Inlägg från: Anonym (halvkorkad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (halvkorkad)

Hur blir man smart? Kan man ens bli det?

Man ser till att födas av östasiatiska föräldrar varav båda har högt IQ, då har du sannolikt de bästa förutsättningarna (iaf genetiskt) för att bli smart.

• Anonym (halvkorkad)
    nyans skrev 2014-05-09 20:15:56 följande:
    Oj TS. Vill du BLI smart eller VERKA smart? Det är delvis två skilda saker.

Intelligens är i grunden något man föds med, men mycket beror också på uppväxt, utbildning, förutsättningar mm.

Jag har t ex relativt lågt IQ. Inte jättelågt, men under medel. Lätt dyskalkyli t ex. De flesta tror inte på mig när jag berättar det. "Men du som verkar så smart!" osv. De glömmer att IQ inte mäter "allt", utan egentligen bara logisk och matematisk problemlösning och slutledningsförmåga. Jag har högt EQ, är verbal, allmänbildad osv. Därför uppfattas jag som intelligent och det är jag väl på sätt och vis, men enligt IQ-test är jag inte särskilt smart.
    Min motsats då :) Folk tror att jag är helt pantad, men jag har hyfsat hög IQ och 1,5 på högskoleprovet utan att ha pluggat mer än 9år i grundskola. (varav sista tre var skolk)
  • Anonym (halvkorkad)
    Anonym (Kling) skrev 2014-05-10 01:43:40 följande:
    Jaså du! Skryt är inte vidare intelligent faktiskt, inte 3-års skolk heller, men speciellt inte i kombination, så precis som du själv säger så är du nog halv-korkad på riktigt! Förresten säger din östasiatiska härkomst ingenting om intelligens. Du har inte skrivit någonting här som bidrar varken till TS önskan om tips, till ett påvisande av ens normal begåvning, snarare tvärtom. Vill man vara petig med vilken familj man bör födas in i så väljer man ashkenazi judarna. De har den generellt högst uppmätta intelligensen bland sitt folk. Dags att reinkarnera kanske smile5.gif
    Jag är inte östasiat. Jag är 50% svennebanan 50% Kebab.
  • Anonym (halvkorkad)

För att vara smart skall man i mitt tycke ha högt iq, vara någorlunda allmänbildad, fungera socialt, kunna lära sig saker fort och vara utrustad med det vi svenskar kallar för bondförnuft. En slags kombination av bra utvecklade olika intelligenser.

Svar på tråden Hur blir man smart? Kan man ens bli det?