• Blancheflour

Skulle du sälja din fastighet för ett skambud?

Hej.

Jag har lagt bud på en fastighet som har varit till försäljning i flera omgångar men inte har blivit sålt. Så nu i dag la jag ett skambud på fastigheten - 200.000 under utropspris. Hur reagerar säljare generellt på skambud, någon som vet?  Vad är oddsen är hen fastigheten säljer till mig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-11 22:56
    ...att hen säljer fastigheten till mig ska det stå :)

• Svar på tråden Skulle du sälja din fastighet för ett skambud?
  • Arbetsvegan

Är jag inte desperat så skulle jag ta det som oförskämt.  Vid senare tillfälle inte låta dig köpa det även om ditt pris var högst.  Och ja, jag har varit med om det.

• Blancheflour
    Arbetsvegan skrev 2014-05-11 22:58:31 följande:
    Är jag inte desperat så skulle jag ta det som oförskämt.  Vid senare tillfälle inte låta dig köpa det även om ditt pris var högst.  Och ja, jag har varit med om det.
    även om du skulle ha försökt sälja i olika omgångar och inte lyckats?

Vill inte vara oförskämd men taxeringspriset är hälften så lågt som mitt bud vilket betyder att mitt bud ändå är mycket högre än fastighetens egentliga värde...
  • 130303

Taxeringsvärdet ska vara lägre än husets värde, 75% av huset värde ska det ligga på. Samt att taxeringsvärdet inte ändras hela tiden, så det kan ligga ytterligare lite lägre än 75%

• Arbetsvegan
    Blancheflour skrev 2014-05-11 23:09:52 följande:
    även om du skulle ha försökt sälja i olika omgångar och inte lyckats?

Vill inte vara oförskämd men taxeringspriset är hälften så lågt som mitt bud vilket betyder att mitt bud ändå är mycket högre än fastighetens egentliga värde...
    Helt ärligt så har jag inte upplevt just det så jag svarade egentligen bara på halva di frågeställning.
    Då kanske det inte är så lågt ändå , med skampris tolkar jag det som riktigt, riktigt lågt, ner mot halva marknadsvärdet.  Det beror ju mycket på omständigheterna, om det funnits andra som velat men hoppat av på grund av olika orsaker eller om de inte fått några bud alls. Är det som det sistnämnda borde han fatta att han ska ta chansen, är det som det första så finns det kanske inte så stor anledning att sälja till dig utan bara att vänta på den rätta köparen även om det tar tid.
  • CitronGul

De har inte fått den såld trots att de har försökt i flera omgångar(till samma pris?). Nu har säljaren kanske äntligen  börjat inse att deras bostad inte är värd det de begär så ditt bud kanske kommer med perfekt timing om du har tur.

Ditt bud är ju vad du anser att den är värd, absolut inget att skämmas för.

Lustigt att de inte får sålt? Kolla att det inte är några dolda fel som andra intresserade hittat? Anlita besiktningsman innan köp(även för lägenhet!)?

• milleniumm

Beroende från person till person, om man inte fått sålt det - kanske dom fått bara så dåliga bud innan o vill ha högre.
    Eller så kanske dom tar budet.

• Blancheflour

Tack för era svar. Jag har en känsla av att säljaren eller mäklaren inte är riktigt ärlig vilket stör mig. Dessutom säger mäklaren att hon ska återkomma med svar på en del frågor och gör det inte, detta var innan jag la budet och hon verkar väldigt oerfaren. Mäklaren har också informerat mig om att de redan har sänkt priset en gång tidigare men det ändå inte inkommit några bud förutom mitt. Bör jag vänta på att mäklaren kontaktar mig och bekräftar mitt bud eller ska jag visa mig angelägen så att de förstår att jag verkligen är seriös och vill genomföra affären?

• Blancheflour
    130303 skrev 2014-05-11 23:14:56 följande:
    Taxeringsvärdet ska vara lägre än husets värde, 75% av huset värde ska det ligga på. Samt att taxeringsvärdet inte ändras hela tiden, så det kan ligga ytterligare lite lägre än 75%

Tack för informationen, visste inte att det förhöll sig så.
  • Blancheflour
    Arbetsvegan skrev 2014-05-11 23:15:04 följande:
    Helt ärligt så har jag inte upplevt just det så jag svarade egentligen bara på halva di frågeställning. Då kanske det inte är så lågt ändå , med skampris tolkar jag det som riktigt, riktigt lågt, ner mot halva marknadsvärdet.  Det beror ju mycket på omständigheterna, om det funnits andra som velat men hoppat av på grund av olika orsaker eller om de inte fått några bud alls. Är det som det sistnämnda borde han fatta att han ska ta chansen, är det som det första så finns det kanske inte så stor anledning att sälja till dig utan bara att vänta på den rätta köparen även om det tar tid.

Mitt bud motsvarar lite mer än 3/4 av ursprungspriset.
  • Blancheflour
    CitronGul skrev 2014-05-11 23:15:08 följande:
    De har inte fått den såld trots att de har försökt i flera omgångar(till samma pris?). Nu har säljaren kanske äntligen  börjat inse att deras bostad inte är värd det de begär så ditt bud kanske kommer med perfekt timing om du har tur. Ditt bud är ju vad du anser att den är värd, absolut inget att skämmas för. Lustigt att de inte får sålt? Kolla att det inte är några dolda fel som andra intresserade hittat? Anlita besiktningsman innan köp(även för lägenhet!)?

Tack, jag har den där gnagande känslan av att någonting inte står rätt till. Men enligt lag måste väl mäklare uppge riktiga förhållanden antar jag.
Svar på tråden Skulle du sälja din fastighet för ett skambud?