• zarah27

Ni som fött på Sunderby sjukhus

Sista jag fick barn så var jag på Bodens BB, så jag har ingen aning om hur Sunderby BB är. Skulle vilja höra lite erfarenheter... hur personalen är, hur det är att ligga där m.m. Både positivt och negativt!

• Svar på tråden Ni som fött på Sunderby sjukhus
  • lövet2

Det är god mat där - fruktansvärt god mat! Men det är det enda positiva jag kan komma på.
    1. Trångt förlossningsrum. Min man rymdes knappt när både Bm och biträdet var där inne.
    2. Ingen toalett på rummet. Jag delade toalett och dusch med mamman i rummet bredvid. Bara att hoppas att det skulle vara ledigt när jag måste dit.
    3. Personalen var mycket stressad.
    2 gånger ringde jag efter hjälp, och båda gångerna tog det en halvtimme innan någon kom.
    Bm ville att jag skulle flytta över till patienthotellet mitt i förlossningen (jag var öppen 7 cm). Det hade inte hänt något på en timme (!) och det fanns andra som behövde rummet bättre.
    Så fort dottern var född rusade de iväg till nästa mamma utan att tvätta av min tjej (som hade bajsat över hela sig). De hade inte heller tid att ta rätt på moderkakan och blodet, utan det fick ligga i en hink på golvet bara.
    Det var alltså inte 15 andra mammor som födde samtidigt, utan 2 mammor i olika stadier av sin förlossning.
    4. Efter förlossningen skulle vi få fika, men det tog 2 timmar. När vi till slut fick fikat, så kunde jag inte lägga ifrån mig Lillan. Rummet var så trångt att de inte hade några babykorgar där, utan de stod på BB. Jag och maken fick alltså turas om att fika med en nedbajsad baby i famnen och en hink med "rester" som vid det laget luktade ganska illa.
    5. På BB fick jag ingen information alls. Ingen berättade om mattider eller hur man skulle beställa maten. Ingen berättade att tidningen skulle komma och ta foton, så det missade vi. Sjukgymnasten fanns visst också där, men det fick jag inte veta.
    6. Efter 2 dygn fick jag inte vara kvar. BB var inte fullt (det fanns t ex en ledig säng i mitt rum), men TÄNK OM det skulle välla in mammor! Jag hade gärna åkt hem, om det inte vore för att jag hade 11 mil hem och dessutom inte kunde stå på benen utan att svimma ....

Tyvärr är det mina erfarenheter av Sunderby BB ....

• zarah27

Uach vad trist det lät! Ja då ska man vara förberedd på det värsta då...man kan ju alltid hoppas att det var dålig personal just då och att man inte har sån otur... Tack för ditt långa svar!!! Det är inte dags förrän till sommaren för mig men det kan ju vara bra att gör alite efterforskningar

• HelenW

hej hej jag födde på sunderbyn och vi hade bara positiva upplevelser :) så jag hoppas du får uppleva de som jag fick uppleva på sunderbyn, jag har hört å läst att andra haft mindre tur med personal m.m..
    sköt om dig kram!

• zarah27

Tack, hoppas jag med! Vilken söt liten kille du har!

• willes mam

Jag känner inte alls igen mig i den beskrivningen

Vi fick i augusti och visst förlossningsrummet var inte stort men vi rymdes, de torkade av vårt barn och fixade allt på en gång, visst på förlossningen så delar man toalett men jag upplevde aldrig nåt problem med det.
    Personalen var jätte fin och trevlig.

BB- vi hade familjerum och presonalen kom fort när man ringde efter dem och de gav oss all information som vi behövde. Nu låg våran son på 56:an så jag var mest där men jag upplevde inga problem med bb personalen.

Angående maten så tyckte jag inte om den men det är ju en smak sak.

Tråkigt att lövet2 hade så dålig erfarenhet av sunderby sjukhus hoppas att du får en bra upplevelse.
    Lycka till... Passa på att gå på deras info om förlossningen hör med barnmorskan om när den är...

• ElsaLi

Jag ska också föda på Sunderby sjukhus (i maj). Intressant att höra om ni har upplevt det! Detta är vårt första barn, så jag har tyvärr inga egna erfarenheter att dela med mig av ännu.

• zarah27

Ja det ska jag absolut göra! Det är ju en liten trygghet att känna till lokalerna innan... Tack för ditt svar!

• HST

jag ska oxå födda på sunderby BB... Bf 17/2 (6 dgr kvar)..
    De är första barnet som födds på sunderby BB. Så jag har ingen erfarenhet av förlossningen å BB där.
    Har varit in ett antal resor på kontroll på förlossningen å har då inge dålig erfarenhet av personalen där. Men vem vet hurdan situation de är när man väl kommer in för att föda.

• zarah27

ElsaLi- jag är också från Boden, ska föda i juni! Läste din dagbok om ditt ultraljud, jag hade samma läkare och kände igen mig i allt du skrev! Ingen speciellt pratsam läkare direkt... Lycka till!

• upp0ner

Mina erfarenheter från Sunderbyn är faktiskt hyfsade. Hade fått höra världens skräckhistorier innan jag åkte in men det blev inte så hemskt som jag trodde.

Det enda som jag kan rekkomendera är att man ska inte vara rädd för att säga vad man vill ha hjälp med och fråga om det är något man undrar över.

Barnmorskorna är faktiskt där för din skull. Se till att få den hjälp och info ni behöver och nöj er inte med mindre. Det är ditt barn och din kropp/förlossning det handlar om.
    Det är du som ska få en positiv upplevelse av förlossningen och de första dagarna.
    Jag tycker inte att man ska vara rädd för att begära att få en annan barnmorska om man känner att det absolut inte funkar.

Tänk på er själva och absolut inte på hur barnmorkan tar det du säger. Det är du och bebisen som är det viktigaste.

Nu låter det som att personalen är jättehemsk men det är de inte men som på alla ställen så finns det ju folk som man inte fattar vad de gör där. Lyckligtvis är de väldigt få.

Lycka till!

Svar på tråden Ni som fött på Sunderby sjukhus