• vhsmgh

rött underliv, depserat av hjälp!!

någon som vet, nu är jag i desperat behov av hjälp då både barnläkare till min tjej å en barnläkare från akuten har kollat på henne å detta har pågått länge nu men de hittar aldrig nå fel men något är de annars skulle hon inte bete sig sådär. :S
    i somras fick hon problem med urinvägarna, urinproven visade inget alls, efter att hon slutade med blöja så blev hon tok röd i underlivet, streptokocker prover mm visade inget heller, inotyol hjälper inte heller, det blir inte bättre för att jag har slutat med tvättlappar (våta) å torra tvättlappar som man blöter får ej användas heller, har även tagit bort oparfymerad tvål som är för barn i hennes badvatten utan kör nu bara olja, blir inte bättre, jaa jag har gjort allt, men still she´s red, inget visar något fel, men något fel är det för annars skulle hon inte skrika för kung å fosterland i ren skräck och panik, å neej jag har inte antastat min dotter skulle fan aldrig göra, been there done that so i know the feeling, (va de första akuten barndr trodde, ) någon expert eller kunnig eller någon med råd hur man kan göra för att få detta bra, självklart blir de smuts å ludd å massa annat som fastnar, men att följa läakre å 1177;s rekommendationer, RÖR EJ, TVÄTTA EJ, mm, hjälper ju fan inte, de blir ju å sitta kvar, SKÖLJ ENBART MED LJUMMET VATTEN, jaa om de hade hjälpt, maktlös och handfallen, vafan är de för fel, vad fan gör jag för fel? vem gör fel? allt snurrar å får fan ingen ro om detta längre, hennes rödhet har funnits sen november någon gång å jag har varit i kontakt me flera läkare om detta, men nää inga fel på min lilla tös alls, hjälp mig!!! min dotter är då 2,5 år gammal.
  • Svar på tråden rött underliv, depserat av hjälp!!
  • lillamyyyyyy

Min dotter var exakt lika när hon skulle sluta med blöja, fick till o med sår ibland. Provat byta tvättmedel? Tex om trosor eller byxor sitter tight, om hon använder blöja ibland byt märke.. köp Tvättsalva på apoteket och smörj med olivolja innan läggdags. Tvättsalvan är toppen, smörjde på ett rikligt lager i duschen sen sköljde av med ljummet vatten, efter 4-5ggr var det borta :)

• mammalovis

Ja, jag tänkte också på tvättmedlet eller om du använder sköljmedel, om hon har slutat med blöja.

Svamp borde ju läkaren upptäckt. Min dotter hade blöjeksem vid ett tillfälle och det var inte kul, men det kunde ju bvc konstatera.

Varför fastnar det smuts och ludd, om du bara tvättar henne med vatten?

Kan hon småkissa, så den fukten irriterar?

• vhsmgh

Lillamy, jag har redan testat, men de där med tvättsalva lät lockande, :)

Mammalovis: jag får inte ens tvätta med vatten, där är mitt problem jag får inte göra rent alls, :/

Tack för era svar och att ni tog er tid att läsa :)

• isolande

Vår tjej blir oxå röd emellanåt, tror det är att hon torkar sig själv på dagis och då blir det som det blir (hon är 3 år nu...). Vi blaskar lite med vatten och sedan tar vi vanligt kroppspuder och pudrar till natten.

Trodde det var blöjor som gjorde barnen röda, men i vårt fall började det när hon slutade med blöja Rynkar på näsan

• nozpa

Båda mina tjejer är superkänsliga. Använder weldas produkter och det blir faktiskt mycket bättre. Har även behandlat den ena för svamp ett par ggr (efter läkares rek) trots att hon inte var säker på om det var svamp.
    Men ja, det blev bättre med mild kortisonsalva. Men det går i perioder här hemma. Den ena är blöjfri och den andra har blöja. Så kan inte se något samband. Vi undviker parfymerade tvålar och inga tvättlappar. Bara torra med olja, alt skölja av med vatten.

