Inlägg från: Sweet Sofia |Visa alla inlägg
  • Sweet Sofia

Sovande jour+sömntabletter?

Hon kan bli sparkad eftersom hon uppenbarligen inte sköter sitt jobb. Har man sovande jour ska man absolut inte ta sömnmedel eftersom eet är meningen att man ska vakna och kunna jobba. I värsta fall så kan hennes brukate dö...

• Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:53:48 följande:
    Men vad är det här?

Du bygger hypoteser, spekulerar vilt om konsekvenser och om hon kan bli anmäld och sparkad och anklagar henne för att vara oansvarig?

Detta utan att ta reda på hur det är för henne och vilken situation det gäller, vad arbetsgivaren säger.  Men allt det här gör du till en sanning.

Det första du gör är att prata med henne och utreder hennes diagnos och medicin. Sen ringer du arbetsgivaren och förhör denne om din vän.  Efter det kan du börja prata om ansvarslöshet och gudarna allt vad det är.

Frågan är, har du funderat över de konsekvenser som kan drabba dig om du snackar för mycket om din "sanning"?

Istället för stt kritisera ts kan du börja med att ta reda på vad "sovande jour" innebär.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 00:57:01 följande:
    Jaså, så ÄR det?

Är du medveten om att det finns sömnmedel som en del somnar som en klubbad av och det finns sömnmedel som mer eller mindre bara är avslappnade där du måste hjälpa till själv för att somna?

Men du vet alltså vad det är för medicin TS vän tar och du vet vilka brukare hon går till och du vet vad vännens arbetsgivare säger?

Ja, för annars påstår man inte det som du gör...

Tar man ssömnmedel under jobbtid för att få sova under sin sovande jour, en jour man ska kunna vakta på någon sekund, då gör man inte sitt jobb och det kan leda till stt man blir uppsagt och i värsta fall sparken.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 01:09:47 följande:
    Det blir bara pinsamt eftersom du inte vet en enda betydelsefull detalj. Är du alltid lika snar att fördöma din omgivning?

Ett tips i all välmening: du framstår inte som bättre genom att göra det utan det blir precis tvärt om.

Fundera på den du...

Fakta. Att inte sköta sitt jobb kan leda till uppsägning eller spakren.

Att ta sömntablett under sovande jour är inte dirket smart och inte att sköta sitt jobb.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 01:09:47 följande:
    Det blir bara pinsamt eftersom du inte vet en enda betydelsefull detalj. Är du alltid lika snar att fördöma din omgivning?

Ett tips i all välmening: du framstår inte som bättre genom att göra det utan det blir precis tvärt om.

Fundera på den du...

Jag har läst det ts skrivit, jag vet vad sovande jour innebär och jag vet vad som kan hända om man inte sköter sitt jobb. Det är med än vad du vet.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Lss) skrev 2014-05-12 08:20:05 följande:
    Jag arbetar sovande jour (boende, ej pa). Det är väldigt vanligt med sömntabletter inom mitt yrke, främst eftersom man ofta utvecklar sömnsvårigheter när man konstant vänder på dygnet och arbetar oregelbundet. Jag har aldrig varit med om att det har varit ett problem. Själv sover jag väldigt tungt normalt (använder ej sömntabletter). Jag skulle vakna av ett larm eller om någon knackar på dörren (fast hen får nog knacka ett tag). Men jag skulle aldrig vakna av att någon t.ex, ligger och ropar/skriker i andra änden av huset. Det är heller inget krav i min yrkesroll. Gör hennes sömntabletter att hon inte kan sköta sitt arbete, så kommer hon inte längre att arbeta kvar där, så du behöver inte oroa dig. Sovande jour innebär dessutom att man oftast får sova hela jourtiden. Blir man regelbundet väckt (t.ex. Varje eller varannan natt) så får det inte kallas jour, då är det vakennatt.

Fortfarande sovande jour även om man är uppe och jobbar varannan natt.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 18:08:09 följande:
    Att du inte anställer eller avskedar är irrelevant, du uttalar dig som chef.

Som jag sa så handlar det om vilket preparat det handlar om, allt är inte sömn- eller insomningsmedicin även om det har en sån inverkan.

Jag tvivlar faltiskt på de specificerade klausuler du pratar om eftersom man då missar så otroligt mycket. Att

det finns generella förhållningsregler är däremot självklart oavsett om det är PA eller lokförare eftersom det handlar om säkerhet.

Se det jag fetmerkerat.

det är precis det här jag trycker på. Man kan inte utgå från att vännen blir nockad och missköter sitt jobb. dels vet inte TS vilket preparat det handlar om, dels vet vi inte hur vännen reagerar. Därför är det jävligt magstarkt att spekulera i vännens olämplighet.

Varför är så många så snara till att trycka ner och fördöma andra efter hej vilda spekulationer?

Kan DU svara på det?

Du är den personen i tråden som har minst koll. Du har ingen medicinsk koll, ingen koll på hur det fungerar i verkligheten, vad sovande jour innebär eller vilka klausuler det finns inom bla PA jobb. Pinsamt att du fortfarande och svamlar.
  • Sweet Sofia
    Anonym (Lss) skrev 2014-05-12 22:52:40 följande:
    Nej. Arbetsformen får inte kallas sovande jour om man regelbundet måste jobba med en viss frekvens, t.ex. Varannan natt. Finns säkert verksamheter som använder sovande jour på det viset, men så är det alltså inte.

Vis jobb varannan natt är arbetsreformen fortfarande tillåten att kallas sovande jour.
  • Sweet Sofia
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 12:14:33 följande:
    Nej jag missförstår inte alls. Du vill ha det till att vännen äter tunga sömnmediciner. Fakta är att du inte vet.

Sanning är att du säger att den som äter sömnedicin oavsett sort och verkan missköter sitt jobb och det gäller i så fall en stor del av befolkningen.  De som tar starka sömnmediciner har påfallande ofta stora känningar av det på förmiddagen, alltså missköter de sina jobb enligt dig.

Du gissar, spekulerar och tror. Sanningen är att du inte vet någonting om något och dessutom har direkta fel angående sömnmedicin.  Srn drar du slutsatsen efter dina egna vilda spekuleringar att vännen missköter sitt jobb.

Nu frågar jag dig en tredje gång, kan du svara nu? Eller gör det så himla ont att svara?

Kan du svara på min frågeställning varför du är så snar att fördöma andra på dina egna vilda spekulationer? Jag vill faktiskt veta varför man beter sig på det sättet!

Måste man ts sömnmedel för stt få sova så är man inte lämpad för jobb med sovande jour, säger sig självt. Kanske inte ens nattjobb.
Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?