• Anonym (Rimligt?)

Kan jag träna upp mig så snabbt att jag orkar ta mig runt tjejmilen?

Har en vältränad kompis som springer milen på 50 minuter varje år, hon är även med på andra lopp. Nu tycker hon att vi kan träna lite tillsammans och att jag ska vara med på Tjejmilen. Målet ska vara att jag orkar gå/jogga i lugn takt, utan stress och med henne bredvid.  (vilken kompis som "offrar" sig så otroligt!!!)

Jag tränade en hel del förr så jag vet hur himla långt en mil verkligen är! Och jag vet att till och med i nuvarande skick så skulle jag orka gå sakta om jag bara kämpade. MEN efter tre barn och noll tid för mig själv så väger jag en bra bit över tresiffrigt och gissa hur mycket tid jag har till träning??? Men jag kan låna en motionscykel och en crosstrainer av henne som jag kan kämpa med när barnen somnat.

Vad tror ni? Vågar jag?

• Svar på tråden Kan jag träna upp mig så snabbt att jag orkar ta mig runt tjejmilen?
  • Anonym (Rimligt?)
    Ramborg skrev 2014-05-09 19:46:19 följande:
    Ja! Du vågar!

Det är roligare att träna när man har ett mål.
    Du läste om vikten va? Och en mil just nu skulle garanterat ta minst ett par timmar. Men du kanske har rätt
  • Anonym (***)

Finns ett träningsprogram inne på Funbeat som heter 5/10k with no pain. Då börjar man med at springa 500 m och sedan ökar man sakta. Efter 100 dagar kan man springa en mil.

• Anonym (Rimligt?)
    Anonym (***) skrev 2014-05-09 19:49:16 följande:
    Finns ett träningsprogram inne på Funbeat som heter 5/10k with no pain. Då börjar man med at springa 500 m och sedan ökar man sakta. Efter 100 dagar kan man springa en mil.
    Orkar INTE 500 m nu. Kanske 200... Jösses, jag är ju samtidigt sugen på att våga!!!
  • Anonym (( gört ))

Finns ett program på runkeeper också 10K under 55 min tror jag.

Då är det blandat med jogg/spurt och intervaller ... Du klarar det garanterat! Tjejmilen är i september? Augusti?

• Anonym (***)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2014-05-09 19:50:23 följande:
    Orkar INTE 500 m nu. Kanske 200... Jösses, jag är ju samtidigt sugen på att våga!!!
    Man kan börja på 200 också, då tar ju lite längre tid. Green är att man börjar lugnt så att kroppen hinner vänja sig. Just löpning sliter mkt på kroppen, så man måste vara försiktig i början
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym (( gört )) skrev 2014-05-09 19:51:49 följande:
    Finns ett program på runkeeper också 10K under 55 min tror jag.
    Då är det blandat med jogg/spurt och intervaller ... Du klarar det garanterat! Tjejmilen är i september? Augusti?
    Första helgen i september. Alltså, rimligt är en tid på KANSKE 1,5 timme.
  • EnGladPingvin

Det kan du! Jag var överviktig och en riktig soffpotatis förut, men bestämde mig för förändring och sen tog det bara några månader innan jag sprang en mil för första gången. Jag gjorde det ensam, men du har en kompis som peppar och det är guld värt! Strunta i allt vad tider heter och ha kul. Läs Martina Haags bok Heja heja och låt henne inspirera dig. Ta inte ut dig i början utan börja försiktigt och lägg på lite för varje gång.

• Anonym (Rimligt?)
    EnGladPingvin skrev 2014-05-09 19:55:02 följande:
    Det kan du! Jag var överviktig och en riktig soffpotatis förut, men bestämde mig för förändring och sen tog det bara några månader innan jag sprang en mil för första gången. Jag gjorde det ensam, men du har en kompis som peppar och det är guld värt! Strunta i allt vad tider heter och ha kul. Läs Martina Haags bok Heja heja och låt henne inspirera dig. Ta inte ut dig i början utan börja försiktigt och lägg på lite för varje gång.
    Men Martina Haags bok är noll inspiration måste jag säga, började lyssna på den men den var definitivt bara deprimerande. Normalviktig tjej som "BARA" orkar springa nån/några kilometer från början. Det är långt ifrån min verklighet.

Berätta: hur fixade du det?
  • Margaux

Klart du vågar! Låter ju jättekul och inspirerande! Kanske du kan göra en blog om dina strapatser? Kan ju fungera som både motivation och piska..... Vad är det värsta som kan hända? Att du ger upp? Ingen skada skedd i så fall... Och tänk känslan när du väl sprungit milen. Dina barn förtjänar en pigg och upplagd mamma!

