• Anonym (mig)

Får någon annan vabba?

Jag är ensamstående och studerar.
    Jag undrar om någon annan har rätt att vabba (ta ut tillfällig föräldrapenning) för mitt barn
    om hen blir sjuk. (jag har inte alltid möjlighet att vara hemma från skolan)
    I så fall, hur går man tillväga? 
    Barnet är 3 år, om det spelar någon roll

• Svar på tråden Får någon annan vabba?
  • Försäkringskassan

Hej!

Nej, du kan inte överlåta rätten att vabba till någon annan person. Det beror på att du inte arbetar eller får a-kassa.

Om du hade arbetat och barnet skulle bli sjukt, så hade du själv haft rätt att vabba om du skulle stanna hemma från jobbet. Då kan du också överlåta den rätten till en annan person som istället stannar hemma från sitt arbete. Men den rätten finns alltså inte när du studerar.

Om det däremot finns en annan person med i bilden som likställs med förälder (till exempel sambo, make/maka) så kan den föräldern vabba eller överlåta rätten till någon annan.

Du kan läsa mer på vår hemsida:
    http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/barnet_sjukt/om_vab/

Hälsningar
    Harry, handläggare

• Anonym (mig)

Förstod jag det här rätt nu. Så min partner får alltså överlåta sin rätt att vabba?
    Det blir ju samma sak? Eller?
    För hen finns ju inte registrerad som förälder (eftersom hen inte är biologisk förälder).

Jag tycker hela detta systemet är superkrångligt.
    Hur gör man i så fall?

• Anonym (mig)

Har läst på länken du skickade men blev inte mycket klokare av det.

För att ta ett exempel, kan min parter överlåta sin vabb till ex. barnets mormor eller någon annan släkting? (som måste avstå arbete)

• Försäkringskassan

Hej!

Eftersom du inte har någon rätt att vabba då du inte arbetar eller får a-kassa har du inte heller någon rätt att överlåta någon vabb till en annan person.

Däremot, om någon av nedanstående personer vabbar kan hen anmäla och ansöka på samma sätt som en förälder kan;  

Den som bor tillsammans med en förälder Familjehemsförälder (tidigare kallad fosterförälder) Blivande adoptivföräldrar Den som tidigare varit gift med, eller har eller har haft barn med föräldern Någon annan person som har den rättsliga vårdnaden om barnet.

Det betyder att de har en egen rätt till vabb om de uppfyller något av ovanstående och  de avstår arbete för att vårda ett sjukt barn. Det betyder inte att du överlåter din rätt.

När det gäller ditt exempel, så kan din partner om hen bor tillsammans med dig eller uppfyller något av de andra kraven jag listat ovanför, överlåta sin rätt att vabba till barnets mormor eller annan släkting som avstår arbete.

Första gången en person som inte är registrerad vårdnadshavare ska vabba för barnet behöver hen ringa till kundcenter så att vi kan skapa ett samband mellan hen och barnet.  

Hälsningar
    Erling, handläggare

Svar på tråden Får någon annan vabba?