Skaffa häst, oerfaren, går det?
Hallå,
Jag och min sambo har länge diskuterat våra möjligheter och förutsättningar att skaffa häst, och nu vill jag gärna höra om det finns något "hästfolk" på Familjeliv som skulle kunna hjälpa oss i våra funderingar..
Grejen är att vi har en funktionsnedsatt dotter på snart fyra år som är helt tokig i hästar, problemet som uppstår är att vi har två timmars resande till närmsta stall och den resan är allt annat än enkel att genomföra med henne..
Vi har däremot stora marker och, tror jag, energin som krävs för att ta hand om häst. Jag och min sambo har en fantastisk relation, vi är båda djurälskare och trots att vi båda arbetar har vi båda mycket energi kvar till kvällar och helger.. Men eftersom jag aldrig haft en häst kan jag inte vara säker på att jag vet vad som krävs, jag red på ridskola för en herrans massa år sedan men mer erfarenhet än så har jag inte.
Det här kanske låter korkat, men hur gör folk första gången de skaffar häst.. om de är vuxna tänkte jag.. Finns det utbildningar i hästskötsel att gå? Läser de sig till allt?
Kanske är det dumdristiga tankebanor vi har, jag vet inte, men då det är en av de få sakerna dottern verkligen går igång på kan jag inte riktigt släppa tanken.