• Anonym (Ångest i magen)

Flytt Ångest?

Hej!

Flyttade hemifrån för en vecka sedan, har bott hemifrån 1 månad tidigare, men det var på annan ort och hade sådan ångest då, sedan fick jag inte behålla den lägenheten. Jag flyttade då hem igen, till föräldrarna, och sedan flyttade igen, en månad senare och tog en lägenhet i samma stad den här gången.

Nu tar det ungefär 30 minuter att gå hem till föräldrarna, uppför ett berg. Min tjej är från annan ort så hon är hos mig oftast de flesta helgerna. Jag har vänner som bor en halvtimme bort om man går, 15 minuter med buss.

Ändå har jag efter denna flytt, en sådan jävla flytt ångest!
    Jag saknar hundarna, föräldrarnas gnäbb och allt annat! Innan kunde man sitta hemma, spela en hel kväll, eller kolla på serier en hel dag, sedan gå ner på undervåningen och alltid veta att morsan eller farsan var hemma och man hade någon att prata med...

Nu, på vardagarna och helger ibland så känner jag mig bara så jävla ensam, allt är tyst...
    Självklart har jag på TV'n med svenska röster hela dagarna för att det inte ska vara tyst men det hjälper knappt inget :/

Är detta vanligt, om man bort, mer än 2/3 av ens liv i ett och samma hus med föräldrarna, och sedan flyttar ut, till något eget, helt själv?

Blir helt nojjig att jag kommer få leva med denna ångest känslan i magen i resten av mitt liv liksom...?

Tack på förhand för alla som läser och lyssnar!

MVH
  • Svar på tråden Flytt Ångest?
  • Anonym (?)

Hur gammal är du? Kanske är du inte redo att flytta hemifrån.

• Koala

För mig har det alltid tagit ett bra tag innan jag trivts och känt mig "hemma" i en ny lägenhet när jag flyttat. Så kanske det också är för dig?

Var det du som ville flytta hemifrån? Kan du flytta tillbaka igen om du skulle vilja?

Jag är 23. Så jag borde vara redo tycker jag. Men har ju bort hemma i så många år, ganska skyddat och tryggt. Sedan flyttade jag ju en månad, kom hem igen i en månad och sedan flyttade nu lite permanent.

Jag var den som ville flytta, min föräldrar ville la det med så sett. Det är la dax när man börjar bli min ålder om inte annat... Har ju flyttat tillbaka en gång så skulle kunna göra det igen, men det skulle inte vara så jätte gillat. Men varför skulle jag flytta egentligen? Lägenheten är fin, ligger relativt bra och så, bara ångest känslan jag har i magen, eller bara en kuslig känsla av ensamhet :/

• Anonym (?)
    Anonym (Ångest i magen) skrev 2014-05-11 22:02:00 följande:
    Jag är 23. Så jag borde vara redo tycker jag. Men har ju bort hemma i så många år, ganska skyddat och tryggt. Sedan flyttade jag ju en månad, kom hem igen i en månad och sedan flyttade nu lite permanent.

Jag var den som ville flytta, min föräldrar ville la det med så sett. Det är la dax när man börjar bli min ålder om inte annat... Har ju flyttat tillbaka en gång så skulle kunna göra det igen, men det skulle inte vara så jätte gillat. Men varför skulle jag flytta egentligen? Lägenheten är fin, ligger relativt bra och så, bara ångest känslan jag har i magen, eller bara en kuslig känsla av ensamhet :/

Men det kan vara jobbigt faktiskt. Det är ju en stor omställning. Det kommer att bli bättre när du bor in dig.
  • Anonym (sammaär)

Så var det för mig med! Jag var 21 när jag flyttade hemifrån, fast då till min kille.

I all fall, den första tiden så var jag ofta hemma hos mina föräldrar ändå och ibland sov jag till och med över, och ibland i flera dagar. Det kändes tryggt att ha 2 hem ett tag innan jag vågade ge mig ut helt. 

