Tänker vi fel vid sparande till bonusbarn och gemensamma barnen?
Tycker det är viktigt med ett sparande till barnen då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig tills jag fyllde 18 år.
Nu är det så att jag har två barn tillsammans med min sambo och han har även tre barn sedan ett tidigare förhållande.
Jag vill kunna ge mina barn samma förutsättning som jag fick, då mina föräldrar sparade lite varje månad till mig och mina syskon tills vi blev myndiga.
Jag påtalade det till min sambo några år innan vi fick gemensamma barn och han öppnade ett konto i hans namn och ha undan någon hundring i månaden.
Sen blev vi sugen på att boka en resa utomlands och vi har ganska dåligt med pengar så han tog dom pengarna för barnens del så sparande hamnade på noll igen.
När gemensamma barnet föddes öppnade vi på en gång ett konto i mitt namn som vi sätter in pengar på, han sätter in samma summa till alla barnen. Men på det viset blir det ändå att gemensamma barnet får dubbelt så mycket mer varje månad då jag inte sparar till bonusbarnen.
Sen kom sommaren igen och vi ville åka på en resa och bokade en och sambon tog även då från bonusbarnens konto så det blev noll igen.
Det kanske inte känns helt rätt det vi har gjort men samtidigt så har deras mamma och nya sambo bra ställt så det kommer inte gå någon nöd på dom medans vi kämpar med ekonomin.
En tanke jag har fått är om sambon lägger sparandet till våra nu två gemensamma barn och sätter in den summan på hans stora barns konto då dom är äldre och han började spara senare till dom.
Tror ni att barnen kommer sitta och jämföra var dom har fått i sparande i framtiden och bli osamas pga av att våra gemensamma ev får mer?