• Anonym (Anna)

Bonus - bristande hygien

Behöver få andras synpunkter gällande det här..

Nu är det så att bonus börjar närma sig tonåren, hormonerna spritter i kroppen och så har även hans kroppslukt. Han luktar kiss och svett av att han inte bytt kläder på x antal dagar (han är hos oss varannan vecka). Han duschar cirka 1 gång i veckan och ibland byts inte kläderna, utan han sätter på sig samma kalsonger, byxor och tröja som han burit innan.

Och sen till handhygienen..Han tvättar aldrig händerna när han gjort vare sig behov 1 eller 2 och sen kan han gå direkt till kylen och börja röra i grejer vilket får mig att rysa. Riktigt äckligt!

Han ligger skitig i sin säng och jag har märkt att madrassen har börjat lukta, vilket gjort att det inte går att vara i hans rum utan att ständigt hålla fönstret öppet för att vädra.

Jag har frågat bonus om han inte själv känner att det är en frän doft i rummet, men det gör han inte. Inte heller sambon känner någonting och verkar inte bry sig.

Vad ska man göra? Det är ju känsligt att sätta sig ner med bonus och tala om varför man ska tvätta sig, speciellt om man inte har sambon i ryggen som kan påminna.

Sånt här är väl vad man lär små barn? Inte någon som precis är i början av tonåren?

• Svar på tråden Bonus - bristande hygien
  • Påven Johanna

Ja, sådant lär man små barn och för många sitter den lärdomen sedan genom tonåren och blir en rutin som hålls upp i vuxen ålder. För andra som lärt sig hygien när de var små försvinner den lärdomen på vägen och i tonåren måste då påminnelserna och pratandet om vikten av god hygien ta ny fart.

En del tonåringar är obekväma med sina kroppar och vill inte duscha av den anledningen, en del drabbas av en enorm lathet och duschar inte för att de inte ids, en del känner inte hur det är ställt och tror att de doftar lika gott som de gjorde när de var små och inte duschade på ett par dagar. Finns alla varianter och några till. 

Ibland är det också så att bonusföräldern har en känsligare näsa och mindre tolerans. Hur det är i ert fall vet inte jag. Hur sköter din sambo sin hygien? Jag frågar i och med att du skriver att han inte känner lukten av otvättad kropp och otvättade sängkläder. Hur ofta tvättar din sambo sängkläder? Era och sonens? Eller är det du som tvättar era och han som ska sköta sonens? Eller är det tänkt att sonen själv ska tvätta?

• Anonym (100%)

Jag tycker att du har en befogad oro och att du ska ta ett allvarligt snack med din sambo och be honom prata med sin son. Men gör han inte det så hoppas jag att du kan prata med sonen och berätta hur viktigt det är att hålla hygienen fräsch, och hur han kan förlora vänner mm om han luktar illa pga att han duschar och byter kläder för sällan. Gällande sängkläder kan ni införa en ny rutin i hela hemmet att sängkläder ska bytas varje torsdag t.ex. Starkt av dig att uppmärksamma problemet!

• Anonym (Anna)
    Påven Johanna skrev 2014-05-12 09:38:51 följande:
    Ja, sådant lär man små barn och för många sitter den lärdomen sedan genom tonåren och blir en rutin som hålls upp i vuxen ålder. För andra som lärt sig hygien när de var små försvinner den lärdomen på vägen och i tonåren måste då påminnelserna och pratandet om vikten av god hygien ta ny fart.

En del tonåringar är obekväma med sina kroppar och vill inte duscha av den anledningen, en del drabbas av en enorm lathet och duschar inte för att de inte ids, en del känner inte hur det är ställt och tror att de doftar lika gott som de gjorde när de var små och inte duschade på ett par dagar. Finns alla varianter och några till. 

Ibland är det också så att bonusföräldern har en känsligare näsa och mindre tolerans. Hur det är i ert fall vet inte jag. Hur sköter din sambo sin hygien? Jag frågar i och med att du skriver att han inte känner lukten av otvättad kropp och otvättade sängkläder. Hur ofta tvättar din sambo sängkläder? Era och sonens? Eller är det du som tvättar era och han som ska sköta sonens? Eller är det tänkt att sonen själv ska tvätta?

Det är ju det som är så konstigt. Sambon är jättenoga med sina hygien.. duschar varje dag, noga med handhygien/tandhygien. Men med bonus är det precis tvärtom.

• Fundersam02

Konstigt att din sambo som är så renlig inte verkar bry sig om att sonen inte sköter sin hygien. Kan du få honom att förstå att han måste prata med sonen? Jag förstår att inte du vill ha det så i ditt hem, men det är ju svårt för en bonusförälder att säga till.

• Mamman02

Min bonus är likadan när det gäller duschning/byte av kläder.. och han är 20!! Så det kommer INTE att bli bättre av sig självt!
    Ha ett snack med din sambo, som sen får trycka på hos sonen.
    Min man gör inget annat än att tjata, men det hjälper oftast inte (och han vägrar tyvärr att ge några konsekvenser)

• Anonym (Anna)
    Påven Johanna skrev 2014-05-12 09:38:51 följande:

Glömde svara på det sista.. det är jag som tvättar min och sambons sängkläder.

Bonus sängkläder vill jag inte ens röra i eftersom dom är så vidriga av fläckar och stank, så det ansvaret har sambon.. vilket byts  varannan månad om inte mer sällan.. urk!

• Anonym (Anna)
    Fundersam02 skrev 2014-05-12 09:47:19 följande:
    Konstigt att din sambo som är så renlig inte verkar bry sig om att sonen inte sköter sin hygien. Kan du få honom att förstå att han måste prata med sonen? Jag förstår att inte du vill ha det så i ditt hem, men det är ju svårt för en bonusförälder att säga till.
    Ja, nu är det så att jag har en sambo som har nån slags rädsla för att prata med sin son om sånt som kan skapa konflikt..
  • Mamman02
    Anonym (Anna) skrev 2014-05-12 09:50:30 följande:
    Ja, nu är det så att jag har en sambo som har nån slags rädsla för att prata med sin son om sånt som kan skapa konflikt..
    Försök ta tag i det här med din sambo snarast... Jag lovar, det blir inte bättre av sig självt!
    Hade jag vetat hur vi skulle ha det nu, vet jag inte om jag hade flyttat ihop..
  • Anonym (Anna)
    Mamman02 skrev 2014-05-12 09:53:57 följande:
    Försök ta tag i det här med din sambo snarast... Jag lovar, det blir inte bättre av sig självt!
    Hade jag vetat hur vi skulle ha det nu, vet jag inte om jag hade flyttat ihop..

Har du tips på hur man kan lägga upp det..eller inleda samtalet?

Otroligt känsligt ämne..

• Anonym (Maja)

Det svåra här är ju att pappan inte ser problemet.

Men om man bortser från det behöver väl sonen rutiner. Att ni (helst pappan) sätter sig med sonen och talar vad som gäller. Är han helt ointresserad är det väl bra om det hela blir så strukturerat som möjligt och hans slipper "tänka" kring frågan. Tex att ni gör upp att dusch ska skr varje tisdag, torsdag och lördag, att ni skriver upp datum (och påmenner) när lakan ska bytas osv (om han nu gör det själv), ni kan ju också ha regler om hur länge kläder får användas och prata om behov av att använda deo tex.

Det finns appar där man kan lägga in vardagsbestyr och bocka av om man har svårt att komma ihåg.

Svar på tråden Bonus - bristande hygien