• Anonym (Det går över)

Ja jag tror det kan vara något som går över. Sim du skriver själv så är du van vid dina föräldrars ljud osv.

Kan du inte bjuda över kompisar?

Joo självklart kan man det, men det blir bara ibland, och isåfall på helger :/

Jag hoppas att det går över iaf! :3

• Anonym (sammaär)
    Anonym (Ångest i magen) skrev 2014-05-12 17:31:56 följande:
    Joo självklart kan man det, men det blir bara ibland, och isåfall på helger :/

Jag hoppas att det går över iaf! :3
    DET GÅR ÖVER!! Successivt, först är det jobbigt, sen blir det lättare och lättare, och sedan kommer du komma till en punkt då du kan njuta av tystnaden :)
  • Lurvenpajsaren

Skäms inte över det utan ta det som det kommer. Bestäm dig för att sova lver hos dina föräldrar ett par nätter i veckan så har du något att senfram emot. Berätta för dem hur du känner.

Jag flyttade hemifrån vid tjugo fyllda och trodde allt bara skulle vara frid och fröjd, men en kväll när tvättmaskinerna strulade i tvättstugan vällde allt upp och jag ringde gråtande hem till mamma som fick komma och sova över. Det här var för 21 år sedan.

Det är inte konstigt att emellanåt längta tillbaka. Jag som alltid sagt att jag ska sparka ut mina barn när de fyller arton har kommit fram till att det är nog inte så enkelt.

Prata med dina föräldrar om hur du känner och ta det bara lugnt. Det löser sig med tiden!

Det har blivit lite bättre...

På vardagar när jag är iväg under dagarna så går alla dagar så snabbt så då känner jag i stort sett ingen ångest...

Men på helgerna kan det kännas ibland fortfarande... störande som fan :/

• Koala

Vad skönt att det har blivit bättre! Trivs du bättre i lägenheten, känns det mera som "ditt" hem nu? Jag tyckte det var kul att få möblera och fixa i min nya lägenhet, då boar man in sig liksom och det känns lättare att vara ensam hemma.

• Koala

Vad skönt att det har blivit bättre! Trivs du bättre i lägenheten, känns det mera som "ditt" hem nu? Jag tyckte det var kul att få möblera och fixa i min nya lägenhet, då boar man in sig liksom och det känns lättare att vara ensam hemma.

• Anonym (cam)

Så kände jag med när jag flyttade hemifrån, fast jag flyttade till andra sidan Sverige och kände nästan ingen där. Jag gjorde så att jag försökte satsa mycket på att göra det så trevligt som möjligt, lärde mig laga mina favoriträtter, försökte ha samma rutiner som hemma, ringde ofta och såna saker. Försök skapa rutiner då känns ofta det mesta bättre.

Det känns lite mer som hemma faktiskt, men mycket av det får jag nog ge till min tjej som har bort här dygnet runt i stort sett, hon får det att inte bli ensamt liksom :P

Men så fort jag är hemma och hälsar på så saknar man ju det så får man tillbaka ångesten i någon dag. Ibland kan den komma va andra anledningar med :/

Thats life i guess...

• Anonym (sammaär)
    Anonym (Ångest i magen) skrev 2014-05-31 00:31:54 följande:
    Det känns lite mer som hemma faktiskt, men mycket av det får jag nog ge till min tjej som har bort här dygnet runt i stort sett, hon får det att inte bli ensamt liksom :P

Men så fort jag är hemma och hälsar på så saknar man ju det så får man tillbaka ångesten i någon dag. Ibland kan den komma va andra anledningar med :/

Thats life i guess...
    Så var det för mig med, i ett år nästan. Men nu så är det tvärtom istället. Får ångest av att vara hos föräldrarna och vill bara hem till min lägenhet.

Det kommer för dig med! 
Svar på tråden Flytt Ångest?