tuzenfouting skrev 2014-05-10 12:56:38 följande:
Hellre en nazistpappa än kommunistpappa.
Värderingar och livsriktlinjer i fascism eller nazism:
- droger inte ok, beroende inte ok
- lev rent, sköt om din kropp
- din familj och dina likar och vänner är dem viktigaste
- värdighet och moral viktigt
- kvinnlighet och manlighet respekteras
- samarbete och ansvar viktigt för lokalsamhället
- skyddsnät med grannar och likar viktigt och respektabelt
- kvinnomisshandel eller kvinnoförnedring oacceptabelt
- respektera djur och natur
- varje person kan och ska hitta sin plats i samhället beroende på individuella egenskaper
- gruppen försvarar alltid individen mot fiender
- gruppen utgör en trygghet för alla medlemmar, barn, kvinnor och män
- familj och relationer respekteras och värderas högt
- trohet och lojalitet en självklarhet
- respekt för traditioner och arv
- balans mellan individuellt ansvar och rättigheter
Värderingar och livsriktlinjer inom kommunism och marxism:
- droger ok, du är en fri individ
- beroende ok, du är en fri individ
- vad du gör med din kropp spelar ingen roll, du är en fri individ
- alla relationer som familj, partners och vänner är bara traditionellt humbug
- alla människor ska göra allt och ingen kan göra något i samhället
- alla människor är lika och därför är ingen något
- din moral och värderingar saknar etik och moral
- promiskuöst leverne är ett tvång och norm
- kärnfamiljen och nätverk med likar är splittrar, du är en fri individ
- total individualism och avsägelse av grupptillhörighet
- kön anses vara endast en social konstruktion
- barn sexualiseras
- manlighet och kvinnlighet demoniseras
- massan ska följa en grå mall där alla är inget och inget är alla
- individen saknar helt ansvar, har bara rättigheter
- all moral och etik förkastas som ett humbug
Nu tar jag inte ens upp de mer konkreta mekanismerna och gör en jämförelse politiskt, ekonomiskt osv.
Eftersom Sverige är en marxistisk stat så är det självklart att majoriteten här kommer läsa mitt inlägg genom sina marxistglasögon, men som polack och Europé som inte bara växt upp med Sverige och dessutom har förmåga till självständigt tänkande, vet jag att marxism och kommunism hyllas i Sverige och nazism och fascism smutskastas helt, trots att kommunism är den mer ondskefulla (eller ickefungerande) ideologin (beroende på hur du vill uttrycka det). Inte konstigt att man tror det när man lever i ett kommunistiskt samhälle som sagt eftersom de flesta människor bara är får som påverkas av sina övermänniskor :)
Men jag uppmuntrar alla mammor att tänka själva och använda sig av rimlighetsprincipen: vill jag ha ett samhälle med människor jag har gemensamma värderingar, kultur, moral, språk och fysisk liknelse med där alla har ett ansvar till gruppen men samtidigt får direkt skörda gruppens frukter, pengar går åt att bygga en välfärd för denna grupp och individer utvecklas och blomstrar, eller ett samhälle där alla saknar gemensamma värderingar, kultur, moral, språk, fysisk liknelse och jag är alltid en ensam individ utan egentligt värde för vare sig andra individer eller dem som har makten och pengar bara styrs åt att upprätthålla en fasad och utnyttja medborgarna?
Vill väl tillägga att kapitalism också är en väldigt destruktiv kraft, och den går hand i hand med marxismen i Sverige, så kallad röd elitism. Du jobbar och har inget värde, pengarna tas ifrån dig och används åt precis vad makthavarna vill och du kommer dö som en grå i mängden :)
Hellre nazistpappa eller fascistpappa japp, sedan självklart är ju inte bara en ideologi bra, man måste EFTERLEVA den, det finns sämre män och kvinnor i alla grupper och framförallt i ett så stort samhälle som vi har idag är det fler som är sämre än bättre oavsett om man är nazist eller kommunist. Men om jag utgår ifrån vad du skrev att han är en underbar pappa i alla avseenden, då skulle jag kanske istället råda dig att själv använda din hjärna, samtala med fadern om nazism lite djupare samt bilda dig själv i det? Det handlar liksom inte bara om en Hitler och stackars judar som du får lära dig i svenska skolan, så använd hjärnan själv och lär dig själv. I Polen handlar det inte ens bara om en Hitler och stackars judar...
Är det så att man är kommunist om man inte är nazist, eller finns det nåt mellanting?