grodansmamma skrev 2014-07-02 22:01:47 följande:
Hej!
Ja jag fick till svar att den var förstorad, men inger malignt.. nya prover om 6 månader, och ett läkarbesök då också, skulle säga till då om jag får mer sväljningssvårigheter.. även om det inte syntes något proverna då men jag har problem kunde de skicka remiss till operation..
Vad menar de med förstorad? Är det struma som inte behöver behandling eller? Och tänker knappast vänta 6 månader om klumpen i halsen fortsätter!
Hejsan
Har bara läst den här tråden utan att skriva nått.
Men förstorad tror jag menas med att den är större än normalt och vid sånt tillfälle så borde man få behandling. Är ju viktigt att få ner svullnaden i sköldkörteln som gör att den är förstorad vilket påverkar sväljningsmöjligheterna.
Jag är inne på min andra omgång med Graves sjukdom, första gången jag hade det var 2008 eller 2009 och då mådde jag piss rent ut sagt. Väldigt förstorad sköldkörtel och svårt att svälja. Gick även ner 30 kilo på mindre än 6 månader.
Då fick jag thapaczol för att "stänga av" sköldkörteln så den skulle få vila så svullnaden i den skulle gå ner. Efter några månader fick jag även levaxin. Medicinerade i 2 år sen innan värdena såg bra ut igen. Under dessa år lämnade jag prover regelbundet. Man sa inte Graves sjukdom då utan giftstruma.
Nu var jag uppe förra veckan igen till medicin, upptäcktes att jag har fått tillbaka Graves sjukdom. Men det var i samband med att jag lämnade prover för att jag skrev in mig på mvc.
Den här gången har jag inte mått ett dugg dåligt men däremot gått ner 24 kilo, men det trodde jag var normal viktnedgång eftersom jag gick mellan 8 km-1 mil om dagarna. Sköldkörteln är något förstorad men inget som påverkar mig negativt.
Så nu går jag på lägsta dosen tiotil och ska lämna ännu tätare prover än jag gjorde sist.
Jag hoppas verkligen att den lilla i magen inte har tagit för stor skada under dessa veckor som jag gått obehandlad.