2.5 åring som alltid sovit dåligt!!
Vi behöver hjälp!
Vi har en dotter som alltid (alltså alltid) sovit dåligt (läs = knappt alls).
När hon var mellan 0-12 månader led hon av reflux och kolik. Hon skrek mer eller mindre dygnet runt och nätterna var absolut värst. Det var en pärs utan dess like. Sedan började en ny era som fortfarande håller i sig. Hon somnar i sin säng med endera mamma eller pappa. Vi läser en saga och sedan endera sjunger eller lyssnar på saga på cd. Det går ofta ett par timmar och sedan bryter det lös. Hon vaknar ofta och är helt panikslagen. Viftar och slår, skriker och är svår att "nå". Det går inte att trösta henne. Det spelar ingen roll vad vi gör. Om vi gullar, sitter tyst, lyfter upp, går därifrån, säger till lugnt och sakligt att det är natt och nu ska vi sova. Det kan hålla på i allt mellan 15 min till över en timme. Upplever det inte som nattskräck då hon haft ett par såna "anfall" och vi har då verkligen känt att hon inte är vaken.
Hon får efter det ofta sova i vår säng då det är för oss vuxna mest bekvämt. Ibland somnar hon om rätt fort efter att hon lugnat ner sig och ibland tar det tiiid. Efter att hon somnar om dröjer det ofta inte länge innan hon vaknar igen. Alltid ledsen men inte lika hysterisk. Hon har svårt att somna om och det spelar egentligen ingen roll vad vi gör. Helst vill hon att vi sjunger (det kan vi få göra i 30 min). Hon kommer på än det ena än det andra. Hon vill ha macka, vatten, byta blöja, att vi ska sjunga osv osv. Vi har gjort mycket av detta nattetid för att få henne nöjd och att hon ska somna om så fort som möjligt, men nu orkar jag snart inte mer. Det tar sån kraft att natt efter natt gång efter gång ska genomgå denna process.
Det spelar ingen roll om vi sover borta eller hemma.
Vi har testat det allt vi kan komma på. Och det finns nog ingen som läst så mycket om barns sömn som jag.
Och nu vet jag inte vad jag ska ta mig till. Det sliter ju på hela familjen, och det är hemskt att se henne så ledsen.
Är det någon som har tips på vad tusan jag ska göra?!