• Anonym (oerfaren)

Skaffa häst, oerfaren, går det?

Hallå, 
    Jag och min sambo har länge diskuterat våra möjligheter och förutsättningar att skaffa häst, och nu vill jag gärna höra om det finns något "hästfolk" på Familjeliv som skulle kunna hjälpa oss i våra funderingar.. 

Grejen är att vi har en funktionsnedsatt dotter på snart fyra år som är helt tokig i hästar, problemet som uppstår är att vi har två timmars resande till närmsta stall och den resan är allt annat än enkel att genomföra med henne.. 
    Vi har däremot stora marker och, tror jag, energin som krävs för att ta hand om häst. Jag och min sambo har en fantastisk relation, vi är båda djurälskare och trots att vi båda arbetar har vi båda mycket energi kvar till kvällar och helger.. Men eftersom jag aldrig haft en häst kan jag inte vara säker på att jag vet vad som krävs, jag red på ridskola för en herrans massa år sedan men mer erfarenhet än så har jag inte.

Det här kanske låter korkat, men hur gör folk första gången de skaffar häst.. om de är vuxna tänkte jag.. Finns det utbildningar i hästskötsel att gå? Läser de sig till allt?

Kanske är det dumdristiga tankebanor vi har, jag vet inte, men då det är en av de få sakerna dottern verkligen går igång på kan jag inte riktigt släppa tanken.

• Svar på tråden Skaffa häst, oerfaren, går det?
  • Nyfiken gul

jag jobbar på en stor ridskola och jag kan säga att det är mycket mycket mera jobb än man tror , det är mer jobb än bara lite mockning och utfodring.

Jag skulle rekommendera att du som vuxen som ändå ska ha ansvaret kanske blir fodervärd på någon häst i din närhet och verkligen får känna på vad hela hästlivet går ut på. 

Mycket kan man läsa sig till och mycket kan man lista ut med hjälp av kurser men du måste ändå veta konkret vad du ger dig in på och den kunskapen måste du skaffa dig via en verklig häst. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (oerfaren)
    Nyfiken gul skrev 2014-05-11 18:09:49 följande:
    jag jobbar på en stor ridskola och jag kan säga att det är mycket mycket mera jobb än man tror , det är mer jobb än bara lite mockning och utfodring.

Jag skulle rekommendera att du som vuxen som ändå ska ha ansvaret kanske blir fodervärd på någon häst i din närhet och verkligen får känna på vad hela hästlivet går ut på. 

Mycket kan man läsa sig till och mycket kan man lista ut med hjälp av kurser men du måste ändå veta konkret vad du ger dig in på och den kunskapen måste du skaffa dig via en verklig häst. 
    Nu tror jag det skulle vara svårt att hitta någon där jag bor som behöver fodervärd då det är rätt glest om hästgårdarna, men jag antar att man kan annonsera på exv blocket...

Då uppstår nästa fråga, hur skaffar man(på bästa sätt) sig tillräckligt med information och kunskap för att klara av vad det innebär att vara fodervärd? Tips? Som sagt vet jag inte vad som krävs och jag har inga hästägare i vänskapskretsarna som skulle kunna ta med mig och låta mig lära den vägen..

Jag är inte rädd för långsiktiga planer, tar det åratal av förberedelser och fodervärdskap så är jag beredd på det, man kanske till och med inser att det räcker bra på det viset.. Men vad jag funderar över nu är hur vi förbereder oss på bästa sätt för att komma till en punkt där vi känner att vi har den kunskap och erfarenhet som krävs för att ta ställning till om vi vill ta det ansvar som en häst kräver
  • Snuttan80

Du kan inte heller bara ha en häst, den behöver sällskap i hagen och stallet

• Sisisisi

Det finns familjeridläger, kanske kan vara något att börja med.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Vickan I

Ni kan ju inte heller skaffa en ensam häst. Den måste ha sällskap av annan häst/djur enligt lag.

Kan du inte ta kontakt med några som håller hästar runt omkring och förklara läget och be att få gå med så mkt som möjligt för att få en första inblick. Kunskapen måste ju vara så mkt större om man skaffar häst på en egen gård än i stort stall där det finns kunnigt folk att få råd och tips ifrån. Är det en ponny du tänker som er dotter ska rida på?

• Fiamedbarn

Men man kanske kan skaffa en get som sällskap! Eller har ni stall kanske ni kan hyra ut en stallplats - sen bestämmer ni själva vad som ingår och inte med utfodring, in- och utsläpp och så.Mitt tips är att hyra en häst över sommaren, det blir lagom långt ansvar och så får ni prova på hur det känns. Har ni inte stall kanske ni kan satsa på lösdrift istället, då slipper ni det där med in-och utsläpp. Är det mycket jobb med hästen kanske ni kan skaffa en medryttare som både betalar, rider och sköter om hästen vissa dagar!  Kolla gärna på forumet Bukefalos, där finns det kanske många hästkunniga som kan svara.

Låt inte bristen på erfarenhet hindra er! Varför inte passa på att hyra en vuxenhäst också!

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • whydoyoucare

Foder är första steget, då har du hästen som att den är din men du äger den inte. Man har möjlighet att lämna tillbaka den till ägaren om det inte fungerar. Tycker inte det låter som en bra ide att köpa en häst när det inte finns någon erfarenhet i familjen.

