• K Y S S

hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?

frågan lyder,
    det finns många hundraser i städer där det rör sig väldigt många människor,
    hur tänker människor som skaffar en hundras som e känd för att va väldigt territoriellt vakande samt bit glad?
    om vi tar upp exempel på två ras Dogo Canario och Tosa, dessa hundar har extremt mkt vakt i sig o lämpar sig bäst på en inhägnad gård långt långt ifrån övriga samhället,

har sett dessa djur när jag varit i stadsparken, jag har inget emot djuren, utan tkr bara att vissa raser inte hör hemma i stads centrum utan mer på landet, en björn kan lätt dresseras till o underhålla människor i andra länder,
    men det säger inte att de passar som stads husdjur om ni förstår min poäng,

• Svar på tråden hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?
  • Dexter dot com

Eftersom dessa raser oftast vaktar sitt revir dvs hus och tomt ser jag inget problem att dom rör sig i samhället men jag skulle passa mig för att olovandes gå in på deras tomt tex vilket jag iof inte gör på någons tomt.
    Har man som ägare insikt i vad man har för ras, vidtagit åtgärder som tex högt staket med lås på grinden, aktiverar dom så vakten inte tar över och har kontroll på sin hund så är väl dessa raser inte värre än andra.

Var har du hittat info om att dom skulle vara mer "bitglada" än andra raser?

• K Y S S

va de inte en dogo canario som blev avlivad efter att den bet en baby i barnvagn,

ja håller med om att de kan vara vackra djur med rätt mental stimulans och med höga murar runt, men nu e problemet att se dom i koppel utanför murarna,

känns som om odsen e större att dessa djur missuppfattar situationer o vaktar sin ägare i fel läge.

• Dexter dot com
    K Y S S skrev 2014-05-10 22:08:00 följande:
    va de inte en dogo canario som blev avlivad efter att den bet en baby i barnvagn,

ja håller med om att de kan vara vackra djur med rätt mental stimulans och med höga murar runt, men nu e problemet att se dom i koppel utanför murarna,

känns som om odsen e större att dessa djur missuppfattar situationer o vaktar sin ägare i fel läge.

Fast alla raser har ju varit inblandade i bitolyckor på barn, allt från cocker till KO så det tar jag inte som nåt som pekar på raserna du nämner är mer bitglada än andra.

Vill du att alla raser med vakt i ska förbjudas tex alla mastiffer, vissa bruksraser osv?
  • K Y S S

hundar har alla egenskaper som styrs av ras. dessa hundar som har enklare än andra att bita människor, likt dessa hundar ja tog upp bör inte ses som vilken liten gullig hund som ska strosa i våra parker, dessa har ökad risk att döda eller lemlesta ifall den gör utfall en enda gång,
    samhället bör ta kraft tag o kräva munkorg eller annan åtgärd mot dessa djur,

• WhiteOleander

Vad ska vi göra med alla män då? Där kan man verkligen snacka om överrisk.

• K Y S S
    WhiteOleander skrev 2014-05-10 22:59:59 följande:
    Vad ska vi göra med alla män då? Där kan man verkligen snacka om överrisk.
    ge dom ensam rätt till att äga hundraser på en vikt över 35kg då små kvinnor inte har den styrkan som krävs att hålla tillbaka en mastiff som gör utfall. dock bör även tilläggas att kriminella samt psyksjuka personer bör ej inneha hundägarskap.
  • Dexter dot com
    K Y S S skrev 2014-05-10 22:54:40 följande:

hundar har alla egenskaper som styrs av ras. dessa hundar som har enklare än andra att bita människor, likt dessa hundar ja tog upp bör inte ses som vilken liten gullig hund som ska strosa i våra parker, dessa har ökad risk att döda eller lemlesta ifall den gör utfall en enda gång,
    samhället bör ta kraft tag o kräva munkorg eller annan åtgärd mot dessa djur,

Och vilka raser är det och vad baserar du det på?
  • Whitetrash86
    K Y S S skrev 2014-05-10 23:03:44 följande:
    ge dom ensam rätt till att äga hundraser på en vikt över 35kg då små kvinnor inte har den styrkan som krävs att hålla tillbaka en mastiff som gör utfall. dock bör även tilläggas att kriminella samt psyksjuka personer bör ej inneha hundägarskap.
    hahahhahahaha
  • realisten

kan det möjligen vara så att kenneth är tillbaka igen dpck med en lite mjukare framtoning denna gång?

Självklart är det så att hundarna med rätt ägare inte utgör någon fara för samhället.

Svar på tråden hur tänker man när man skaffar en väldigt Bitglad / Vaktande hundras i städer?