• Anonym (...)

När kan man kräva att bonus flyttar?

Lite bakgrund: Mina två barn delar rum, hans 20-åring har eget, vår gemensamma 2-åring sover hos oss.
    20-åringen bor hos oss på heltid. Sköter inte skolan, sköter inte sin hygien, hjälper inte till med något alls hemma... Ja ni ser nog bilden framför er!
    När kan man kräva att det är dags för honom att flytta? Antingen till eget eller till sin mamma.
    Vet inte hur länge till jag står ut... Det här skapar extremt mycket konflikter mellan mig och min man. Han har väldigt svårt att ställa krav och ge konsekvenser...
    Hjälp mig!!

• Svar på tråden När kan man kräva att bonus flyttar?
  • Anonym (svårt)

Så länge du inte har din man med dig kan du ju inte kräva någonting vad gäller hans barn. Det enda i så fall är att du själv flyttar ut.

• Anonym (...)
    Anonym (svårt) skrev 2014-05-12 11:44:46 följande:
    Så länge du inte har din man med dig kan du ju inte kräva någonting vad gäller hans barn. Det enda i så fall är att du själv flyttar ut.
    Vi har ju ingen försörjningsplikt för honom längre...
    Men hur får jag min man att förstå att det snart måste göras nåt? Att vi behöver rummet..
  • Anonym (Frieda)

Aldrig, det är upp till barnens pappa

• Påven Johanna

"Ge konsekvenser". Vem i hela fridens namn håller på med sådant när det rör sig om en 20-åring? Den enda rimliga konsekvensen borde väl vara att hen får skaffa eget boende och sköta eller missköta sig själv, sina studier och resten där istället för i förälderns hem. 

Däremot bör ni väl vara överens om beslutet att låta 20-åringen flytta ut. Det kan du väl knappast göra på egen hand. Eller är boendet bara ditt?

Mår hen dåligt förresten? 20-åringen? Då bör föräldern hjälpa till med nödvändiga kontakter för att hen ska kunna må bättre och hitta sig en hållbar och tillfredsställande väg i livet. 

• Påven Johanna

Sorry för mitt hen. Såg nu att det rör sig om en kille. Vet inte hur jag läste först.

• Anonym (-)

Har du pratat klarspråk med din man? Allvarligt förklarat att situationen är orimlig och att ni behöver rummet till annat? Alt. att sonen får bo där mot skälig hyra. Han/ni gör killen en total björntjänst genom att inte ställa några krav på honom. Det är de bästa åren av hans liv som han såsar bort.

• Jocsod

Går han på gymnasiet?
    isf är ni nog skyldiga att försörja han...

• Anonym (...)
    Anonym (-) skrev 2014-05-12 11:49:59 följande:
    Har du pratat klarspråk med din man? Allvarligt förklarat att situationen är orimlig och att ni behöver rummet till annat? Alt. att sonen får bo där mot skälig hyra. Han/ni gör killen en total björntjänst genom att inte ställa några krav på honom. Det är de bästa åren av hans liv som han såsar bort.
    Har försökt ett antal gånger... Vilket resulterar i massiva konflikter som i sin tur inte leder någonstans...
    Han betalar ingenting hemma...
  • Anonym (...)
    Jocsod skrev 2014-05-12 11:50:06 följande:
    Går han på gymnasiet?
    isf är ni nog skyldiga att försörja han...
    Nope! Missköter skolan. Man är skyldig att försörja tills de gått ut gymnasiet eller fyller 20 år (vilket som nu kommer först)
  • Anonym (?)

Ni kan ju inte kasta ut honom om han inte har jobb/nånstans att ta vägen, ska han bo på gatan hade du tänkt?

Svar på tråden När kan man kräva att bonus flyttar?