Häst kräver mycket arbete, pengar, tålamod och allt därtill. Sköter man den inte på rätt sätt så kan det gå käpp rätt åt helvete.

Om jag var du så skulle jag prata med ridskolan om era funderingar. Då får ni professionella och erfarna tips och råd

• Litet My

Det låter inte som någon bra ide, det är mycket man måste kunna för att ha häst och har man ingen kunnig tex i samma stall måste man kunna ännu mer. Hur räknar man ut foderstat, hur sköter man hästen varje dag, hur vet jag om hästen är sjuk, vad härjar om hästen inte vill göra det jag vill att den ska göra. Jag tänker också familjeridläger, på en del ridskolor får man mot en summa pengar ha en ridskolehäst som sin egen vissa helger, även om det är en bit att åka skulle det kanske fungera vh eller dyl ofta har ridskolorna små kurser också.

• Gena

Jag tycker inte ni ska skaffa häst om ni inte har kunskapen. Det är mycket man behöver veta för att klara av att ta hand om en häst. Även om ni skaffar en riktigt snäll häst så kan den börja uppföra sig illa efter ett tag om den bor hos folk utan hästvana, som inte håller efter uppförandet och beteendet. Om den börjar fåna sig och skaffar fula ovanor kan ni ha svårt att stävja dessa och det kan bli värre och värre.

Jag tror inte det är så enkelt som att gå en kurs, det krävs ett par års innötning för att veta hur man hanterar en häst (då menar jag inte bara ren skötsel utan även hur man interagerar så att den förstår att man är flockledare). Hästar är oerhört perceptiva och märker på en gång om ni är osäkra och beroende på läggning kan de dra nytta av det.

Hästar som är ensamma kan uppföra sig väldigt annorlunda mot för hur de är annars. Om ni tar hem en häst till er så kan den vara helt annorlunda mot för hur den uppförde sig när den stod i ett stall med andra hästar.

• Mioni
    Fiamedbarn skrev 2014-05-11 18:41:43 följande:
    Men man kanske kan skaffa en get som sällskap! Eller har ni stall kanske ni kan hyra ut en stallplats - sen bestämmer ni själva vad som ingår och inte med utfodring, in- och utsläpp och så.Mitt tips är att hyra en häst över sommaren, det blir lagom långt ansvar och så får ni prova på hur det känns. Har ni inte stall kanske ni kan satsa på lösdrift istället, då slipper ni det där med in-och utsläpp. Är det mycket jobb med hästen kanske ni kan skaffa en medryttare som både betalar, rider och sköter om hästen vissa dagar!  Kolla gärna på forumet Bukefalos, där finns det kanske många hästkunniga som kan svara. Låt inte bristen på erfarenhet hindra er! Varför inte passa på att hyra en vuxenhäst också!
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

Man SKA enligt lag ha sällskap av HÄST till en annan häst. En get räcker inte.
  • slutatsnusa
    Mioni skrev 2014-05-11 23:40:13 följande:

Man SKA enligt lag ha sällskap av HÄST till en annan häst. En get räcker inte.

jag trodde det var lag på att ha annat flockdjur ihop med häst?

hursomhelst mår en häst allra allra bäst av att ha sällskap av en annan häst.
    åk på ett familjeridläger som någon. åk runt i trakten o knacka på hos folk med häst för att se hur de har det med stall eller lösdrift mm. låna böcker om hästar och hästägande
    det finns ett forum som heter bukefalos.se kolla in där så får du ett hum om olika saker folk diskuterar och frågar om
  • Vickan I

Det är inte lag på en annan häst som sällskap. Det skulle (lagtekniskt) gå med en get eller ko också, även om en annan häst kanske är att föredra.

• Anonym (Ina)
    Vickan I skrev 2014-05-12 07:54:27 följande:
    Det är inte lag på en annan häst som sällskap. Det skulle (lagtekniskt) gå med en get eller ko också, även om en annan häst kanske är att föredra.

Fast vår 4h-gård fick inte behålla sin åsna om de inte skaffade en till åsna. Att den gick med hästar dög inte utan de blev anmälda vid inspektion. Där stod klart och tydligt att det ska vara en av samma ras om inte särskilda anledningar föreligger. Att bara vilja ha en höst gäller inte som ett särskilt skäl.
  • isolande

TS, skaffa inte en häst bara sådär om ni inte är vana. Det finns mängder med sjukdomar hästar kan få om man t.ex ger dem fel slags mat, har dem på fel typ av marker, skor dem fel, rider dem fel, har fel utrustning osv. Om man dessutom inte är särskilt duktig på att rida kan ridningen bli farlig, framförallt för din dotter.

Även shetlandsponnier kan få panik och skena eller rusa över en i hagen och det kan skada en rejält även om man är vuxen. Bara grejen att få in en häst i en transport för att ta sig till veterinären kan vara livsfarligt om man gör fel. Att hålla ett fåtal hästar på en plats kan göra dem extremt känsliga för separationer och kanske oridbara när de bara vill tillbaka till sina kompisar hela tiden..... osv osv

Ni behöver hästkunniga människor att fråga i princip varje dag, och dem hittar man på en ridskola eller i stall med andra hästar och hästägare. Bor ni för långt ifrån andra stall så anmäl er till ridläger på sommaren istället.

Svar på tråden Skaffa häst, oerfaren, går det?