraV

Gör absolut inget om madrassen blir lite blekt. Har ju överdrag :) Tack för alla tips.

• Tazzme

Blötlägg kissfläcken med ättika. Eller ättiksvatten.
    Försök sen suga upp så mycket av vätskan med en handduk eller liknande.

Låt torka å vädra tills ättisklukten försvinner. Ättika tar bort all lukt. Visst luktar det otrevligt av ättika istället. Men den lukten försvinner rätt snabbt. Ättikan dödar också en hel del bakterier.

• Grappa

Jag hade gått tillbaka till butiken med bäddmadrassen. En bäddmadrass som inte får bli blöt? Be dem förklara hur man ska kunna hålla en sån hygienisk. Eller pengarna tillbaka.

Svar på tråden Hur får jag rent madrassen? HJÄLP!