• LindaM

Hur gör ni med julklappar, dyrare inköp och veckpeng?

Har 4 biologiska barn som bor här hela tiden och ett bonusbarn som bor här varannan vecka, nu har det uppstått lite frågetecken som jag fundera på om ni kan hjälpa till med:)

Vi börjar med julklappar, "ska" barnet som är här varannan vecka ha julklappar för samma summa som de som bor här jämt, tänker på att bonusen sedan åker till sin mamma och får julklappar även där. Dom 4 barnen säger vi får för 2000kr var och även då bonusen, sen åker hon till mamman och får kanske för ungefär samma summa där, hur gör ni andra?
    Dom 4 barnen går ju inte till "nästa ställe" dagen efter, dom har ju bara en julafton om man säger.
    Tycker det är svårt att veta hur man ska göra.

Vi har valt för att slippa ha så mycket kontakt med biomamman att köpa allt barnet behöver nytt hit, hon har alltså en cykel här och en hos mamman, en hel garderob med gläder, vinterkläder lika så, det är ju sånt man kan ha dubbelt av, men den dagen hon vill/behöver en mobiltelefon, hur löser men det? Den kan vi ju inte be henne lämna här varannan vecka bara för att vi köpt den. Om mamman vägrar dela vill säga. Hon kan mycket vl säga hon inte vill betala halva för hon vet barnet får en av oss vilket fall och då har hon ju sparat in på den utgiften medan den blev dubbelt så stor för oss.
    Hur har ni andra löst sånna saker?

Månadspeng, om vi ponerar att barnen ska få 400kr i månaden ska bonusen som är har varannan vecka få lika mycket eller 200 eftersom hon bara är här halva tiden? mamman får då givetvis stå för pengar när hon är hos henne.

Sen en sista fråga, det tycks va väldigt många som tycker att ett bonusbarn "måste" få ett eget rum. Som det ser ut nu är det inte möjligt då vi har 4 barn och 3 sovrum i den delen av huset. Som det ser ut nu har tvillingkillarna på 9 år var sitt rum och tjejerna på 5 och 6 delar, då det passar oss bäst just nu. Dock tycker andra att bonusen på 5 år borde få ett eget, är det verkligen rimligt att en som är här varannan vecka ska ha ett eget rum som står tomt varannan vecka när andra barn som inte "passar att dela med varande" ska göra det bara för att? Tänker vi fel?

Tacksam för era synpunkter, man fastnar lätt i sina funderingar och kommer liksom ingen vart..

Lever livet som polyfamilj med mamma, pappa, pappa och 5 barn www.polyfamiljen.blogg.se
  • Svar på tråden Hur gör ni med julklappar, dyrare inköp och veckpeng?
  • Påven Johanna

Ja, ni kan ju inte både välja bort samarbete och kontakt med biomamman samtidigt som ni förutsätter eller hoppas på att hon betalar eller ska betala det ena och det andra. Människor som har ett fungerande samarbete kan förstås komma överens om dylika ting medan de som inte har det får agera som en helt fristående enhet, anser jag. Det vill säga att ni, i mitt tycke, bör ge bonusbarnet lika mycket som de andra barnen får både vad gäller julklappar och veckopengar. 

Jag tillhör dem som tycker att man bör ha ett boende som alla får rum i. Det finns förvisso barn som gillar att dela och då ska de förstås kunna få göra det, men förr eller senare brukar barn vilja ha ett eget utrymme och det menar jag att de ska kunna få.

De fyra biologiska barnen? Är de era gemensamma eller dina sedan tidigare förhållande?

• nymedlem

Var och med vem sover bonusen idag?

Jag tycker det är självklart att bonus ska ha julklappar/presenter och månadspeng för samma summa som dina barn!

Du har ju ingen kontakt med biomamman och har därav ingen aning vad barnet får a v sin mamma. Men då blir det rättvist i Er familj i alla fall.

