• Anonym (Knäckt pappa)

Vem betalar vad för barnen?

Hej.

Min barn bor sedan oktober hos mig och har umgängesrätt med sin mamma varannan helg.
    Efter strul från mamman började jag få barnbidraget i december och i januari fick jag underhållsstöd om 1273:- per barn och månad.

Till saken hör att, så länge vi hade växelvis boende fick mamman barnbidrag. Trots detta betalade jag det mesta som hade med barnen att göra. Telefoner, Spotify, merparten av alla skor/jackor/vinterkläder.
    Det hon betalade var deras kläder där samt (till slut) idrottsavgifter från barnbidraget.
    Hon har konsekvent vägrat diskutera ekonomi och hennes hållning är att jag skall betala allt, trots att hon hade bidraget.
    Nu till frågan: Jag har som sagt barnbidrag + underhållsstöd. Jag betalar allt för barnen, även kläder de har till mamma.
    Nu kräver hon att jag ska skicka med fickpengar för när de gör saker hemma hos henne den helgen de är där?
    Inte nog med att jag köpt guldpass till Liseberg, hon säger att jag ska skicka med pengar till mat/godis, biobiljetter etc. den helg de är hos henne.
    Ska hon inte ha något ekonomiskt ansvar överhuvudtaget för barnen då de är där. Hon gör ju dessutom avdrag från underhållsstödet för de dagar de är hos henne.
    Kan någon sprida lite ljus tack?

• Svar på tråden Vem betalar vad för barnen?
  • Anonym (...)

Hon betalar mat och husrum (och de aktiviteter hon väljer att gå på) när barnet är hos henne.
    Allt annat betalar du.

• Hmpf

Såklart ska du inte skicka med "fickpengar" till barnen. Vill hon inte göra något för sina barn?

Hon kan givetvis inte kräva det, be henne ta det med familjerätten om hon har svårt att förstå.

• Anonym (Knäckt pappa)
    Anonym (...) skrev 2014-05-12 12:46:25 följande:
    Hon betalar mat och husrum (och de aktiviteter hon väljer att gå på) när barnet är hos henne.
    Allt annat betalar du.
    Tack. Men "de aktiviteter hon väljer gå på"? Barnen är ju såpass gamla att de gör en del saker själva, såsom att gå på bio eller Liseberg med kompisar. Givetvis även på hennes helger. Men nu kräver hon att jag ska skicka fickpengar till detta. Det känns ju inte alls rätt!
  • Anonym (...)
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 12:56:02 följande:
    Tack. Men "de aktiviteter hon väljer gå på"? Barnen är ju såpass gamla att de gör en del saker själva, såsom att gå på bio eller Liseberg med kompisar. Givetvis även på hennes helger. Men nu kräver hon att jag ska skicka fickpengar till detta. Det känns ju inte alls rätt!
    Det kan hon inte kräva. Däremot kan inte barnen kräva att få göra såna aktiviteter på hennes helger - om hon te x inte har råd!
  • Hmpf
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 12:56:02 följande:
    Hur gamla är barnen? Om de är så pass gamla att de går på bio själva är det ganska dags för måndaspeng/veckopeng? Ge dom en slant som de sedan själva för förvalta. Tar de slut så tar de slut.
  • M Y L F

Du behöver inte skicka med någonting. Vart får hon den iden från?

• Anonym (Knäckt pappa)
    Hmpf skrev 2014-05-12 13:03:06 följande:
    Hur gamla är barnen? Om de är så pass gamla att de går på bio själva är det ganska dags för måndaspeng/veckopeng? Ge dom en slant som de sedan själva för förvalta. Tar de slut så tar de slut.
    Barnen är 12 & 14, och givetvis får de månadspeng. Men endast från mig. Mamman ger dem aldrig pengar.
    Och som ni kanske förstår har jag ingen större lust att betala allt, även på hennes helger.
  • M Y L F
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 13:38:14 följande:
    Barnen är 12 & 14, och givetvis får de månadspeng. Men endast från mig. Mamman ger dem aldrig pengar.
    Och som ni kanske förstår har jag ingen större lust att betala allt, även på hennes helger.
    Och det ska du inte behöva göra. Varför tror hon det?
  • Anonym (Knäckt pappa)
    M Y L F skrev 2014-05-12 13:39:27 följande:
    Och det ska du inte behöva göra. Varför tror hon det?
    Tja, Jag vet inte varför hon tror det? Men hon har en väldigt konstig syn på dessa saker tyvärr.
  • Mamman02
    Anonym (Knäckt pappa) skrev 2014-05-12 13:38:14 följande:
    Hon behöver inte ge de pengar. Hon betalar underhåll för barnen.
    Sätt ner foten och vägra skicka med pengar på hennes helger. Det skulle jag ha gjort.
    Sen får barnen och hon göra det de vill på hennes helger.
Svar på tråden Vem betalar vad för barnen?