• Kiwimamma

skötbord på tvättmaskin

Hej!
    Vi bor rätt så trångt och har tänkt använda tvättmaskinen som skötbord. Har redan köpt en uppblåsbar skötbädd från ikea men vad ska man ha under? Är liksom lite orolig att bebisen kan trilla ner på sidorna. Finns det nån typ av "insats" man kan köpa men skydd på sidorna(typ gammaldags balbord om ni fattar?)? Bara som en platta med sidoskydd. Alla skötbord jag har hittat har ju ben av nåt slag.... Hur löser ni detta???

• Svar på tråden skötbord på tvättmaskin
  • Änglatuss

Man kan bygga till ett eget kanske!

• Mumin

Vi hade skötbordet på tvättmaskinen men det fanns en vägg på ena sidan och en torktumlare på andra, så det fanns ingen risk för att bebisen skulle trilla ner på sidorna.
    Kan ni inte snickra ihop en insats själva? Tre plywoodskivor och lite spik eller nåt sånt.

• Kiwimamma

Jo jag vet att man kan bygga ett eget... men med tanke på allt nödvändigt och onödigt som finns att köpa till en kommande bebis undrar jag bara om det inte finns något liknande till tättmaskinen...?

• ElsaEbbesMamma

Har oxå tänkt ha skötbordet så där!
    Har vägg på ena sidan o en vask på andra.. Det jag undrar om det finns nå slags "halkskydd" man kan lägga under skötbädden från ikea.. tyckte att den for runt lite..
    Vet en annan som haft likadant, o inte haft nå speciellt skydd runt omkring. Du kommer ju alltid stå där o ha uppsikt över ditt barn..
    Men som de andra säger, man borde ju kunna snickra ihop ett själv?

• Kiwimamma

Vi har väggar på sidorna, men bakom tvättmaskinen är det som ett halveters hålrum... Säkert rätt orimligt att bebisen skulle trilla ner där... men ändå. Tycker bara det är så konstigt att det inte finns nåt ställe som säöljer nåt liknande. Tycker mig ha kollat överallt...!

• Kewo

Har mitt skötbord på tvättmaskinen. Från början bara med den upplåsbara dynan från IKEA men eftersom babyn växte och blev större och sprattalde runt lite mer, så fick jag tänka om. Har satt ett skötbord i vit ståltråd som egentligen ska sitta på ett badkar ovanpå tvättmaskinen. Tog en vit platta, borrade hål i den och knöt fast skötbordet ordentligt. Sen tog jag bred dubbelhäftande tejp och satte fast plattan på tvättmaskinen. Sitter superstadigt, och dessutom kom babyn "upp" lite, "arbetshöjden" på bara tvättmaskinen var för låg för mig. Nu har jag fått ett extra utrymme mellan tvättmaskinen och skötbordet där jag har plastkorgar med allt från tvättlappar till salvor, blöjor, mm mm. Funkar kanonbra!

• Kiwimamma

LillCatta:
    Jo vi har funderat på det oxå... Vi får väl se hur vi gör... 9 veckor kvar...

• Mom2BeAgain

Du bör aldrig släppa taget om bäbisen - utan bör alltid hålla en hand på magen, hela tiden. Även små bäbisar kan vända sig....

Vi hade/kommer att ha ett skötbord på tvättmaskinen - men eftersom jag alltid hade en hand på min son, hade jag inget att oroa mig för....

• enilorac

Vi har också skötbädd på tvättmaskinen, men har en tjock modell med kanter från Babyproffsen.
    Man kan ju köpa ett väggskötbord med höga kanter om man har ont om plats....

Kram C

• MaddeL

enilorac:
    Så hade jag också tänkt göra, funkar det bra? Har du den som den är eller har du något mjukt "fodral" eller handduk så att bebisen slipper ligga direkt på plasten? Verkar kallt och oskönt!? Hoppads du förstår hur jag menar.

• enilorac

Våran skötbädd verkar inte så kall eftersom det är ett tyg runt om i ett material som är smutsavvisande.... Det är alltså inte i plast om du förstår vad jag menar...... Kommer nog ändå ha en mjukare handduk under barnet som man kan byta ut när den blir lite smutsig. Råkar skötbädden bli smutsig går våran att ta av och tvätta.... Det jag gjort med tvättmaskinen är att jag dragit ut den en bit från väggen då skötbädden var lite längre än tvättmaskinen. Då blev det jättebra och stabilt !

Kram C

• MaddeL

Aha. Tack för tipsen Enilorac.

kramar tillbax!

• Ponina

Ni som har användt tvättmaskinen som skötbord; har det varit ett problem när tvättmaskinen varit igång och bebisen behövt bytas. Har ni blivit tvugna att byta på golvet ofta? Eller det kanske har fungerat bra att byta blöjan medan maskinen har varit igång? Ingen som har dåliga erfarenheter av detta? Som har kännt att det hade varit bättre med ett riktigt skötbord?

Funderar nämligen också på att göra såhär.

• Mumin

Det var aldrig några problem när tvättmaskinen var igång, vi bytte kanske inte mitt under högcentrifugeringen bara. Annars var det helt ok. Jag kan inte minnas att jag en enda gång fick avstå ett blöjbyte just där pga av att tvättmaskinen var igång.

Jag var på Babyland idag och såg ett skötbord man kan sätta på spjälsängen. Det var liksom som ett gammaldags bakbord. Fast det var ganska dyrt, 6-700 kr. Men man skulle kunna ha det på tvättmaskinen tänker jag.

• Kiwimamma

Nu har vi funderat lite. Vi kommer snickra ihop ett eget skötbord som man kan lägga på tvättmaskinen, med ben bakom som stöd. Har kommit fram till att det blir bästa lösningen för oss... Våran tvättmaskin går att pausa om man ska byta under t.ex centrifugeringen, så det blir nog inga problem...

Svar på tråden skötbord på tvättmaskin