Inlägg från: Anonym (PA) |Visa alla inlägg
  • Anonym (PA)

Sovande jour+sömntabletter?

Jobbar som "platschef" för ett arbetslag om 12 assistenter. Och jag kan säga, utan att ens tänka efter, att ingen av de anställda inom vårt bolag skulle tillåtas ta sömntabletter under sovande jour.
    Visst är det upp till brukaren, om brukaren är kapabel att själv avgöra saken, vilka assistenter som brukaren vill ha. Men frågan är om brukaren/bolaget ens är informerade om att assistenten använder sömntabletter på arbetstid.

Inom övrig vård skulle det inte tillåtas, så varför ska det vara tillåtet inom PA?

• Anonym (PA)
    Arbetsvegan skrev 2014-05-12 08:39:35 följande:
    Det där är otroligt okunnigt, du behöver ta reda på mer om du nu är "platschef". Alla sömntabletter gör dig inte nockad. Att alla sömntabletter gö dig omtöcknad och svårväckt är lika sant som att alla blonda är rasister.
    Ingen gillar en rasist så du anställer heller inte blonda antar jag, i din egenskap av "platschef"?
    Jag skrev "platschef" inom citationstecken eftersom jag fungerar som arbetsledare. Jag varken anställer eller avskedar folk. Däremot har bolaget jag arbetar för mycket tydliga riktlinjer för vad som gäller för anställda, vare sig de jobbar dag, kväll, vaken natt eller sovande jour. Och det finns en klausul som klart och tydligt anger att anställda inom det här bolaget inte får använda sig av insomnings eller sömntabletter under arbetstid. Det handlar om brukarnas säkerhet. Det finns andra klausuler också, som handlar om vad anställda kan och inte kan göra, men allt handlar om brukarnas säkerhet.
    Jag vet inga andra privata assistansbolag som godkänner användande av sömn eller insomningspreparat på arbetstid.
    Inom kommuner och landsting får man som anställd inte heller använda sömn eller insomningstabletter på arbetstid.

Om man har såna uppenbara sömnstörningar kanske man borde söka sig till en dagtjänst istället och inte jobba natt överhuvudtaget.

Det finns en uppsjö av insomnings och sömntabletter som naturligtvis inte alla fungerar exakt likadant. Men det är också så att ingen av dessa preparat fungerar likadant på alla. Vilket innebär att den tablett som gör dig lite dåsig, kan knocka någon annan.

Det är inte jag som skrivit denna regel, det är inte jag som ser till att den efterlevs, även om jag sympatiserar med den.
    Det finns ingen anledning att bli otrevlig eller påstå att jag som individ skulle särbehandla människor negativt pga av hårfärg eller härkomst bara för att du har en avvikande åsikt.

Svar på tråden Sovande jour+sömntabletter?