Inlägg från: Anonym (S) |Visa alla inlägg
  • Anonym (S)

Hur blir man smart? Kan man ens bli det?

Alla är så smarta, begåvade, roliga och kreativa och jag är raka motsatsen. Känner mig så jävla värdelös.
    Hur blir man smart?

• Svar på tråden Hur blir man smart? Kan man ens bli det?
  • Anonym (S)
    Flisan79 skrev 2014-05-09 17:58:22 följande:
    Vad är smart enligt dig?
    Att vara kreativ, kunna hitta lösningar på problem, vara bra på att argumentera bland annat. Att vara allmänbildad osv.
  • Anonym (S)
    Ms H skrev 2014-05-09 17:59:13 följande:
    Övar på det man vill bli bättre på. Så vad är det du tycker att du vill utveckla hos dig?
    Vill bli mer kreativ och allmänbildad, tror jag. Vill vara bra på något.
  • Anonym (S)
    puss skrev 2014-05-09 18:06:43 följande:
    värde och smart är ju inte relaterat på nåt vis. vill du bli värdefull eller vill du ses som smart?
    Det är väl mest för min egen skull jag vill bli smart. 
  • Anonym (S)
    Naiw skrev 2014-05-09 18:12:27 följande:
    Ett sätt kan ju vara att börja läsa böcker om något ämne som intresserar dig.

Det finns ingen som blivit "smart" av sig själv, om du nu inte menar intelligens men det i sig är ju ingen merit.

Att spela quiz, lösa korsord osv kan vara ett sätt att snappa upp saker om man tycker det är tråkigt att bara läsa,
    att se dokumentärer är ett annat ganska lätt sätt att plocka upp en grundkunskap om många ämnen.

Men jag tror det viktigaste är att du hittar viljan att bli och inte önskan att vara.
    Bra svar, tack.

Ska försöka bli bättre på att läsa och se dokumentärer. 
  • Anonym (S)
    Lizzy 488 skrev 2014-05-09 18:14:17 följande:
    Är du blond så färga håret... nä jag vet faktiskt inte men jag har läst att om man gör IQ tester flera gånger så blir man bättre på att göra det, vet inte om det stämmer eller inte. 
    IQ spelar ingen roll för mig. Har nog ganska lågt IQ men det gör mig ingenting.
  • Anonym (S)
    Anonym (Kram) skrev 2014-05-09 18:15:44 följande:
    Du är nog inte så värdelös. En del har talets gåva och upplevs kanske som mer smart och begåvad än andra. Det behöver inte vara så. Du har säkert nåt du är bättre på än den du upplever smart. Jag känner mig inte heller speciellt smart ibland. Mer som normalt begåvad men med en bra social kompetens. Det kan vara nog så bra. Och jag vet att min man driver med mig ibland :) Skrattar och ler åt nåt tokigt jag säger. Men vet att han älskar mig för den jag är. Jag bjuder hellre på mig själv än är supersmart. För honom är jag den vackraste kvinnan i världen. Det är viktigare för mig än att vara nån smart Einstein. Men det är jag :). Kram
    Precis. Det finns ju människor som kan uttrycka sig välformulerat och bra men som har åsikter och värderingar som är helt åt fanders, och då är man inte så smart ändå. Tycker jag iaf.

Jo, smart är ju inte ALLT, såklart. =)
  • Anonym (S)
    Flisan79 skrev 2014-05-09 18:22:22 följande:
    Allmänbildad är ju verkligen inget man föds som, det blir man av att man intresserar sig för mångt och mycket. Att man tar reda på svar på sådant man funderar på.

Kreativitet är väl lite svårare men jag tror definitivt det går att träna upp till viss del.

Problemlösning är väl lite som kreativitet, något som vissa bara har/kan. Men som nog blir bättre ju mer man håller på.
    Det vet jag, att man inte föds som allmänbildad, haha. Det vore ju konstigt.

Lite kreativ är jag kanske men inte riktigt i de områden jag skulle velat. 
  • Anonym (S)
    Sune03 skrev 2014-05-09 18:21:53 följande:
    Kolla dokumentärer på jutube. Snöa in på ett ämne, sen nästa, sen nästa... Försök sammanfatta en artikel för dig själv och fundera vilka slutsatser du kan dra av den. Ge dig in i en debatt på ett forum och engagera dig fullt ut för ämnet. När någon berättat något, ställ massa frågor. När du fått svar, ställ följdfrågor. Nicka aldrig som svar för att vara trevlig utan ge din reflektion på det som just sas istället.
    Tack för tips! 
  • Anonym (S)
    puss skrev 2014-05-09 18:18:41 följande:

kolla på mensa.se
    Tror inte jag vill veta vad min IQ ligger på faktiskt... 
Svar på tråden Hur blir man smart? Kan man ens bli det?