• Anonym (Vis)

Tandvärk i visdomstand.

Har lite tandvärk i en visdomstand nu. Min undran om det blir värre och man åker in akut, exakt vad gör tandläkaren då? Och hur får man veta vart man ska åka?

• Svar på tråden Tandvärk i visdomstand.
  • IsDimma

Min gissning är att dom drar ut den. Men kanske inte akut, det vet jag inte. Och vart man ska vända sig? Googla.

• lövet2

Du ringer till din tandläkare (för du har väl någon?). Då får du en akuttid och åker dit. Vad tandläkaren sedan gör, beror på vad som är problemet. Kanske han lagar och kanske han drar den. Eller så blir det någon annan behandling.

• nozpa

Är det inflammerat får du kanske antibiotika innan den ska dras för att bedövningen ska bli bra. Men min gissning är att dom drar ut den direkt. Alt lagar om du vill det och det går. Ring din tandläkare imorgon. Har du ingen så letar du upp en, antingen privat eller folktandvården. Ring direkt på morgonen.
    Det finns säkert någon jourtandläkare också. Men förmodligen gör dom inget ikväll förutom att ev skickar med ett par värktabletter.

• jossie01

Man drar inte ut tanden i första hand! Den har antagligen blivit infekterad pga du inte har borstat ordentligt. Det är ju väldigt svårt att hålla rent. Min tandläkare sa att jag skulle köpa hexident på apoteket och en liten tandborste. En borste som bara har en pigg så du kommer åt ordentligt. Doppa borsten i hexident och borsta på tanden och runt om den. Det kommer kännas ömt och blöda men det ska det göra. Man får inte vara feg med borstningen. 

Så fort jag känner att det trycker på i  min tand nu så använder jag detta tills det går över. 

Svar på tråden Tandvärk i visdomstand.