Köp en billig mobil till bonus när den dagen kommer. Det jämnar säkert ut sig när mamman står för något annat

• Anonym (---)

Julklappar:
    Det ska inte vara någon större skillnad mellan barnen, bonus eller inte.
    Många får ju kläder och andra nyttosaker i julklapp, ge dessa skilt när behovet finns.

Mobil: (och andra saker hon inte vill ha bara varannan vecka)
    Säg att ni betalar hälften (men max summa x) och låt biomamman köpa. Vägrar hon köpa så köper ni, straffa inte barnet.

Månadspeng:
    Byt till veckopeng, mycket enklare

Eget rum:
    Bonus kan bra dela rum, finns dessutom fina sätt att dela upp ett rum i många mindre rum med hyllor och draperier.

• BioBonus
    LindaM skrev 2014-05-09 15:27:56 följande:
    Har 4 biologiska barn som bor här hela tiden och ett bonusbarn som bor här varannan vecka, nu har det uppstått lite frågetecken som jag fundera på om ni kan hjälpa till med:)

Vi börjar med julklappar, "ska" barnet som är här varannan vecka ha julklappar för samma summa som de som bor här jämt, tänker på att bonusen sedan åker till sin mamma och får julklappar även där. Dom 4 barnen säger vi får för 2000kr var och även då bonusen, sen åker hon till mamman och får kanske för ungefär samma summa där, hur gör ni andra?
    Dom 4 barnen går ju inte till "nästa ställe" dagen efter, dom har ju bara en julafton om man säger.
    Tycker det är svårt att veta hur man ska göra.

Vi har valt för att slippa ha så mycket kontakt med biomamman att köpa allt barnet behöver nytt hit, hon har alltså en cykel här och en hos mamman, en hel garderob med gläder, vinterkläder lika så, det är ju sånt man kan ha dubbelt av, men den dagen hon vill/behöver en mobiltelefon, hur löser men det? Den kan vi ju inte be henne lämna här varannan vecka bara för att vi köpt den. Om mamman vägrar dela vill säga. Hon kan mycket vl säga hon inte vill betala halva för hon vet barnet får en av oss vilket fall och då har hon ju sparat in på den utgiften medan den blev dubbelt så stor för oss.
    Hur har ni andra löst sånna saker?

Månadspeng, om vi ponerar att barnen ska få 400kr i månaden ska bonusen som är har varannan vecka få lika mycket eller 200 eftersom hon bara är här halva tiden? mamman får då givetvis stå för pengar när hon är hos henne.

Sen en sista fråga, det tycks va väldigt många som tycker att ett bonusbarn "måste" få ett eget rum. Som det ser ut nu är det inte möjligt då vi har 4 barn och 3 sovrum i den delen av huset. Som det ser ut nu har tvillingkillarna på 9 år var sitt rum och tjejerna på 5 och 6 delar, då det passar oss bäst just nu. Dock tycker andra att bonusen på 5 år borde få ett eget, är det verkligen rimligt att en som är här varannan vecka ska ha ett eget rum som står tomt varannan vecka när andra barn som inte "passar att dela med varande" ska göra det bara för att? Tänker vi fel?

Tacksam för era synpunkter, man fastnar lätt i sina funderingar och kommer liksom ingen vart..

Så här resonerar vi:

Julklappar. Vi köper till alla våra barn för ungefär samma summa. Vi särbehandlar inte våra barn för att en del får mer från mormor eller mindre från mamma. Det handlar om vad VI vill ge våra barn. Sen blir det inte för lika mycket pengar alltid heller, då önskemålen, och ibland behoven, styr. Men det blir ungefär jämt för alla barnen. Vi har valt att inte resonera att det ska bli "rättvist" för att någon får mer från annat håll, utan det ska kännas bra, för oss föräldrar och för barnen. Om det, mot förmodan, skulle uppstå frågor om varför NN får mer än vad jag får - vilket händer när det handlar om far- och morföräldrar, så är det bara att förklara att sånt är livet och det brukar jämna ut sig i längden. VI ska inte göra den särskiljningen och skapa den känslan av att det alltid måste vara millimeterrättvisa...

