• Anonym (Karin)

Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?

Tycker det är viktigt med ett sparande till barnen då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig tills jag fyllde 18 år.

Nu är det så att jag har två barn tillsammans med min sambo och han har även tre barn sedan ett tidigare förhållande. 
    Jag vill kunna ge mina barn samma förutsättning som jag fick, då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig och mina syskon tills vi blev myndiga.

Jag påtalade det till min sambo några år innan vi fick gemensamma barn och han öppnade ett konto i hans namn och ha undan någon hundring i månaden. 
    Sen blev vi sugen på att boka en resa utomlands och vi har ganska dåligt med pengar så han tog dom pengarna för barnens del så sparande hamnade på noll igen. 

När gemensamma barnet föddes öppnade vi på en gång ett konto i mitt namn som vi sätter in pengar på, han sätter in samma summa till alla barnen. Men på det viset blir det ändå att gemensamma barnet får dubbelt så mycket mer varje månad då jag inte sparar till bonusbarnen. 

Sen kom sommaren igen och vi ville åka på en resa och bokade en och sambon tog även då från bonusbarnens konto så det blev noll igen.

Det kanske inte känns helt rätt det vi har gjort men samtidigt så har deras mamma och nya sambo bra ställt så det kommer inte gå någon nöd på dom medans vi kämpar med ekonomin.

En tanke jag har fått är om sambon lägger sparandet till våra nu två gemensamma barn och sätter in den summan på hans stora barns konto då dom är äldre och han började spara senare till dom.

Tror ni att barnen kommer sitta och jämföra var dom har fått i sparande i framtiden och bli osamas pga av att våra gemensamma ev får mer?

• Svar på tråden Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?
  • Retzina

Min mamma sparade i fonder åt mig och min syster plus ett litet extra sparkonto på det. Vi har aldrig pratat om hur mycket vi hade på våra konton.
    Ett tips är att ni fixar ett konto som ni inte kan plocka ut pengar i från via internet, utan måste gå till banken om ni vill komma åt det. På så sett så kanske ni inte tömmer det lika enkelt. Sen är räntefonder bra till dem yngre barnen, då växer pengarna lite (kan även stå still/gå ner om det är aktier i dem)

• MuppinCowboy

Det här har inte så mycket med sparande att göra vare sig det är till bio eller bonusbarn, jag tycker mer det handlar om att ni sparar till er själva och era resor.

Bestäm er för om ni ska spara till barnen eller inte och hur mycket osv och starta ett eget sparande för era egna nöjen, som det är nu spelar det ingen roll hur mycket ni sparar för vilket barn för ni nallar hela tiden av sparandet för egen del.

Dumhet diskriminerar inte
  • Grappa

Varför tar ni pengarna från bonusbarnen och inte från de gemensamma som har dubbelt så mycket på kontot?

• Påven Johanna

Kasst gjort. 

Fördela de pengar som finns kvar (sparandet till de gemensamma barnen) efter era semestrar på alla barnen. 

• Habba

Det rimmar ganska illa att säga att man har dåligt med pengar, men lik förbaskat kan ta ut pengar från barnens sparkonto för att man blir sugen på en resa.

• Anonym (Karin 2)
    Habba skrev 2014-05-11 14:01:32 följande:
    Det rimmar ganska illa att säga att man har dåligt med pengar, men lik förbaskat kan ta ut pengar från barnens sparkonto för att man blir sugen på en resa.
  • Anonym (Karin 2)
    Grappa skrev 2014-05-11 13:49:08 följande:
    Varför tar ni pengarna från bonusbarnen och inte från de gemensamma som har dubbelt så mycket på kontot?
  • Anonym (Bea)

Hur kan man med att sno pengarna från sina egna barn så som din man nu har gjort 2 ggr? Var barnen med på resorna eller hur motiverar man för sig själv att man gör något så fult? Självklart ska inte du behöva spara till hans barn det får han och barnens mamma göra så i mina ögon är det helt ok att de gemensamma barnen får dubbelt sparande. Men man stjäl inte sedan pengarna!!

• Papito

[quote=73209393][quote-nick]Anonym (Karin 2) skrev 2014-05-11 14:04:18 följande:[/quote-nick][/quote]

• Papito
    Grappa skrev 2014-05-11 13:49:08 följande:

Svar på tråden Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?