• vhsmgh

Isolande, i know the feeling, började här också vid blöjslutet, dock så har hon blöja på natten men ändå, pratat med vc idag å de skulle prata me hennes barn dr så får se va han säger, frågan är bara hur jag ska kunna göra rent utan att de blir skrik å panik rädslor för att de gör ont från hennes sida å värdelös mamma från min :( enda jag kan komma på nu är att man gör inte rent på samma sätt nu när de är utan blöja som när de hade blöja, va tror du om de??

Nozpa, jag har inget parfymerat åt henne, personligen skulle jag aldrig använda kortison salva i underlivet, oavsett mild eller inte med tanke på att den är såpass stark som den är och underlivet så känsligt och skört som de är, men de är jag, men svamp hittar de inge eller något annat fel på prover mm, hörde från en vän att de kan va en förkylning i magen som orsakat ngt i kisset som gör att de blir rött å väldans irriterat, men är ju ingen expert som sagt :(

• mammalovis

Det fungerar inte med vanlig barnolja då? Det använder man ju till barnbecket på nyfödda. Då både smörjer det och det blir mjukare än bara skavigt papper. Pappret kan ju också innehålla ämnen hon inte tål. Vad fungerade när hon använde blöjor?

Inotyol ska man ju inte heller använda mer än 2 gånger per dag, då den kan irritera, sa de på bvc. Nu minns jag inte vad de hade för alternativ, men skälet var att huden blir för instängd och inte får chans att läka. Det hjälper inte heller att hon går utan underkläder och luftar som man gör med små bebisar?

Vad använder du för tvättmedel? Använder du sköljmedel till barnens kläder?

• vhsmgh

Mammalovis, hon hade inte dessa problem när hon hade blöja :/ men ska testa dutta på olja till kvällen å försöka göra något bra åt de ist för att de ska bli "krig" :( inotyol har hon bara fått till kvällen, dock bara igår, gav de förut efter bvc rekomendationer men blev inte bättre så gjorde ny prövning igår men kanske ska ta barnolja ist,

Tack för alla svar

• mammalovis

Klapptorka rekommenderar ju bm om man är känslig. Annars hade jag nog återgått till liknande sätt som när hon hade blöja om det fungerade.

Sedan kan det ju bli en låsning att barnet förväntar sig att det ska vara obehagligt, så hon spänner sig och så märker hon inte ens att det känns okej. Sedan vet jag som lätt blir irriterad ibland att det inte alltid är så kul att gå på toa då, men jag kan ju styra det själv. Får små sårsprickor.

Hur gör de om hon går på förskola? Blir det bättre eller sämre vid några dagars ledighet?

• cosinus

Min snart fyraåring hade heller inte problem som blöjbarn och storasyster har aldrig haft det så här heller.

Men lilltjejen blir knallröd, lite värre de dagar hon varit på dagis men även hemma blir hon röd, tvättar vi inte på kvällen på 1-2 dagar är hon som ett stopplyse och då vrålar hon som en gris om vi försöker tvätta med tvättlapp. Även när vi varit duktiga längre perioder på att tvätta är hon röd och ålar sig och gråter när vi rengör.

Det som funkar bäst är helt enkelt när hon badar eller duschar. Utan tvål men ordentligt genomsköljt.

Min egna högst osäkra teori är att det blir kvar någon droppe när hon kissar som inte torkas bort. Hon kissar dessutom väldigt sällan så hon kissar väldigt koncentrerat och så jag gissar att varje liten droppe som inte papperet kommer åt är rätt irriterande. Hon morgonkissar t ex aldrig hemma utom på helgen. Hon väntar till dagis och där torkar hon själv så potential finns ju att hon missar lite.

• vhsmgh

Mammalovis: toabesök är inga problem alls inte torkning heller, brukar torka efteråt att hon har gjort de å klapptorkar då som du säger,

Cosinus: vet du va detta beror på? Min är precis likadan :/ synd om både förälder å barn, barna får ont å man själv känner sig helt jävla värdelös å sämst :( jaa min väntar också till dagis, på vardagarna å de är väldigt koncentrerat när de kommer,

Måste även berätta, gud så skönt att jag inte är själv, :) missförstå mig rätt

Svar på tråden rött underliv, depserat av hjälp!!