Mobiltelefon. Vi har köpt mobiltelefoner till alla barn. Samt abonnemang. Och mobilerna följer självklart med barnen. Och nej - det är inget vi delar med den andre föräldern. Vi har ju också nytta av att kunna ha kontakt med våra barn när de är borta. De äldre har även laptops som vi betalt, men som de självklart får ta med sig. I övrigt har vi allt i dubbel uppsättning. Vi har helt enkelt resonerat som så att en del är inte värt att ta krig om. Och vill inte den andre föräldern betala så är det inte barnen som ska lida för det.

Månadspeng. Samma där. Våra barn får pengar utifrån våra normer i vår familj. Oavsett vad det får av de andra föräldrarna.

Rum. Våra barn har fått dela rum emellanåt i olika konstellationer. Jag tycker det mer är en fråga om vilka barn som "kan" dela rum, med tanke på ålder och kanske kö, och vilka barn som kanske behöver lite mer avskildhet, som tex tonåringar. Behovet växlar och då får även rumsindelningen göra det. För närvarande har alla barn egna rum, och vi har delat av vardagsrummet till oss själva. Funkar det med.

• Majsan70

Här hemma får alla barnen presenter för samma summa.  Det känns ju helt befängt att köpa mer till vissa o mindre till andra. Jag struntar ju fullkomligt i vad de stora barnen får hos sin pappa. VI firar vår jul med lika för alla helt enkelt o liakadant med andra presenter. Sen kan det ju skilja lite emellan ändå just för att nån ibland behöver något dyrare, men det jämnar ut sig i längden.

Har vi köpt en mobiltelefon t.ex så är det i present av något slag och återigen jag struntar i vad de får hos den andra föräldern. 

Månadspeng, ingår i underhållet men barnen har ganska tidigt fått sitt barnbidrag. 

Boendebiten är ju lätt löst genom att ni föräldrar ordnar sovplats i vardagsrummet. Eller så delar ni av ett rum eller så får alla barnen dela rum. Men att exkludera barnet som är där varannan vecka är horribelt. 

I övrigt så kan jag väl känna att snålhet gentemot barn inte är på sin plats. 

• Fanny b

När det gäller julklappspengar tycker jag alla barnen ska få för samma summa,även om bonusbarnet får fler julklappar hos sin mamma. För era barn har inte samma förutsättningar och jag tror att de flesta barn har föräldrar som bor ihop än få dubbla julklappar. När det gäller egen mobil tycker jag att om/när ni tycker hon ska ha egen så köper ni en sådan i en prisklass ni tycker är rimlig.

• Tow2Mater
    LindaM skrev 2014-05-09 15:27:56 följande:
     Dock tycker andra att bonusen på 5 år borde få ett eget, är det verkligen rimligt att en som är här varannan vecka ska ha ett eget rum som står tomt varannan vecka när andra barn som inte "passar att dela med varande" ska göra det bara för att? Tänker vi fel?
    Ett rum som står tomt varannan vecka vore ren idioti!
  • BioBonus
    Tow2Mater skrev 2014-05-09 15:52:59 följande:
    Ett rum som står tomt varannan vecka vore ren idioti!
    Fast det har vi. I långa perioder tre rum som står tomma och vi bor ändå i vardagsrummet SkrattandeHade nog varit annorlunda om det varit vh - men varannan vecka kan jag känna att finns behovet av ett eget rum, av skäl jag sa i mitt förra inlägg, så är det befogat.
  • nymedlem

Är heltidsbarnen dina eller gemensamma?

• Anonym (Bea)

Vi har ett barn vardera sen tidigare samt ett gemensamt och för oss är det självklart att vi ger alla barn för ungefär samma summa oavsett vad de ev får från sin andre förälder. Vi kan inte göra så att det blir rättvist eftersom mitt ex har gott om pengar och ger mina barn betydligt mer än vad min mans ex har möjlighet att ge deras barn. Men vi kan se till att det blir rättvist hemma hos oss.

Svar på tråden Hur gör ni med julklappar, dyrare inköp och veckpeng?