• Anonym ((Gört))
    Anonym (Rimligt?) skrev 2014-05-09 19:53:37 följande:
    Första helgen i september. Alltså, rimligt är en tid på KANSKE 1,5 timme.
    Börja med promenader om du väger mkt och försök styrketräna. Framför allt träna upp ben å bål. Ändra om kosten så att du tappar ett par kilo så blir det lättare att springa.

Du klarar det på 1,10!

Vet inte hur mkt du väger men jag tror det!
  • Anonym (Rimligt?)
    Anonym ((Gört)) skrev 2014-05-09 20:02:37 följande:
    Börja med promenader om du väger mkt och försök styrketräna. Framför allt träna upp ben å bål. Ändra om kosten så att du tappar ett par kilo så blir det lättare att springa.
    Du klarar det på 1,10!
    Vet inte hur mkt du väger men jag tror det!
    En bra bit över hundra Ja, kosten är ju det viktigaste naturligtvis. Och ett rejält antal timmar träning.

Tack
  • Anonym (Rimligt?)
    Margaux skrev 2014-05-09 20:01:54 följande:
    Klart du vågar! Låter ju jättekul och inspirerande! Kanske du kan göra en blog om dina strapatser? Kan ju fungera som både motivation och piska..... Vad är det värsta som kan hända? Att du ger upp? Ingen skada skedd i så fall... Och tänk känslan när du väl sprungit milen. Dina barn förtjänar en pigg och upplagd mamma!
    Blogg lät skoj, smart du. För pepp behöver man! Ja, tänk vilken känsla det vore. Ett antal år sedan nu det. (Över 10 år sedan jag var vältränad)
  • EnGladPingvin
    Anonym (Rimligt?) skrev 2014-05-09 19:58:06 följande:
    Men Martina Haags bok är noll inspiration måste jag säga, började lyssna på den men den var definitivt bara deprimerande. Normalviktig tjej som "BARA" orkar springa nån/några kilometer från början. Det är långt ifrån min verklighet.

Berätta: hur fixade du det?
    Jag gillade hennes bok just för att den handlar om att det inte ska vara för jobbigt utan roligt med träning. Jag kommer aldrig springa maraton som hon eller göra hennes tider, men jag inspireras av att hon förändrade sitt liv och hittade just det roliga i att träna. Det är det som jag saknat tidigare.

Jag satte mål. Anmälde mig först till vårruset på 5 km och sen Lidingö 10 km. När jag gjorde det hade jag inte motionerat mer än någon promenad då och då på flera år. Jag började med att springa tills det blev jobbigt och sen gick jag. Det var inte långt till en början kan jag lova. För varje runda la jag på några minuter som jag sprang. I början utvecklas man snabbt och det triggade mig. Skrev ner alla resultat. Att ha mål att jag skulle springa lopp gjorde mycket för mig, men jag var inte ute efter några fantastiska tider. Jag var ute efter att må bra. Tiderna har sen kommit på köpet och nu springer jag tre dagar i veckan samtidigt som jag tappat 20 kg.
  • Anonym (***)
    Anonym (Rimligt?) skrev 2014-05-09 20:04:29 följande:
    En bra bit över hundra smile4.gif Ja, kosten är ju det viktigaste naturligtvis. Och ett rejält antal timmar träning.

Tack smile1.gif
    Då ska du inte börja med att springa. Försök gå ner i vikt genom bättre matvanor, och träna din kondis med motionscykel, promenader eller simning. Det är mer skonsamt.

Tänk så här: Idag väger du över 100 kg och har ingen kondis. Om du i början  av september orkar gå/jogga 10 km, oavsett tid, så har du kommit en mycket läng bit på vägen.
  • Ramborg
    Anonym (Rimligt?) skrev 2014-05-09 20:04:29 följande:
    En bra bit över hundra Ja, kosten är ju det viktigaste naturligtvis. Och ett rejält antal timmar träning.

Tack

Gör inte för stora förändringar på en gång, när det gäller kosten. Du ska kunna hålla de nya vanorna i längden!

När det gäller träning så tror jag som inlägg 14. Börja med att springa långsamt några meter då och då under en promenad. Öka i en takt som gör att dina knän etc håller.

Nu blev jag lite inspirerad. Man kanske skulle anmäla sig till Tjejmilen?
    42.
Svar på tråden Kan jag träna upp mig så snabbt att jag orkar ta mig runt tjejmilen?