• ledsnapappan

Är detta normalt? Vad heter det i så fall?

Min syster jobbar som personlig assistent och har jobbat natt några gånger och enligt henne så under natten är det ca 4-5 timmar som hon inte får betalt för. De kallar detta för väntetid eller jourtid eller annat skit. Enligt mig låter det som skitsnack hur ska man vara borta hemifrån 5 timmar och inte få betalt för det när man är hemma hos en brukare? Det här är alltså privat och inte genom kommunen eller så. Det hela verkar skumt men om någon kan komma med en förklaring till varför detta sker eller om det ens får ske vore jag tacksam för svar.

• Svar på tråden Är detta normalt? Vad heter det i så fall?
  • J90
    ledsnapappan skrev 2014-05-11 14:19:31 följande:
    Min syster jobbar som personlig assistent och har jobbat natt några gånger och enligt henne så under natten är det ca 4-5 timmar som hon inte får betalt för. De kallar detta för väntetid eller jourtid eller annat skit. Enligt mig låter det som skitsnack hur ska man vara borta hemifrån 5 timmar och inte få betalt för det när man är hemma hos en brukare? Det här är alltså privat och inte genom kommunen eller så. Det hela verkar skumt men om någon kan komma med en förklaring till varför detta sker eller om det ens får ske vore jag tacksam för svar.

Det sker mest hela tiden, och får det med.

Tror att det har att göra med hur just den personen man jobbar åt sover och hur ofta han/hon behöver ens hjälp under natten.

Dock låter det konstigt om hon inte får något alls. Jag har under jourtid haft mindre betalt, men betalt.

Nu har jag full betalning och det beror på att personen jag jobbar åt behöver min hjälp hela tiden och att jag har vaken natt pga det.
  • Gladskit

Har man sovande jour eller någon form av beredskap så stämmer det att all tid inte löneberäkas.
    Inom det avtal som jag har erfarenhet av så ligger jouren mellan 23 och 06.
    Du är alltså på arbetsplatsen 7 timmar.
    Hälften av tiden får du timlön för 3,5 timmar.
    Men jourtillägget har du för 7 timmar.
    Och det är inga konstigheter. Om allt är lugnt så sover du ju igenom natten.
    Det är skillnad på vaken natt, som tex. på akutavdelningar och förlossning där du arbetar hela natten. Då har du givetvis lön för hela arbetspasset.

Svar på tråden Är detta normalt? Vad heter det i så fall?